آیا تماس اخیر بایدن با ملک سلمان، آمریکا، به توافق با ایران نزدیک می شود؟

آیا تماس اخیر بایدن با ملک سلمان، آمریکا، به توافق با ایران نزدیک می شود؟

روز جدید : به نظر می رسد که ایالات متحده در حال نزدیک شدن به توافق جدید با ایران در مورد برنامه هسته ای خود است و بایدن را وادار کرد تا راه را برای موفقیت منطقه ای در حرکت به سمت آن توافق هموار کند.

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در حالی با پادشاه عربستان سعودی تماس تلفنی داشت که مذاکرات هسته ای در حال پایان بود. این تماس دومین مکالمه تلفنی دو طرف از آغاز ریاست جمهوری بایدن است که در آن درباره توسعه جنگ در یمن و مذاکرات جاری با ایران در مورد پرونده هسته ای این کشور بحث و گفتگو شد.

کاخ سفید گفت بایدن بر حمایت کامل ایالات متحده از امنیت عربستان سعودی تاکید کرده و گفته است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

این تماس در حالی مطرح می شود که تعدادی از موضوعات مهم مانند بحران یمن و برنامه هسته ای ایران نگرانی هایی را در واشنگتن و ریاض برانگیخته است.

مذاکرات هسته ای در وین

در ماه های اخیر، ایالات متحده بارها اعلام کرده است که با متحدان اروپایی و خاورمیانه ای خود برای دستیابی به توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران برای رفع نگرانی ها همکاری می کند.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بارها تاکید کرده است که کشورش در حال بررسی پرونده ایران با متحدانش است و در صورت عدم توافق، همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی بررسی خواهد شد.

ایران به انکار آزار و شکنجه برای سلاح های هسته ای ادامه می دهد. ابراهیم رئیسی در 19 بهمن 1391 هر آنچه در مورد ساخت سلاح هسته‌ای در کشورش گفته می‌شود را دروغ خواند.

روز چهارشنبه 9 فوریه 2022، ایالات متحده از آخرین فرصت برای از سرگیری توافق هسته ای که تا پایان ماه جاری است صحبت کرد و گفت در صورت شکست مذاکرات راه های دیگری را در نظر خواهد گرفت.

رابرت مالی، فرستاده آمریکا به ایران، گزارش پیچیده ای از آنچه در جریان مذاکرات هسته ای وین رخ داد ارائه کرد و کاخ سفید سناریوهایی را پیشنهاد کرد. در همین حال، 33 جمهوری خواه کنگره در 8 فوریه 2022 نامه ای به بایدن نوشتند و اعلام کردند که توافق جدید با ایران را نمی پذیرند.

توافق نزدیک

تحلیلگران می گویند حمله هیئت آمریکایی به مذاکرات وین و ادامه فشارها بر بایدن نشانه نزدیک بودن توافق و اینکه بایدن علیرغم هزینه های سیاسی احتمالی به دنبال نهایی کردن توافق است.

نجار مرتضوی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ایرانی-آمریکایی الجزیره گفت: نشانه‌های واضحی وجود دارد که توافق نزدیک است و تعدادی از گزارش‌ها این فرضیه را تایید می‌کنند.

مرتضوی در 18 فوریه 2022 گفت: «مذاکره‌کنندگان به هدف نهایی نزدیک شده‌اند و این دلیلی است که صدای مخالفان آمریکا را بلند کرده‌اند، زیرا متوجه شده‌اند که توافق نزدیک است و می‌خواهند آن را متوقف کنند. “

هفته گذشته، ایالات متحده برخی از تحریم های ایران را لغو کرد تا به ایران کمک کند از برخی کشورها برای پیشبرد برنامه هسته ای صلح آمیز خود استفاده کند، اقدامی که واشنگتن به گفته واشنگتن برای ازسرگیری توافق و بازگرداندن تهران به توافق قبلی لازم است. یک مقام آمریکایی ماه گذشته گفت که مذاکرات رو به اتمام است

یک دیدگاه جدید

دکتر خالد الجابر، مدیر مرکز تحقیقات منا، گفت که چندین متغیر رئیس جمهور آمریکا را بر آن داشته تا با پادشاه عربستان تماس بگیرد، در حالی که واشنگتن می‌دانست که منطقه خلیج فارس در مرحله بعدی نقش کلیدی خواهد داشت.

وی به الخلیج آنلاین گفت: مذاکرات در وین به مرحله پیشرفته ای رسیده است و تا پایان سال جاری شاهد توافق جدیدی هستیم. این مستلزم اطمینان از امنیت کشورهای خلیج فارس است.

الجابر گفت: این عملیات سخت است، به ویژه اینکه موضوع به برنامه هسته ای ایران محدود نمی شود و به موشک های آن نیز مربوط می شود. همانطور که حمایت ایران از هوتوها در یمن و حزب الله لبنان نگرانی های آمریکا را برانگیخته و واشنگتن را بر آن داشته تا بر اساس توافق جدید به شیوه ای جدید با ایران تعامل کند.

به گزارش الجابر، دیدار شیخ تمیم بن حمد با رئیس جمهور آمریکا شامل وعده ها و تضمین هایی از سوی آمریکا مبنی بر ماندن آمریکا در منطقه و حفاظت از امنیت کشورهای خلیج فارس است.

چنین تماس‌ها و ملاقات‌هایی منعکس‌کننده دیدگاه جدید آمریکاست که می‌خواهد این احساس را در متحدانش القا کند که واشنگتن متحد مورد اعتماد آنها باقی می‌ماند، حتی اگر توافق جدیدی با ایران منعقد کند.

این تحلیلگر قطری خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به دلیل تعامل ایران با دولت های منطقه به گونه ای که تهدیدی برای آنها نباشد با چالش های بزرگی روبرو هستند.

چالش بزرگ کنونی برای ایالات متحده این است که چقدر در اطمینان بخشیدن به کشورهای حاشیه خلیج فارس از توافق احتمالی با ایران قوی است. این متغیرها کاخ سفید را بر آن داشته تا در رویکرد خود به منطقه و به ویژه عربستان سعودی که نقشی استراتژیک در بازار جهانی نفت ایفا می کند، تجدید نظر کند.

چشم انداز کنونی آمریکا مبتنی بر اصل استقرار سیاسی و اقتصادی برای دستیابی به اهداف مهمی است که پیش شرط آن تضمین استقرار منابع انرژی در منطقه است.

الجابر با اشاره به سفر امیر قطر به آمریکا خاطرنشان کرد: این سفر نشان دهنده اهمیت منطقه برای عرضه نفت و گاز به جهان است.

تحولات بزرگ سیاسی

علاوه بر نیازهای اقتصادی در منطقه، متغیرهای سیاسی عمده مرتبط با وضعیت امنیتی نیز وجود دارد، زیرا حملات اخیر حوثی ها به امارات نشان داده است که این حملات ممکن است به سایر کشورهای منطقه نیز سرایت کند.

به گفته این تحلیلگر قطری، واشنگتن در تلاش است تا در منطقه ای که متحدان استراتژیک آمریکا حضور دارند، امنیت برقرار کند، یعنی. کشورهایی که مهمترین خریداران تسلیحات آمریکایی هستند.

ایالات متحده نمی‌خواهد دولت‌های منطقه سلاح‌های خود را کنار بگذارند و به کشورهایی مانند چین بروند. از سوی دیگر آمریکا امروز منطقه را از منظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی می نگرد و به همین دلیل در روابط خود با برخی دولت های منطقه به ناچار مسائل حقوق بشری را نادیده می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید