مسئولان باید پیش بینی های لازم را برای بلایای طبیعی داشته باشند


ساعت: 15:27
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886619

رئیس هیئت امکان سنجی گفت: مسئولان باید با توجه به توان خود پیش بینی های لازم را برای این بلایا انجام دهند تا شاهد کاهش خسارات و جلوگیری از تلفات جانی و جلوگیری از رنج مردم عزیز باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی در ابتدای جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، ماه محرم را ماه محرم الحرام اعلام کرد. عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام و شیعیان و اهل اسلام و همه اهل آسمان و تصریح کرد: همه شیعیان و آزادگان جهان در این ماه غمگین و غم انگیز است و بر مصائب اهل بیت می گریند.

رئیس شورا به مناسبت ادامه داد: در روایتی به قلم شیخ صدوق، مناقب فرزند پسر شهر آشوب، اقبال سیده بن طاووس و اعمال بزرگان دیگر حضرت علی آمده است فرزند پسر موسی الرضا (ع) در وصف ایام محرم و واقعه عظیم کربلا می فرماید:آی تی روز الحسین بدترین جوفونانا و اسبال دوموانا و حقارت عزیز از طریق زمین کربوهیدرات ها و فاجعه و میراث ما الکراب و فاجعه به روز انقضاء فعال پسندیدن الحسین فالْیابْک الباکون سرگرمی البوکاء یاهوت گناهان الاعظم».

آیت الله آملی لاریجانی افزود: حقیقت این واقعه بزرگ در طول تاریخ الهام بخش رهایی مردم بوده و مردم جامعه را به سعادت رهنمون کرده و در جهان اثرگذار بوده است. چنانکه در فرازی از عبادت عاشورا می خوانیمعظمت یک تراژدی قیمت آسمان هایعنی این حادثه برای همه مردم سماوات یک فاجعه بزرگ است.

وی با بیان اینکه باطن واقعه کربلا برای ما ناشناخته است، اما نوری وجود دارد که همه مردم را به عوالم مختلف هدایت می کند و آسمان ها را روشن می کند، بر لزوم برگزاری هرچه بهتر ماه محرم و اقامه عزاداری برای حسین(ع) تاکید کرد. راه و یادآوری می کند: توسل به مرجعیت اباعبدالله الحسین.آ)از طریق دانش بزرگان و اولیای خدا بود، تفسیر ذیل از حدیث مذکور توسط امام رضا (علیه السلام) نیز می باشد مثبت این بدان معناست که یکی از راه های مهم برای اولیای الهی برای رسیدن به ملکوت اعلی، روی آوردن به ملکوت اباعبدالله است. بنابراین تداوم مطالعه و تدبر در زیارت عاشورا بسیار مهم است، چرا که عمده تعابیری که در این زیارت به کار می رود، مناجات به حق تعالی است. همانطور که آیه شریفه در فرازی می فرماید: «خدایا جهل قیمت موقعیت این متشکرم تانالا منک صلوات و رحمت و بخشش».

آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: امیدواریم همه شیعیان و عاشقان اهل بیت باشندآ) با رفاقت و همدردی با مصیبت اهل بیت علیهم السلام به مقام های عالی معنوی برسند و همه ما از اعمال این ایام بهره مند شویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بر برگزاری هرچه باشکوه مراسم ختم اباعبدالله الحسین(ع) با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به حادثه تلخ سیل مرگبار اخیر در کشور، وقوع این حوادث در آستانه ماه محرم را دلیلی بر دوچندان شدن اندوه هموطنان دانست و خاطرنشان کرد: مصیبت وارده را به تمامی بازماندگان و روح این عزیزان تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت حق طلب علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بلایای طبیعی و حوادث در همه جای دنیا رخ می دهد، در عین حال تاکید کرد: مسئولان باید وسیع و توانایی آن ها در پیش بینی های لازم در مورد این بلایا به گونه ای که شاهد کاهش خسارت و عدم تلفات جانی باشیم و از رنج عزیزانمان جلوگیری کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین بر لزوم تلاش حداکثری مسئولان برای رفع مشکلات سیل زدگان تاکید کرد.

در ادامه جلسه که با حضور روسای قوه مقننه و قضائیه، دبیر و اکثریت اعضای مجمع تشکیل شد، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه پرداختند. و پس از طرح برخی از الزامات رشد اقتصادی 8 درصدی در این طرح، بر افزایش خالص سرمایه با رفع موانع و تسهیل سرمایه گذاری (داخلی و خارجی) و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور به جز مقاصد اقتصادی تاکید کردند.

در این جلسه که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، اعضای مجمع نیز بهره وری را تصویب کردند. موضوع: بهره وری کلیه عوامل تولید (منابع انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت) حداقل 2.8 واحد از رشد اقتصادی 8 درصدی طی برنامه افزایش یابد.

خاطرنشان می شود: بررسی سیاست های کلی هفتم در جلسات فوق فوق العاده توصیه ها حسب مورد در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

در ابتدای این دیدار اعضای مجمع ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر عادل آذر، با احترام به زحمات ایشان در دبیرخانه مجمع و ابراز تاسف از دست دادن این محقق متعهد، به مدیحه سرایی پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید