راهبردهای پیشگیری از بلایا / کاهش پیامدهای بلایای طبیعی از طریق آموزش عمومی

ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795085

حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی معضلی تلخ و ناگهانی است و در نتیجه وقوع آنها خسارات جانی و مالی زیادی به مردم وارد می شود و لازم است برای کاهش این خسارات آمادگی مقابله با این بلایای طبیعی را داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، از قدیم گفته می شد که “حادثه گزارش نمی شود” اما حادثه باید قبل از وقوع آن درمان شود، یعنی با تصمیم گیری و برنامه ریزی، خسارت های طبیعی به وجود می آید. بلایا را می توان به حداقل رساند و یا از وقوع آن جلوگیری کرد.

در این راستا عدم رعایت ایمنی و استانداردها در شهرسازی و ساخت و ساز، شرایط خاص اقلیمی و ناکارآمدی سیستم های هشدار دهنده، بی توجهی به مبارزه با حوادث و در نهایت ناآگاهی و عدم آگاهی مردم نسبت به بلایای طبیعی و توصیه های ایمنی اغلب منجر می شود. به دلایل جبران ناپذیر حوادث و عواقب

در حالی که ایران یکی از کشورهای در معرض خطر حوادث است، این سوال مطرح می شود که چقدر می دانیم چگونه خسارات ناشی از بلایای طبیعی را کاهش دهیم؟

آموزش عمومی برای شناسایی و کاهش حوادث از طریق مانور خانه هلال

در همین راستا حسن مصفا رئیس عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: روز 14 دی ماه مصادف با زلزله بم در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی کاهش اثرات طبیعی است. بلایا گفت: این روز یادآور حادثه تلخ زلزله سال 1382 بم است که جان بسیاری از هموطنان را گرفت.

وی افزود: بر اساس طرح جمعیت هلال احمر سال گذشته بحث هلال ها در دستور کار قرار گرفت و 223 خانه هلال در روستاهای سیستان و بلوچستان ایجاد شد. این مانور انجام خواهد شد.

این کارمند علاوه بر تکمیل مطلب فوق، زنگ هشدار را همزمان با سراسر کشور اعلام و تصریح کرد: قبل از وقوع زلزله آموزش های لازم از قبیل پناه گیری، خروج اضطراری، حمل و نقل مصدومان و اطفای حریق به مردم آموزش داده می شود.

وی ادامه داد: اختصاص یک روز در این عنوان فرصت مغتنمی برای سنجش میزان آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی است، گفت: با مانور دادن علاوه بر آموزش و آموزش افراد می توان نقاط قوت را شناسایی کرد. و نسبت به رفع نواقص و تقویت نقاط مثبت اقدام کرد تا میزان خسارات ناشی از بلایای طبیعی را به حداقل ممکن کاهش دهد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه به موضوع بیمه حوادث اشاره کرد و اذعان داشت: علاوه بر مطالعه علم امداد و نجات و امداد در بحث زلزله; فرهنگ بیمه حوادث باید در جامعه گسترش یابد تا مردم بتوانند منازل خود را در برابر بلایای طبیعی بیمه کنند، زیرا حوادث گزارش نمی شود و هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

مصفا گفت: از آنجایی که دانش آموزان آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند و نیاز به آموزش برای افزایش آگاهی در زمان بحران قبل از فوران تاج دارند، طرح “قاضی” در مدارس اجرا شده و مردم برای شرایط سخت آموزش داده شده و آماده شده اند. می داند چه باید بکند، پس از تاج این آموزش ها در سیستم شاد ادامه یافت. زیرا معتقدیم دانش آموزان افرادی هستند که علاوه بر یادگیری برای خود می توانند این آموزش را به اعضای خانواده خود نیز برای کاهش صدمات و تلفات وارد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید