استان قزوین برای مدیریت بلایای طبیعی/بحران به تجهیزات قدرتمند و نیروی انسانی توانمند نیاز دارد

طبق آمار، ایران در بین 10 کشور محصور در خشکی، ششمین کشور زلزله خیز جهان و چهارمین کشور سیل خیز است.

استان قزوین به عنوان یک منطقه حادثه خیز همواره در معرض بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و حوادثی مانند آتش سوزی و تصادفات زنجیره ای با تلفات زیاد است، بحران هایی که در صورت بروز خسارات زیادی به شهروندان وارد می شود.

در تقویم از 20 تا 25 اکتبر به عنوان هفته کاهش بلایای طبیعی ایران نام برده شده است. بلایای طبیعی رویدادهای خطرناک و فاجعه باری هستند که اغلب باعث خسارات جانی و مالی بسیاری می شوند.

در زمان بلایای طبیعی و انسان‌ساز، مدیریت صحیح بحران و آماده‌سازی استان‌ها برای کنترل و مدیریت هر چه بهتر وضعیت ضروری است.

برای نگاهی به شرایط استان قزوین برای مقابله با بلایای طبیعی و بحران، با محمدرضا علیمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین به گفت وگو نشستیم:

44adb930 82f2 4b3a 859c b400284f593f خبر خاکستری




تقویت سیستم مدیریت بحران از نظر تجهیزات و نیروی انسانی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین; وی بیان کرد: استان قزوین یکی از استان های حادثه خیز است و همواره در معرض بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله، رانش کوه، یخبندان، خشکسالی و حوادثی از این دست است، بحران هایی که در صورت عدم آمادگی مناسب می تواند خسارات زیادی به قزوین وارد کند. .

وی ادامه داد: وی در بحث زلزله استان قزوین در گسل شمالی، گسل های بوئین زهرا و اوج و همچنین گسل های تکستان، آبیک و اشتهارد را در بحث سیل به دلیل وجود الموت و شاهرود در منطقه قرار داد. شمال استان، خاررود در اوج و بویین زهرا، همچنین رودخانه حاجی عرب و رودخانه بازار در مرکز شهر قزوین و سایر رودخانه‌ها نیز به دلیل تغییرات اقلیمی که بارندگی‌ها به صورت غیرمنتظره و ناگهانی ظاهر می‌شود. این امر استان قزوین را به منطقه سیل خیز تبدیل کرده است.

علیمی با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی و صنعتی استان قزوین در معرض خطر سیل قرار دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نقاط حادثه خیز استان با بررسی های انجام شده سرشماری و شناسایی شده و این مناطق مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان نقاط خطر اضطراری به تفصیل شناسایی و تا زمان اتخاذ تدابیر به نهادهای نگهبانی گزارش داده شود و لازم است اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین خشکسالی را از دیگر بحران های استان قزوین می داند و می افزاید: سرمازدگی اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه که خسارت به باغات و مزارع کشاورزی وارد کرد، رانش زمین در مناطق کوهستانی به ویژه الموت، کولاک در زمستان و آتش سوزی و غرق شدن یکی از بحران هایی است که هر ساله با آن مواجه هستیم.

علیمی تصریح کرد: در ماده 14 قانون مدیریت بحران کشور برای هر یک از نهادها و سازمان های اجرایی و خدماتی وظایفی تعیین شده است، به عنوان مثال موضوع پیشگیری از خسارت زلزله، بنیاد مسکن، مسکن و شهرسازی و شهرداری ها موظف به ساخت و ساز پایدار هستند. واحدهای مسکونی در مقابل اتخاذ تدابیر مقاوم سازی در برابر زلزله.

وی افزود: در موضوع سیلاب منطقه ای، شوراهای شهرداری و دهیاری به عنوان دستگاه های مسئول تعیین حریم و مسیر رودخانه و جلوگیری از حوضه آبریز رودخانه مستعد هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با اشاره به طرح های مربوط به طرح کاهش ریسک استان گفت: طرح بررسی طرح های کاهش ریسک و آمادگی و اقدامات مقابله ای در استان آغاز شده و در حال اجراست. همچنین با آموزش دوره های تخصصی برای بخشداران، بخشداران، دهیاران، دهیاران و مدیران ستادی مدیریت بحران استان و آموزش همگانی از طریق صدا و سیما می توان با ارتقای دانش و آگاهی از خطرات ناشی از سیل و زلزله بکاهد. مهارت ها.

علیمی تصریح کرد: در این راستا مانورهای مدیریت بحران نیز در سطح استان و شهرستان با هماهنگی فرمانداری ها به صورت مستمر طراحی شده تا دستگاه های خدمات رسان از جمله آتش نشانی، نیروی انتظامی، هلال احمر، فوریت های پزشکی، آب، گاز و … را آماده کنند. شرکت های برق در انجام می شود

این مسئول اضافه کرد: مانورها هم عملیات سنجش آمادگی تیم ها برای پاسخگویی و خدمت رسانی سریع است و هم مانور دور میزی که مدیران در آن حضور دارند و باید به سوالات پاسخ دهند.

وی با اشاره به برنامه های اولویت دار در حوزه مدیریت بحران در سال آینده گفت: تقویت سیستم مدیریت بحران از نظر تجهیزات و نیروی انسانی و تکمیل طرح های آموزشی با همکاری نهادهای مرتبط و همچنین تاکید بر آمادگی و پیشگیری از طریق آموزش به افراد مختلف. سطوح دولتی و اقشار مختلف مردم و انجام مانورها از جمله برنامه های جاری مدیریت بحران است.

2209b8c4 6082 43b9 be6a 0077c1232e12 خبر خاکستری




در سال جدید به بیش از 390 هزار نفر خدمات رسانی می کند

در این خصوص دکتر سهیل سلطانی رئیس مرکز فوریت های پزشکی و مدیریت حوادث استان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: اورژانس قزوین در حال حاضر با 49 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه موتور آمبولانس و یک ایستگاه بالگرد آماده خدمت رسانی است. اطلاعات در هنگام بلایای طبیعی وجود دارد.

وی افزود: در هفته آینده در نظر داریم پایگاه فوریت های پزشکی تهران- قزوین، پایگاه شهرک اندیشه قزوین و پایگاه زوارک در منطقه الموت را افتتاح و راه اندازی کنیم.

سلطانی با بیان اینکه فرصت داریم تعداد تخت های بیمارستانی را نسبت به تخت های موجود 50 درصد افزایش دهیم، یادآور شد: در زمان اوج شیوع ویروس کرونا موفق شدیم تعداد تخت ها را از 670 تخت به 960 تخت برسانیم و در حال حاضر 49 دستگاه آمبولانس است. همیشه در حالت آماده باش هستند و در حال انجام وظیفه هستند.» تحویل می دهند

رئیس مرکز فوریت های پزشکی مدیریت اورژانس استان قزوین ادامه داد: دو بیمارستان صحرایی در استان قزوین داریم که در زمان سیل و زلزله می توان از آنها استفاده کرد که بیمارستان های صحرایی حدود 30 تخت دارند که یکی به عنوان مرکز رادیولوژی مجهز به تخت و تجهیزات پزشکی است. این یک آزمایشگاه، یک بخش مراقبت های ویژه و یک اتاق عمل است و دیگری به سرعت در صورت بروز حوادث و نیازها مجهز می شود، زیرا این بیمارستان ها در زمان بحران کرونا به ما کمک کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما نبود آمبولانس جدید است که البته این یک مشکل ملی است به طوری که عمر مفید هر آمبولانس 5 سال است و در استان بعد از گذشت 8 سال هنوز جدید اضافه نکرده ایم. آمبولانس ها به تجهیزات ما و آمبولانس های ما بیش از 15 سال قدمت دارند. آنها کار میکنند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد ماموریت ها زیاد است و هر خودرو سالانه حدود 100 هزار کیلومتر را طی می کند، آمبولانس های ما تقریبا مستهلک شده و باید به فکر نوسازی باشیم.

رئیس اورژانس قزوین خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 90 تاکنون بیش از 390 هزار تماس با مرکز فوریت های پزشکی استان برقرار شده که از این تعداد 75 هزار و 250 مورد منجر به اعزام نیرو شده است.

سلطانی با اشاره به نیاز استان به افزایش تعداد آمبولانس ها تاکید کرد: متاسفانه در اغتشاشات اخیر دو دستگاه آمبولانس آسیب دید و نزدیک به 30 میلیون تومان خسارت دید.

وی در پایان گفت: با توجه به فصل برداشت، احتمال سقوط شهروندان از درختان بلند مانند گردو و فندق وجود دارد و از شهروندان عزیز تقاضا داریم در صورت بروز حادثه تا حد امکان از جابجایی مصدوم خودداری کنند. ورود تیم خدمات فوریت های پزشکی برای اینکه خدای ناکرده آسیب های جدی تری بر آنها وارد نشود.

3ee321af af28 472b a640 2e44c3c88531 خبر خاکستری




آموزش آسیب های ناشی از بحران ها را کاهش می دهد

حسن آصفی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قزوین با بیان میزان آمادگی سازمان تحت مدیریت گفت: جمعیت هلال احمر قزوین با 2700 امدادگر، 15 پایگاه جاده ای، یک پایگاه کوهستانی و یک پایگاه هوایی و همچنین آماده سازی 4 پایگاه غیردائم در مواقع بروز حوادث و بحران.

وی افزود: در هر شهر استان یک انبار یدکی برای تحویل تجهیزات و 5 تیم واکنش سریع و یک تیم واکنش سریع خواهران به نام توانا داریم که در کمترین زمان ممکن می توانیم از آنها استفاده کنیم. از تصادفات.”

آصفی تصریح کرد: استان قزوین معاونت استان های تهران، البرز، گیلان و همدان است و در صورت نیاز از نیروهای هلال قزوین در این استان ها استفاده می شود و به ترتیب استان های همجوار در مواقع اضطراری معاونت استان ما را بر عهده خواهند داشت.

این مسئول با اشاره به وجود 90 خانه هلال در استان تاکید کرد: اتفاقات خوبی از جمله ساماندهی خیرین، ایمن سازی لازم، بررسی شرایط هر منطقه و رفع مشکلات موجود و از همه مهمتر بحث آموزش در حال رخ دادن است. در خانه های هلال و در مواقع اضطراری کمک رسانی توسط این خانه ها در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مواقع غیربحرانی آموزش از طریق خانه های حلال و آموزش است تا به اقصی نقاط استان گسترش یابد و ظرفیت تاب آوری افزایش یابد و در مواقع بحران بتوانیم از این آموزش بهره مند شویم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین تصریح کرد: هر چه سطح پایداری را در جامعه بالا ببریم و آموزش را توسعه دهیم. در پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از بحران ها موثرتر خواهیم بود.

این مسئول افزود: جمعیت هلال احمر قزوین هم در آرامش و در مواقع بحران خدمات خوبی در حوزه درمان ارائه می دهد. تیم مراقبت های اورژانس ما متشکل از پزشکان متخصص، پزشکان عمومی، دندانپزشکان و پیراپزشکان به بیماران و افراد نیازمند در مناطق محروم پیشنهادات رایگان می دهد.

آصفی در پایان گفت: داوطلبان هلال رابط ما و مددجویان هستند و از ظرفیت آنها در مواقع اضطراری به خوبی استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ استان قزوین با وجود ظاهر بسیار خوبش در داخل با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است که اگر به زنجیره ای از بحران ها و بلایای طبیعی اشاره کنیم می بینیم که همه آنها در قزوین تجلی پیدا کرده و این استان از سیل و زلزله گرفته تا رانش زمین و رانش زمین است. کولاک با انواع بحران های طبیعی و غیرطبیعی مواجه است.

در فصول گرم سال با خشکسالی و در روزهای برفی با بحران کولاک مواجه هستیم و با ظهور کولاک در سطح جاده ها و جاده های برفی در روستاها ماشین آلات و تجهیزات مناسبی برای بازگشایی راه ها نداریم، بافت مرکزی. شهر قزوین بسیار فرسوده و در مواقع اضطراری از آنجایی که امدادرسانی سریع در مواقع آتش سوزی امکان پذیر نیست، کمبود منابع و امکانات سازه ای وجود دارد و ماشین آلات و تجهیزات امدادگران ما عمدتا فرسوده هستند، بنابراین لازم است هر چه سریعتر برای نوسازی امکانات و افزایش تجهیزات این استان اقدام شود، خدای نکرده در زمان وقوع حوادث و بلایا دچار بحران نشویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید