از نیاز به شناخت رویدادهای طبیعی تا ارائه آموزش های لازم، در مدیریت بحران نباید تردید کرد


ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903897

آگاهی از رویدادهای طبیعی و آموزش منجر به پیش بینی، پیشگیری، تاب آوری و مقابله منطقی با آنها خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مردم در سراسر جهان حوادث غیرمترقبه و حوادث طبیعی زیادی را تجربه کرده اند و به دلیل وقوع این حوادث متحمل خسارات و خسارات مالی می شوند، بنابراین آمادگی لازم برای مقابله با این بلایای طبیعی ضروری است.

بلایای طبیعی رویدادهای خطرناک و فاجعه باری هستند که اغلب باعث خسارات جانی و مالی بسیاری می شوند.

بلایای طبیعی انواع مختلفی دارد. نمونه هایی از بلایای طبیعی عبارتند از زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید دما، خشکسالی و آتشفشان ها.


b4977bee 38be 457b 9dd8 4e331a566599 خبر خاکستری

فرهاد فروزی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز با بیان اینکه در حال حاضر 6 ایستگاه لرزه نگاری دائمی در استان کرمانشاه فعال است، اظهار داشت: با توجه به اینکه زلزله مشکلی غیرقابل پیش بینی است، افزایش تعداد این ایستگاه ها ضروری است.

مسئول شبکه لرزه نگاری کرمانشاه افزود: ایستگاه های پنج گانه فوق در شهرستان های صحنه، هرسین، گهواره و جوانرود قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 بزرگترین زلزله در شهرستان های سرپلذهاب و کسرشیرین رخ داد، گفت: استانداری کرمانشاه با هماهنگی و همکاری موسسه ژئوفیزیک در ماه آینده ایستگاه لرزه نگاری در حوالی سرپلذهاب حوالی روستای سرمیل را به بهره برداری می رساند.

فروزی تجهیز تمامی استان ها به ایستگاه لرزه نگاری را ضروری دانست و اظهار داشت: استان کرمانشاه به 15 ایستگاه دائمی لرزه نگاری نیاز دارد.


استقرار 5 ایستگاه لرزه نگاری موقت در منطقه

وی با اشاره به زلزله خیز بودن استان کرمانشاه و حساسیت منطقه به لرزه خیزی، توسعه ایستگاه های لرزه نگاری در استان برای پوشش بهتر تمامی منابع لرزه نگاری استان، خاطرنشان کرد: دستگاه های لرزه نگاری مدرن در 5 نقطه استان در شهرستان های پاوه، قصرشیرین. ، قطعه سومار، گیلانگرب و حمیل نصب می شود و برای خرید این تجهیزات بیش از 3 میلیارد تومان هزینه شده است.


b3d207a1 bb9a 4332 aece 5424a70e7645 خبر خاکستری

این مسئول با بیان اینکه زلزله یک پدیده طبیعی است، ادامه داد: افزایش دانش و آگاهی و نحوه مقابله با این بلای طبیعی و همچنین سازه های اساسی مطابق با مقررات نظام مهندسی می تواند گام مهمی در کاهش خسارات ناشی از آن باشد. از زلزله ها


زلزله، سیل، خشکسالی، فرونشست و گرد و غبار پنج خطر اصلی کرمانشاه هستند.

غلامرضا شهبازی همچنین اظهار کرد: بسیاری از خطرات شناسایی شده در دنیا از ایران و کرمانشاه سرچشمه می گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه ادامه داد: از 55 مخاطره ای که در کشور داریم، 14 خطر اصلی و اولویت دار در کرمانشاه شناسایی شده که عمده ترین آنها شامل زلزله، سیل، خشکسالی، فرونشست و گرد و غبار است.

به آتش سوزی ها، آفات و بیماری های گیاهی، بیابان زایی، آلودگی صوتی، تصادفات جاده ای، سرما و غیره می پردازد. مانند سایر بحران های طبیعی که در کرمانشاه شناسایی شده است.


2aee08c7 2955 4ca2 b75d b22f44682faf خبر خاکستری

شهبازی چهار عامل اصلی شامل سابقه (سوابق مکرر خطرات)، آسیب پذیری (میزان خسارت وارده به جمعیت آسیب دیده)، سطح تهدید و احتمال وقوع را از معیارهای اصلی اولویت بندی بلایای طبیعی برشمرد و تاکید کرد: با شناسایی و اولویت بندی بلایای طبیعی. این بلایای طبیعی برای هر کدام یک راه حل و برنامه تهیه شده است.

شهبازی گفت: در مجموع دو سند مدیریت بحران و بلایای طبیعی در استان کرمانشاه تدوین شده که شامل سند «آمادگی و واکنش در برابر بحران» و سند «کاهش خطر حوادث» است.

به گفته مدیرکل بحران استان کرمانشاه، این دو سند در ستاد بحران استانداری تدوین و تایید و برای تایید نهایی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شد.

وی کرمانشاه را یکی از استان های پیشرو در زمینه تدوین این اسناد دانست و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر شاهد نهایی شدن این دو سند باشیم.


d52db024 edf0 454d 887d 82a416ba4e16 خبر خاکستری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: با تصویب نهایی این دو سند، نقشه راه و برنامه مدون برای مقابله با هر بحران و بلای طبیعی داریم و دیگر روش های پیچیده و آزمون و خطا وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این اسناد دارای قسمت شهرستانی نیز می باشد، افزود: علاوه بر این برای هر بحرانی چه در بعد پیشگیری، چه در وقوع بحران و چه تبعات آن، نقش هر اداره و اداره مشخص می شود.

به گزارش مرصاد، آگاهی از رویدادهای طبیعی و آموزش منجر به پیش بینی، پیشگیری، تاب آوری و مقابله منطقی با آنها و به عبارتی به حداقل رساندن خطرات ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی که گاه ناشی از انسان و تحمیل آن بر طبیعت و محیط زیست می شود، خواهد شد. امکان انتخاب راه حل های موثر در اطراف شما وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید