مسئولان زلزله هنوز هشدارها را جدی نگرفته اند/ زلزله پیش رو در زمان حاکمیت مسئولان نود دقیقه است!

ساعت: 15:27
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795870

یک کارشناس بحران و ایمنی در روزهای قبل از روز ملی ایمنی در برابر زلزله با انتقاد از عملکرد دولت های گذشته گفت: کارکنان ما در دقیقه 90 هستند، باید یک فاجعه بیفتد تا چاره ای اندیشیده شود.

مهدی زرای کارشناس زلزله در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی با انتقاد از وضعیت انفعالی مسئولان و مسئولانی که هشدارهای آتی کارشناسان مدیریت بحران را جدی نگرفته اند، گفت: عنوان یکی از بلایای طبیعی روتین همیشه رخ می دهد و در اکثر کشورها اتفاق می افتد.

وی افزود: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که در اخبار رسانه ها مشاهده می کنید، تقریباً هیچ روزی بدون اغراق نیست که زلزله یکی از شهرها و روستاهای کشور را نخوانیم و نشنیده باشیم. “

bc8e571d 1417 426f ac81 429e3ee82047 خبر خاکستری

این کارشناس زلزله در بحث دیگری گفت: به هر حال زلزله دوره واکنش طبیعی طبیعت است; اما سوال اصلی این است که مسئولان، سازمان ها و مسئولانی که موظف به مقابله با حوادث غیرمترقبه هستند برای کشور چه کرده اند؟ به عنوان مثال چند روز پیش شاهد انفجاری در بازار محله تهران بودیم. اتفاقی که هرچند ساده اما منجر به مرگ چند هموطن شد! در حالی که برخی از مسئولان و کارشناسان بارها نسبت به خطرات بازار گل و ساختمان های ناامن مانند محله ها هشدار داده اند; اما دیدیم که هیچکس توجهی نکرد.

وی افزود: متأسفانه هیچ دیدگاه مشترک و تلاش جمعی در بین مسئولان مسئول بحران وجود ندارد. ساختمان های خطرناک زیادی در تهران وجود دارند که در یک زلزله 5 ریشتری به خاکستر تبدیل می شوند. اگرچه مسئولان بحران و مدیران شهری به خوبی متوجه این معضل هستند اما دست به دست هم داده اند تا اینکه خدای ناکرده آن روز فرا رسد و شاهد فاجعه ای باشیم که در چند قرن اخیر بی سابقه بوده است.

d406db76 9089 4135 8451 db3e421b7ee2 خبر خاکستری

زارای با بیان اینکه وقتی مشکل داریم باید برای رفع مشکل اقدام کنیم، یادآور شد: باید قبل از وقوع زلزله که بارها از سوی مسئولان اعلام شده است، تمام تلاش خود را انجام دهیم و می دانیم که توسعه شهری تهران و اطراف آن شهرها و حومه ها دقیق هستند.محل وقوع زلزله. اقدامی انجام شده و نمی توان کاری برای جابجایی شهر انجام داد، اما تمامی مراجع مسئول از جمله مدیریت شهری باید در اسرع وقت نسبت به کاهش تلفات و به حداقل رساندن خسارات احتمالی اقدام کنند. ضمن اینکه از امروز باید به فکر تهیه و تحویل دستگاه ها و ماشین آلاتی باشند که در مواقع بحران کارایی و استفاده لازم را داشته باشند و به موقع ادارات مکانیزه و لجستیک را آماده و تجهیز کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: متأسفانه مسئولان ما در اکثر دولت هایی که روی کار آمدند و مسئولیت اجرای مصوبات را بر عهده داشتند در یک قسمت نظر و ارائه یکسان داشتند. و این است که مسئولان 90 دقیقه بودند و هستند. آنها دست به دست هم می دهند تا زمانی که حادثه ای اتفاق بیفتد و سپس راه حلی ارائه می دهند. اگرچه هنوز نمی توان در مورد حکمرانی شهری نظر نهایی داد. چون تازه کارشان را شروع کرده اند.

68647ab1 00d4 4886 8454 f8194370182e خبر خاکستری

«چند سال پیش ساختمان پلاسکو را دیدید که در چند ثانیه جلوی چشمان شهروندان فرو ریخت. اما مدیران و کارکنان ما چند روز برای آواربرداری این ساختمان وقت گذاشتند و چند ساعت و برای چند تیم تلاش کردند فقط یک ساختمان را از بین ببرند؟ حال اگر در شهری چند ده میلیونی مانند تهران به یک رویداد به عنوان یک آتش سوزی مهیب همراه با زلزله متوسط ​​نگاه کنیم، تقریباً هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد که مدیریت بحران چه زمانی می تواند اقداماتی مانند تخریب و ساماندهی فضا را پس از یک حادثه انجام دهد. رویداد. این معادله ای است که حتی فکر کردن به آن ذهن انسان را خسته می کند.

71f84070 10d0 45d9 abdb 4d865b880149 خبر خاکستری

زارعی در پایان سخنان خود با بیان اینکه بارها گفته و تذکر داده ایم و متأسفانه پرسنل هیچ گاه نشنیده اند و تظاهر به ندانستن و ناشناخته نکرده اند، گفت: امیدوارم در این دوره از شهرداری شهردار و مسئولین این شهر موفق باشند. برای حل مشکلات تهران، اقداماتی در این زمینه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید