فقدان قوانین؛ آیا پلاسکو دیگری در جاده هست/ مسئولان از پلاسکو درس نگرفته اند

ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802028

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری گرگان می گوید: پس از ساخت ساختمان آتش نشانی، بررسی تجهیزات اطفای حریق آپارتمان ها محول نشد و بسیاری از مراکز تجاری و اجتماعی در گرگان فاقد آتش سوزی اولیه هستند. تجهیزات جنگی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; زیر ویرانه های پلاسکو صداها به گوش می رسید، قربانی آتش نشانان این بود که فروریختی های نیمه سوخته پلاسکو قدمی به عقب برنمی داشت.

اما فیلم های منتشر شده از این حادثه به ما یادآوری کرد که اگر در آن زمان حداقل یک فیلم ساخته می شد، شاید امروز کمتر هموطنمان در این حادثه جان باختند.

اما ترافیک طولانی مدت و خانواده های مضطرب که در خودروهای خود به تماشای فاجعه نشت پلاسکو در روز حادثه نشسته بودند، مسیر خدمت رسانی به مردان ایثارگر و نقش اول را در روز حادثه تلخ با مشکل مواجه کرد.

لحظه مهمی که باعث شد آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تاریخ ماندگار شود و پنج سال بعد آن را به یاد بیاوریم، قهرمانانی هستند که در لباس آتش نشان به بالاترین درجه انسانیت رسیدند.

اما این حادثه نقطه عطفی برای سیستم اطفای حریق در کلانشهرهای کشور بود، موضوعی که شاید مسئولان پس از گذشت چند سال از آن درس های لازم را نگرفته اند، بنابراین شاهد وقوع پلاسکو در شهری مانند گرگان هستیم.

آتش نشانان به دلیل قوانین ضعیف نظارت بر اماکن تجاری ندارند

به دلیل تخلفات قانونی و عدم نظارت در مهمترین اماکن تجاری شهر گرگان حتی یک کپسول آتش نشانی وجود ندارد و موسی رضا صفری رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری گرگان نیز به این امر اذعان دارد.

بدتر از آن، کمبود تجهیزات اطفای حریق در ساختمان های چند طبقه وجود دارد که در صورت سرایت آتش به چنین ساختمان هایی، آتش نشان ممکن است آنقدر برای نجات ساختمان موثر نباشد و تنها کاری که در حال حاضر می تواند انجام دهد این است که نجات جانها. و رهبری ساختمان را به آتش بکشد.

صفری می گوید: در گرگان برای مهار آتش سوزی در یک ساختمان مرتفع، بلندترین پلکانی که در اختیار داریم 32 متر است که توسط شهرداری خریداری شده است، اما با توجه به رشد یک ساختمان بلند در شهر، این در برخی از ساختمان ها نردبان 32 متری مسئول می باشد. در برخی از خیابان ها به دلیل محدودیت شبکه برق و عرض خیابان، محمدویتی نیاز به گردش این پله ها را ایجاد می کند.

وی افزود: در این شرایط تعدادی از مسائل حقوقی تحت مقررات ملی ساختمان در حال رسیدگی است و ساختمان ها باید از طبقه پنجم به بالا دارای سیستم اطفای حریق باشند و در پایان کار اطفای حریق در حال تست تجهیزات آن هستند. .

این مسئول خاطرنشان کرد: نصب این تجهیزات در یک ساختمان بلند را در دستور کار آتش نشانی قرار دادیم و من یکی از افرادی هستم که از این تجهیزات بازدید می کنم و حتی در مورد آن صحبت نمی کنیم، اما این تجهیزات این ساختمان تا آخر است. و بعد از آن هیچ تعهدی نداریم.

صفری خاطرنشان کرد: چه تعداد از ساختمان های تجاری و عمومی برای حفظ این معضل تلاش می کنند و خلأهای قانونی وجود دارد که باید پس از آن آتش سوزی را رصد کرد.

لزوم نصب کپسول آتش نشانی در ساختمان ها

وی گفت: در صورت وجود کپسول های آتش نشانی در ساختمان و اقدام در دقایق اولیه حریق، آتش سرایت نمی کند. برخی از مقامات تجاری و مسکونی کپسول آتش نشانی ندارند و برخی نیز نحوه استفاده از آن را نمی دانند. “

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: فقط ساختمان های طبقه چهارم به بالا توسط سازمان آتش نشانی کنترل می شود و آپارتمان های زیر چهار طبقه نیز توسط شهرداری منطقه کنترل می شود که باید بررسی شود که آیا این تجهیزات در داخل هستند یا خیر. ساختمان طبق قوانین . .

صفری تاکید کرد: اکثر شهروندان آگاهی لازم را در مورد کپسول های آتش نشانی و آتش نشانی ندارند و اکثر نظارت هایی که انجام دادیم بی اطلاع هستند، این کپسول ها آماده هستند و کپسول های آتش نشانی کمک می کنند. .

وی گفت: کسانی که کپسول های آتش نشانی می فروشند باید دارای مجوز و استانداردهای لازم باشند، در حال بررسی طرح آموزشی علاوه بر بازدیدهای ایمنی هستیم، همچنین با برخی نهادها برای کمک به شهر امن در حال همکاری هستیم. .

آسانسور و استانداردهای آن پاشنه آشیل گرگان ماموریت امداد و نجات آتش نشانی

این مسئول اضافه کرد: در سازمان آتش نشانی گرگان دو سرویس آتش نشانی و امداد و نجات داریم که متداول ترین آنها آسانسور است و روزانه پنج تا شش و در برخی روزها تا 10 اعزام داریم و زمان زیادی می برد. انرژی سازمان و تامین برق اضطراری

صفری بیان کرد: در سازمان آتش نشانی در فصل زمستان بخاری و شوفاژ بیشتر از مراجع ما است و در زمستان به دلیل سوختن وسایل برقی یا سهل انگاری شاهد آتش سوزی بیشتر هستیم.

امیدواریم برای تجهیز و بررسی نقاط کانونی و پرخطر گرگان، شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به یاد مردان سوخته اقدام کنند تا نسوخته باشیم. در گرگان بحران است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید