قطعنامه ضدایرانی یعنی غربی ها از مذاکرات وین درس نگرفته اند


ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: 1401/03/18
کد خبر: 1854576

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین از نماینده آلمان به دلیل ارائه قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس انتقاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین بار دیگر از ارائه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

اولیانوف در توییتر خود نوشت: «هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) بررسی موضوع «آزمایش هسته‌ای: توافق حفاظتی با ایران» را آغاز کرده است. نماینده آلمان به تازگی قطعنامه ای در این زمینه ارائه کرده است. “ارتباط این پروژه در شرایط فعلی بسیار مشکوک است.”

اولیانوف خطاب به هیئت مدیره گفت: هنوز فرصتی برای احیای برجام وجود دارد. «متاسفانه برخی از اعضای شورای حکام حساسیت لحظه را درک نمی کنند و به دنبال راهکارهایی مانند ارائه قطعنامه ضد ایرانی هستند. واضح است که مذاکرات وین چیزی به آنها یاد نداده است: فشار بر تهران تنش‌ها را تشدید می‌کند.»

ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش نویس قطعنامه ای را به مدیران آژانس ارائه کردند که در آن ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کردند.

چندین دیپلمات به رویترز گفتند که این قطعنامه به‌رغم هشدارهای ایران و مقاومت چین و روسیه احتمالاً به راحتی تصویب می‌شود.

سازمان انرژی اتمی ایران امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای از بسته شدن تعدادی دوربین با دوربین های اضافی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است. به یک معنا، او این را یک تعهد ایران می‌داند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز عملیات اتاق اندازه‌گیری سطح OLEM غنا و دبی‌متر آژانس تعلیق شود که به دستور مسئولان مربوطه صادر شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: البته بیش از 80 درصد دوربین‌های موجود این آژانس اقدامات پیشگیرانه هستند که مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهند.

بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز با حضور در یکی از مراکز هسته ای، از خاموش شدن دو دوربین آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدن کرد.

در پی گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و تلاش سه کشور اروپایی و آمریکا برای پیش نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، مقامات جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده اند. اظهار داشت که ایران با مسئولیت مدیر کل آژانس و بنیانگذاران آن اقدام مناسب، فوری و مؤثر انجام خواهد داد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش می‌گوید که اورانیوم غنی‌شده در ایران به ۱۸ برابر حد مجاز برجام رسیده است و همچنین مدعی شده است که ایران برای آخرین بار در ارائه پاسخ‌های معتبر فنی به سؤالات آژانس درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران کوتاهی کرده است. سه سال.

این تحول در زمانی رخ داد که مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین برای چند ماه به حالت تعلیق درآمده بود. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از زمان توقف مذاکرات وین به عملیات های رسانه ای و روانی خود ادامه داده و به بهانه های مختلف به جای اجرای تعهدات خود در احیای برجام، ایران را مقصر می دانند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است.

پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، موضوع ایران است. با این ادعا که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی مذاکرات را متوقف کرده است، مطرح شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید