دلیل تصویب قطعنامه ضدایرانی کانادا در سازمان ملل/ برخورد دوگانه با غربی ها در تعریف تروریسم


ساعت: 08:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1918350

تعریف غرب از تروریسم فقط به منافع آنها مربوط می شود و هر کشور یا گروه تروریستی که با اهداف آمریکا و دیگر متحدانش همسو شود، حتی اگر فجیع ترین جنایات علیه بشریت را مرتکب شوند، تروریست محسوب نمی شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وحشت را می توان اوج ذلت و عجز دشمن در نبرد دانست. جمهوری اسلامی از انقلاب 57 تاکنون دستخوش کشتارهای بی رویه و هدفمند متعددی شده است که اوج آن در سال های 60 و 61 به نام گروهک منافقین به ثبت رسیده است. منافقین که 12 هزار نفر از 17 هزار قربانی ترور در ایران را تشکیل می دهند، امروز در کشورهای غربی به فعالیت خود ادامه می دهند و در غرب با حضور شخصیت های سیاسی آمریکایی و اروپایی جلساتی برگزار می کنند. اما ایران که خود قربانی ترور و تنها کشوری است که این همه ترور مقامات سیاسی دارد، اکنون در جهان متهم به تروریسم است و این نتیجه حاصل رویکرد دوگانه غرب در مبارزه با تروریسم است.

ایران که در حال حاضر با تروریسم دولتی و غیردولتی مبارزه می کند، بار دیگر مورد حمله و فشار سازمان ملل قرار گرفت. بر این اساس، قطعنامه ضدایرانی کانادا پنجشنبه شب به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با 80 رای موافق، 29 رای مخالف و 65 رای ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه سیاسی نخستین بار در نشست سومین کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع «دستور کار وضعیت حقوق بشر و گزارش های گزارشگران ویژه» مطرح شد و حمایت از ناآرامی های ایران یکی از محورهای آن بود.

اخیراً قطعنامه سیاسی آمریکا در شورای همکاری اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) که در ذیل آن کمیسیون وضعیت زنان مستقر است، به تصویب رسیده است که به عضویت ایران در این کمیسیون خاتمه داده و بدعت خطرناکی را به آن معرفی کرده است. کشورهای مخالف و غیر متعهد را با آمریکا حذف کنید.


موضع اصلی ما محکوم کردن تروریسم به هر شکل و روشی است

وی با اشاره به اینکه دو کشور همسایه ایران و پاکستان همواره در رنج و شادی، چالش ها و فرصت ها مشترک بوده و هر دو از تروریسم رنج می برند، گفت: موضع اساسی ما محکومیت تروریسم به هر شکل و شیوه ای است.


نویسندگان قطعنامه به جای دلسوزی ریاکارانه برای حقوق بشر، از حمایت از تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران دست بردارند.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این قطعنامه گفت: نویسندگان قطعنامه به جای ابراز همدردی منافقانه با حقوق بشر، دست از حمایت از تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران بردارند و از میزبانی گروه های تروریستی دست بردارند. “

وی همچنین رویکرد ریاکارانه تدوین‌کنندگان این قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران را مصداق بارز سوء استفاده از مفاهیم و ارزش‌های والای حقوق بشر برای پیشبرد کوتاه مدت دانست. اهداف سیاسی را می نگریست و آن را از مشروعیت و اعتماد محروم می دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای ارتقای حقوق بشر و اجرای تعهدات بین‌المللی خود کاملاً جدی بوده و آماده گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده در چارچوب احترام متقابل، عدم تبعیض است. و عدالت در جهت ارتقای جایگاه حقوق بشر در جهان و عادلانه بودن و دوری از اهداف سیاسی با کلیه سازوکارهای مشروع بین المللی و کشورهای علاقمند به تقویت و حمایت واقعی از حقوق بشر.

به گزارش دانا؛ برخورد دوگانه غرب در موضوع تروریسم باعث شده تا سازمان ملل به بهانه های مختلف قطعنامه هایی علیه جمهوری اسلامی صادر کند و فشارهای بین المللی بر ایران بیشتر شود.

علاوه بر این، غرب با این بهانه های حقوق بشری می تواند تحریم های جدیدی علیه ایران ایجاد کند. این تا زمانی است که تعریف غرب از تروریسم تنها با منافع آنها مرتبط باشد و هر کشور یا گروه تروریستی که با اهداف آمریکا و متحدانش همسو شود، حتی اگر فجیع ترین جنایات علیه بشریت را مرتکب شوند، تلقی نمی شود. تروریست ها چون فراهم می کنند. منافع رهبران متعلق به خودشان است.

اکنون که جمهوری اسلامی ایران از تروریسم مضاعف آسیب دیده است، باید تلاش کند تا ریشه تروریسم را خشکانده و با سیاست های خاص و اقدامات موثر خود بدون توجه به سلیقه غرب با عوامل ایجاد کننده آن در منطقه مقابله کند. ..

دیدگاهتان را بنویسید