مسئول بهزیستی کشور همچنان مسئول است

مسئول بهزیستی کشور همچنان مسئول است

روز جدید بزرگترین وزارتخانه کشور که متولی اصلی رفاه و معیشت اکثریت مردم به حساب می آید و قرار بود تا پایان امسال فقر مطلق را در کشور ریشه کن کند، حدود چهار ماه است که حل نشده است. توسط یک سرپرست اداره می شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی تشکیل شده است و به جرأت می توان گفت با توجه به شرح وظایف وی ، او با اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور کار دارد

وجود زیرمجموعه های مهمی چون «سازمان تأمین اجتماعی»، «صندوق بازنشستگی کشوری»، «سازمان اجتماعی» و «صندوق فولاد» که هر کدام دارای زیرمجموعه های متعدد و متنوع اقتصادی و اجتماعی هستند، این نهاد را به یک ابر ارتش که مسئله تعیین دستمزد است.در قدرت آن کارگران و مستمری بگیران و همچنین معلولان وجود دارند. بسیاری از شرکت هایی که در سال های اخیر به دلیل رد بدهی های دولت به شعب این وزارتخانه واگذار شده اند، بخش بزرگی از اقتصاد کشور را در دست دارند و همین موضوع حساسیت این وزارتخانه را برانگیخته است.

دولت رئیسی این شبهه را ایجاد کرد که دولت او به نوعی دولت سوم احمدی نژاد است.

از این رو ابراهیم رئیسی که با وعده حل مشکلات معیشتی مردم و ایجاد سالانه یک میلیون شغل، ریاست دولت سیزدهم را بر عهده گرفت، مسئولیت این وزارتخانه بزرگوار را به حجت عبدالمالکی که پیش از این معاون استخدامی معاونت امدادی بود، سپرد. کمیته به گفته رئیسی و اطرافیانش، عبدالمالکی با توجه به اینکه مدعی ایجاد صدها هزار فرصت شغلی در کمیته امداد است، می تواند هم شعار اشتغال زایی خود و هم اقدامات کمیته امداد را عملی کند و چهره زشت فقر مطلق را پنهان کند. که حدود 35 درصد مردم ایران هستند حذف با این حال حدود 9 ماه پس از روی کار آمدن عبدالمالکی و به دلیل افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد کارگران که مورد انتقاد سایر اعضای کابینه قرار گرفت، وی مجبور شد استعفا داد و در نامه استعفای خود به افزایش هماهنگی در دولت اشاره کرد. ، به اختلافات خود با سایر اعضای کابینه اشاره کرد.

سرپرست مولتی میلیاردر در راس وزارت فقرا

پس از پذیرش استعفای عبدالمالکی، محمدهادی زاهدیفه به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد. زاهدی وفا طی بیش از سه ماه فعالیت در این وزارتخانه سرانجام تسلیم قانون و افکار عمومی شد و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را که در اقدام غیرقانونی دولت 10 درصد در نظر گرفته شده بود به 38 درصد افزایش داد.

این موضوع تعدادی از فعالان صنفی و نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا از وی حمایت کنند و از این رو رئیسی پس از پایان مهلت قانونی، زاهدی وفا را به عنوان کاندیدای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد. در جلسه رای اعتماد، انتقاد نمایندگان اپوزیسیون از گزینه پیشنهادی دولت عمدتاً به موضوع سوابق اقتصادی و مالی زاهدی وفا و داشتن چند هزار میلیارد تومان از اموال وی اختصاص داشت. البته زاهدیووا توضیح داد که املاک مذکور ارثی از پدر و برادرش است، اما نمایندگان مردم نیز وی را به عدم ارتباط و هماهنگی با نمایندگان مردم در مدت سه ماه و نیم ریاستش متهم می‌کنند. این وزارتخانه در حالی که در نهایت ثروت افسانه ای گزینه پیشنهادی و عدم تعامل مناسب با نمایندگان مجلس باعث می شود زاهدی وفا رای اعتماد نمایندگان را کسب نکند و همچنان نقش ناظر را در این وزارتخانه ایفا کند.

9 ماه پس از روی کار آمدن عبدالمالکی و به دلیل افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد کارگران که مورد انتقاد سایر اعضای کابینه قرار گرفت، وی مجبور به استعفا شد و در نامه استعفای خود به اختلافات خود با سایر اعضای هیئت دولت اشاره کرد. کابینت .

هر چند سخنگوی دولت هفته گذشته گفته بود که دولت از رهبری مجوز ابقای زاهدی وفا را تا زمان معرفی وزیر جدید دریافت کرده است، اما ادامه بلاتکلیفی این روزها در این وزارتخانه مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان به ویژه «کیومرث سرمدی» قرار گرفته است. واله، عضو هیئت مدیره کمیسیون اجتماعی. مجلس تعیین شده است. همین موضوع دولت را بر آن داشت تا بررسی گزینه های احتمالی برای معرفی در مجلس را تسریع کند و یا به صورت رسمی مطرح شود، از این رو دیروز نام «صولت مرتضوی» به عنوان گزینه پیشنهادی دولت به مجلس اعلام شد. این در حالی است که پیش از این نام، گزینه های دیگری مانند «هادی مقدسی» مدیرعامل شستا در دولت احمدی نژاد، «حمیدرضا حاجی بابایی» وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد و «مهرداد بذرپاش» مشاور احمدی نژاد در دوره او وجود داشتند. ریاست جمهوری و تالار شهر نیز قابل مشاهده است.

معاون سیاسی احمدی نژاد در وزارت کشور سرپرستی وزارت کار را بر عهده داشت

«سیدصولت مرتضوی» معاون اجرایی رئیس جمهور در دولت فعلی که روز گذشته به عنوان کاندیدای دولت برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد، از یاران سابق احمدی نژاد محسوب می شود. وی که سابقه ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مصطفان را دارد، در دولت دوم احمدی نژاد معاون سیاسی وزیر کشور بود. استانداری خراسان جنوبی و همچنین تصدی پست شهرداری مشهد به مدت چهار سال (از سال 1392 تا 1396) نیز از جمله سمت هایی است که وی در سابقه خود داشته است.

مرتضوی که در 6 بهمن 1340 در باباحیدر استان چهارمحال بختیاری به دنیا آمد، در استان چهارمحال و بختیاری در سمت هایی چون فرماندهی بسیج باباحیدر، مسئول استان فارسان، بخشدار مرکزی فارسان و فرماندار لردگان فعالیت کرد. مرتضوی در سال ۱۳۷۶ به عنوان فرماندار بیرجند انتخاب شد و در سال ۱۳۸۸ از سوی مصطفی محمد نجار به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این سمت را بر عهده داشت.

در مهر 1392 مرتضوی از سوی شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد. ابتدا به دلیل عدم رعایت مدرک تحصیلی سولت مرتضوی (لیسانس الهیات) با قانون انتخاب شهرداران، حکم وی برای شهرداری مشهد به امضای وزیر کشور نرسید، اما در نهایت این حکم به امضای وزیر کشور رسید. وزیر کشور و مرتضوی به عنوان شهردار مشهد شروع به کار کردند. وی بعداً با نظر دیوان محاسبات از شهرداری مشهد برکنار و به ریاست منتقل شد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری 1395، سرپرست استانداری ابراهیم رئیسی و تا آبان 1397 مدیرعامل سازمان اوقاف آستان قدس رضوی بود. مرتضوی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۷ به عنوان سرپرست سازمان اموال بنیاد مصطفان منصوب شد. زمانی که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شد، مرتضوی به عنوان معاون اجرایی وی منصوب شد، هرچند این سمت در سال 1395 لغو شد.

دوستان احمدی نژاد جمع شدند

ابراهیم رئیسی پیشتر و میدان دادن به «میرکاظمی» وزیر بازرگانی و نفت دولت احمدی نژاد، «رستم قاسمی» وزیر نفت دولت بهار، «محرابیان» وزیر نیرو در دولت احمدی نژاد و بسیاری از چهره های ناشناس یا شناخته شده. که در دولت او و احمدی نژاد نقش داشتند، این شبهه را ایجاد کرده اند که دولت او به نوعی دولت سوم احمدی نژاد است. حالا که شبهه با دادن حامی دیگری به احمدی نژاد دیروز و سپردن بزرگترین وزارت کشور به یکی از حامیان دولت بهار قوت گرفته است، شبهه تشکیل دولت سوم احمدی نژاد بیشتر می شود. حال سوال اینجاست که آیا مجلسی که به دوستان احمدی نژاد لطف کرده و به آنها اعتماد کرده، دوباره به یکی دیگر از اعضای این گروه اعتماد خواهد کرد؟ پاسخ این سوال به زودی مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید