مسئول سیاست خارجی کیست؟ | روز جدید

مسئول سیاست خارجی کیست؟

احسان انصاری: اگرچه پس از توافق ایران و عربستان در پکن، واکنش ها به این اتفاق مثبت بود، اما این سوال مهم مطرح شد که چرا چنین توافق مهمی از سوی وزارت امور خارجه و علی شمخانی، دبیرکل شورای عالی ملی منعقد نشد. شورای امنیت این توافقنامه را امضا کرد. این در حالی است که طی ماه های اخیر اخبار ضد و نقیضی از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر احتمال جانشینی شمخانی به گوش می رسد. اتفاقی که نیفتاد و در نهایت یکی از گره های مهم سیاست خارجی ایران در منطقه توسط او گشوده شد.

چرا شمخانی می رود؟

طبق اخبار غیررسمی قرار بود شمخانی به دلایل مختلف از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی برکنار شود، اما از آنجایی که وی در حال مذاکره با طرف سعودی بود، این تغییر متوقف شد تا شمخانی ماموریت خود را به پایان برساند تا توافق بین ایران و عربستان سعودی خبری که هنوز توسط هیچ ارگان رسمی تایید نشده است. اما ماجرا زمانی شکل جدی تری به خود گرفت که شمخانی روز پنجشنبه به امارات و سپس به عراق سفر کرد. اگرچه ظاهرا این سفر به دلیل تقویت روابط دو کشور انجام شده است، اما به نظر می رسد شمخانی ماموریت های دیگری غیر از توافق با عربستان سعودی داشته باشد. ماموریت هایی مانند رفع سوءتفاهمات با امارات متحده عربی به عنوان یکی از مراکز گردشگری منطقه و تلاش احتمالی برای تقویت روابط اقتصادی با این کشور. پس از حمله تندروها به سفارت عربستان در تهران و مشهد و قطع روابط ایران و عربستان، روابط ایران و بحرین، کویت و امارات نیز به سردی گرایید و اگرچه به طور رسمی اعلام نشد، اما در عمل روابط جدی وجود نداشت. بین این کشورها به همین دلیل سفر شمخانی به امارات را باید سفری مهم و راهبردی دانست که احتمالا در آینده نزدیک عواقب آن مشخص خواهد شد. در دنیای سیاست و آداب و رسوم بین المللی چنین سفرهایی توسط وزیر امور خارجه انجام می شود و موافقت نامه های منطقه ای و بین المللی نیز به امضای وزیر امور خارجه می رسد. اما حضور شمخانی در گره گشایی معادلات پیچیده منطقه ای این شبهه را ایجاد کرد که احتمالاً کار وزارت امور خارجه قابل قبول نبود چرا که آنها تصمیم گرفتند با شمخانی به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار به مذاکره با کشورهای منطقه ادامه دهند. اگرچه به گفته امیرعبداللهیان هیچ تفاوتی بین شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه وجود ندارد و همه چیز زیر نظر رئیس جمهور و با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام می شود، اما در عمل جایگاه وزارت امور خارجه تحت تأثیر این حوادث قرار گرفت. اگر شرایط کنونی را با وزارت محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه مقایسه کنیم، قطعا ظریف نماینده ایران در این مذاکرات بود و ویژگی های شخصیتی او اجازه نمی داد فرد یا نهاد دیگری به وظایف وزارت خارجه عمل کند. امور خارجه به موازات. . در نتیجه به نظر می رسد که تیم وزارت امور خارجه نتوانسته چنین ماموریت های مهمی را انجام دهد. اگر این موضوع درست باشد، دولت با سه مانع مواجه است. اولاً رئیسی به خوبی می داند که وزارت امور خارجه یکی از ویترین های اصلی دولت اوست و تغییر امیر عبدالخیان به عنوان یک اصولگرا که شباهت های زیادی با رویکرد جبهه پایداری دارد، دولت او را در معرض سنگینی قرار می دهد. انتقاد آنها اتفاقی که می تواند پایگاه اجتماعی دولت را در شرایط سخت اقتصادی امروز ایران تحت تاثیر قرار دهد. دوم اینکه هیچ رئیس‌جمهوری جایگزین توانمندتری برای جایگزینی امیر عبداللهیان وجود ندارد.

به همین دلیل باید به نیروهای دیگر گفتمان ها رسیدگی کند. سوم اینکه دولت درباره دستاوردهای خود در سیاست خارجی به ویژه در حوزه مسائل منطقه تبلیغات زیادی کرده است و به همین دلیل جایگزینی امیر عبدالخیان ممکن است این تبلیغات را تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی است که امیرعبداللهیان در سمت خود به کار خود ادامه می دهد تا کل دولت را از انتقادات حفظ کند، اما علی شمخانی ماموریت های مهم منطقه ای را انجام می دهد. از سوی دیگر سفر شمخانی به امارات و عراق و همچنین امضای قرارداد ایران و عربستان نشان می دهد که این نظام است که در این زمینه تصمیم می گیرد نه دولت. این نشان می دهد که با توجه به شرایط کشور تصمیماتی در نظام گرفته شده است که اتاق های فکری در سطحی بالاتر از دولت اتخاذ کرده اند و دولت باید آنها را اجرا کند. اما شورای عالی امنیت ملی بیش از آنکه یک نهاد دولتی باشد، یک نهاد حاکمیتی است و از حمایت حاکمیت برخوردار است. به همین دلیل در تحلیل وقایع اخیر پیرامون دیوان عالی کشور و وزارت امور خارجه باید به این نکته توجه کرد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید