مسئول رفتار لباس شخصی کیست؟/ نماینده مجلس: خشونت باعث اعتراضات جدید می شود

مسئول رفتار لباس شخصی کیست؟/ نماینده مجلس: خشونت باعث اعتراضات جدید می شود

رحیمی جهان آبادی گفت: هم وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور و هم فرماندهی انتظامی کشور باید پاسخ دهند که این افراد چه کسانی هستند و چرا این گونه رفتار می کنند. اگر پلیس هستند چرا این کارها را انجام می دهند و اگر نه به کجا تعلق دارند و چرا پلیس با آنها برخورد نمی کند. اینها نکاتی است که مردم درباره آنها سوال دارند.

خبرگزاری ایلنا نوشت: جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی، در خصوص لزوم مدیریت چرخه خشونت در کشور و همچنین نظارت بر موضوع پوشش شخصی که می تواند مبنای سوء استفاده افراد سودجو به نام نیروهای امنیتی.» واقعیت این است که کشور در شرایط خاص و حساسی قرار دارد، به نظر من در شرایط فعلی کشور ما هم به دولت و هم به مردم معترض نیاز داریم. و مردم حامی نظام؛ بیان، کردار و رفتار خود را کمی منطقی تر و با نگاه به مصالح و امنیت کشور انتخاب کنیم، اصلاح امور برای هر نظام سیاسی، اجتماعی، اداری و فرهنگی به نظر من یک ضرورت است. حالا می بینید که هر نرم افزاری که تولید می شود بعد از مدتی (که در گذشته چندین سال بود و الان به چند ماه رسیده است) باید آپدیت شود. آلیز. ایناهاش.

نماینده تربت جام و تایباد تصریح کرد: از سوی دیگر سیاست ها، برنامه ها و ساختارهای نظام های سیاسی بر اساس نیاز مردم شکل می گیرد و اگر همین مردم احساس نیاز به تغییر کردند، نظام ها باید با نظام همسو شوند. نیازهای مردم اگر می خواهند زنده بمانند. در این روند از یک سو نیاز به اصلاحات وجود دارد و از سوی دیگر ساختارهای سیاسی، اداری و اجتماعی در مقابل این اصلاحات مقاومت می کنند و معمولاً چالش هایی را آغاز می کنند.

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز خاطرنشان کرد: خشونت در بیان و مطالبه گری و اصلاح طلبی در امور می تواند یکی از عوامل انحراف از مسیر اصلی باشد. در تئوری، بسته شدن فضا و تعصب منجر به بیشتر ▼ می شود. از سوی دیگر اگر مسئولان در برابر هر اعتراض و مطالبه ای خشونت به خرج دهند، نه تنها فضا را آرام نمی کند، بلکه زمینه اعتراضات جدید را فراهم می کند. در پاسخ به هر تقاضای مردم، در پاسخ به تقاضای حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی نمی توان خشونت انجام داد.

و ادامه داد: معضل اجتماعی را باید در نوع خودش پاسخ داد. وقتی بیمار نزد پزشک می رود و قلبش درد می کند، مثلاً پزشک به جای معالجه با قمه، پرسنل و قمه به سر و بدن بیمار ضربه می زند. و داروی این مریض بهتر میشه کاری نمیشه کرد احتمالا دست و پایش میشکنه.

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رفتار اصلاحی گفت: جامعه ما آسیب هایی دارد که این آسیب ها در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و دشمن نیز از وجود این آسیب ها در کنار بد حکمرانی و وضعیت سازی سوء استفاده می کند. بدتر از طرفی باید گفتار مردم را در چارچوب قوانین به سمت سخنرانی اصلاحی سوق دهیم و نظام را تشویق کنیم تا پاسخی که به مردم می دهد، پاسخی آبرومندانه و آبرومندانه باشد. حالا این خشونتی که تشویق می شود از یک طرف به عوامل امنیتی و حافظان امنیت کشور آسیب می زند و جان آنها را به خطر می اندازد، آنها فرزندان این آب و خاک هستند، از طرف دیگر خشونتی که ما شاهد آن هستیم اتفاق می افتد. علیه مردم از سوی برخی از نیروهای امنیتی چه نیروی انتظامی و چه نیروهای دیگر قابل قبول نیست. به هر حال این آسیبی که به مردم وارد می شود، چه معترض و چه منتقد، آسیب زدن به آنها و خشونت با آنها، چرخه خشونت را تقویت می کند.

عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: معتقدم نخبگان، بانفوذین و مسئولان کشور باید به آرام شدن فضا کمک کنند، صدای مردم شنیده شود، نظام پیگیر مطالبات و خواسته های مرام باشد و پاسدار باشد. و مردم را از رویارویی با یکدیگر دور نگه دارند. حتی مخالفان و موافقان، چرا که در برخی تجمعات و رویدادها در برخی دانشگاه ها بین دانشجویان «طرفدار» و «مخالف» درگیری رخ داد. من فکر می کنم قبل از عبور از این مرحله باید فضای کشور و جامعه را به سمت آرامش بیشتر سوق دهیم.

رحیمی جهان آبادی در رابطه با موضوع پوشش شخصی و اینکه عده ای سودجو از چنین فضایی سوء استفاده می کنند، گفت: این ضعف سیستم امنیتی و انتظامی کشور است که افراد بدون منصوب شدن در محل و قانوناً مشخص می کنند که آیا بر اینها اختیار دارند یا خیر. سوالات و مداخلات برای حضور من فکر می کنم که هم وزیر امور داخله به عنوان رئیس امنیت ملی و هم رهبری پولیس در کشور باید پاسخگو باشند که این افراد چه کسانی هستند و چرا این کارها را انجام می دهند. اگر پلیس هستند چرا این کارها را انجام می دهند و اگر نه به کجا تعلق دارند و چرا پلیس با آنها برخورد نمی کند. اینها نکاتی است که مردم درباره آنها سوال دارند.

وی همچنین بر هوشیاری مردم برای جلوگیری از سوء استفاده ها و سودجویان تاکید کرد و تصریح کرد: مردم نیز باید این واقعیت را بپذیرند که وقتی کشور دچار بی نظمی، بی نظمی و هرج و مرج است، هرکسی می تواند از این وضعیت سوء استفاده کند. مردم نیز باید به آرام سازی فضا کمک کنند و از سوء استفاده های دشمن و گروه های نظامی خشن و کسانی که به دنبال این شرایط برای آسیب رساندن به امنیت کشور هستند، جلوگیری کنند و سعی کنند اعتراضات خود را در چارچوبی مسالمت آمیز، اصلاح طلبانه و دور از تنش سازماندهی کنند. و چالش را دنبال کنید. من فکر می کنم ترویج خشونت از هر دو طرف درست نیست و قابل قبول نیست.

دیدگاهتان را بنویسید