مستند همیشه رویکردی خردمندانه و مدبرانه داشته است/ جشنواره حقیقت و حقیقت را نمی توان انکار کرد


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917339

مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جشنواره های مختلف فیلم یکی پس از دیگری شروع به کار می کنند، سینمای واقعی در این میان حال و هوای دیگری دارد. جشنواره ای بر اساس مستندی که هر ساله مخاطبان خاصی را به سایت جشنواره می کشاند. سینما ملت به عنوان محل برگزاری شانزدهمین دوره این جشنواره در روز افتتاحیه شور و شوق زیادی داشت به همین دلیل دبیر جشنواره از حضور پرشور ابراز تعجب کرد.

محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره سینما-غکریت در مراسم افتتاحیه این مراسم گفت: به نام خداوند خالق هنر، خانم ها و آقایان خدمت شما میهمانان گرامی خیرمقدم عرض می کنم و خوشحالم که امروز و در مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره «سینما قکریت» میزبان شما هستیم.برای من تجربه چهار دوره حضور در جشنواره سینماوگتیر به عنوان دبیر پر از تجربیات و خاطرات است، روزهای سختی را تجربه کرده ام و لحظات شیرینی در این جشنواره و بیش از هر زمان دیگری بر این باورم که سینما و هنر پشت همه اتفاقات و مشکلات زنده می ماند.

وی افزود: جشنواره ها از جمله جشنواره «حقیقت سینما» فرصتی برای گفت و گو، دور شدن از روزمرگی و ورود به فضایی است که کمتر در دسترس روزانه است. به بهانه این جشنواره از امروز تا جمعه با هم خواهیم بود تا درباره سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که بسیاری از آنها امیدبخش و با طراوت و در ستایش زندگی ساخته شده اند.

در بخش بین‌المللی، ما میزبان مستندهای متنوع و متعددی هستیم که دریچه‌های جدیدی را به روی چشمان ما می‌گشایند. آنچه در این مدت از سینمای مستند ایران خواهید دید، آثار زیبا و جذابی درباره آب و هوا، سنت ها، آیین ها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی می کنند و مستندهای جشنواره شانزدهم چهره آنها را به نمایش می گذارد. برای شما و نسل های آینده به یاد خواهید آورد

از ویژگی های بارز جشنواره شانزدهم نسبت به دوره های گذشته توجه ویژه به مستندسازان و جوانان روستایی است که پیش از آن با برگزاری آنلاین جشنواره موفق شدیم حضور آنها را در این رویداد جدی تر و پررنگ تر کنیم. . امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که در خارج از پایتخت فعالیت می کنند و برخی از آنها به عنوان مستندساز خوش درخشیده اند و آثارشان در جشنواره های معتبر ملی و بین المللی جوایزی را کسب کرده است.

دبیر جشنواره تاکید کرد: جشنواره شانزدهم جشن بزرگی است، از این رو این مستندها علاوه بر تماشای آثار، در کارگاه ها شرکت می کنند و گنجینه ای از دانش و تجربه را با خود می برند تا در دیگر آثار خود استفاده کنند. من به این نسل جوان و این مهمانان ویژه تبریک می گویم و امیدوارم این جشنواره یکی از خاطرات فراموش نشدنی زندگی حرفه ای آنها باشد.

حمیدی مقدم افزود: به صراحت می گویم که استعدادیابی تنها هدف ما نیست و ما متعهد هستیم که از فیلمسازان جوان حمایت کنیم و زمینه را برای ادامه فعالیت آنها فراهم کنیم. سینمای مستند همواره رویکردی خردمندانه و مدبرانه داشته است. نمی توان بدون اشاره به کارگاه های انتقال تجربه و گفت وگوهای کارشناسی با سینماگران در این فضا از جشنواره سینما حقیقت صحبت کرد. امسال در این بخش تدارکات ویژه ای را برای شما مهیا کرده ایم و شما دوستداران هنر سینما و سینمای مستند تجربیات اساتید صاحب نام و صاحب نظر را لمس کرده اید.

بازدید از کلاس درس آنها به بهانه این جشنواره هدیه ای است که قطعا از آن استقبال خواهید کرد. یادواره زنده یاد نادر طالب زاده مستندساز و سید محسن طباطبای پور مستندساز پیشکسوت از نکات جالب جشنواره امسال خواهد بود.

مدیر جشنواره همچنین خاطرنشان کرد: در پایان این صحبت‌های کوتاه، می‌خواهم دوباره از امید بگویم، از نور درخشانی که ما را در پناه خود می‌کشاند تا از سخت‌ترین بخش‌های زندگی بگذریم و به روزهای پر رونق برسیم. آینده. هنر امیدی است که شعله حرکت و تلاش و پیشرفت را در دل ما روشن نگه می دارد. سینمای مستند همچنان ما را امیدوار می کند و جشنواره «سینماقوریت» پاسخی برای آن ندارد. امیدوارم روزهای خوبی را در جشنواره «سینما وگریت» داشته باشیم.

حمیدی مقدم در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: فکر نمی کردم این همه علاقمند، همکار مستندساز در مراسم افتتاحیه شرکت کنند. چون معمولا افتتاحیه های بسیار فشرده ای داریم و حضور شما شور و نشاط مضاعفی به جشنواره می دهد. همانطور که در نشست خبری گفتم جشنواره حقیقت و حقیقت قابل انکار نیست و ما جشنواره را برای گفت وگو، دیدن و تعامل برگزار می کنیم. باز هم از همه حاضران، مدیران و معاونان سازمان سینمایی، مدیران کل و همه سینمادوستانی که امروز اینجا هستند، تشکر می کنم.

دبیر جشنواره در پایان گفت: سینماحقیرات روزهای مهمی را پشت سر گذاشت و مهم این است که این پرچم برافراشته شود و امروز شاهد این مراسم خواهیم بود و انشاالله پنج روز پرهیجان را در کنار هم سپری خواهیم کرد. در حال نمایش فیلم مهمی هستند. در واقع بخشی از ژانری که در سینمای مستند مغفول مانده است، مستند حیات وحش است. مستندی که هزینه بر و زمان بر است و دردسرهای زیادی را برای مستندساز به همراه دارد. با این هدف افتتاحیه سینمای مستند مهمی را پایه گذاری کردیم که امید است در بودجه راهگشا باشد و در نظر داریم زیبایی های کشور را بیش از گذشته در چشم هموطنان و بینندگان بین المللی نمایان کنیم. .

دیدگاهتان را بنویسید