چرخه باطل انکار و آشتی/سلاح: روز یکشنبه حقیقت را خواهم گفت

چرخه باطل انکار و آشتی/سلاح: روز یکشنبه حقیقت را خواهم گفت

مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور: دخالت دولت در انتخابات منجر به فساد می شود

ایسنا، یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت، در ساعات اولیه امروز تصویری از نامه ای را بازنشر کرد و افزود که متن نامه استعفای وشالورزی را دریافت کرده است. انتشار این خبر باز هم با تکذیب حسین صلاح ورزی همراه شد.

۱۴ تیرماه بود که خبرگزاری دولتی ایرنا از استعفای حسین صلاح ورزی از ریاست خانه ایران خبر داد. خبر استعفای صلاح ورزی بازتاب گسترده ای در رسانه های حامی دولت داشت تا اینکه حسین صلاح ورزی در گفتگو با اکو ایران این خبر را تکذیب کرد و با انتشار پستی در توییتر نوشت: ایرنا یا هک شده یا بازیچه انسان!

اتاق ایران بلافاصله به خبر استعفای حسین صلاح ورزی و تکذیب آن واکنش نشان داد: «حسین صلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران به همراه شش نفر دیگر از اعضای هیئت رئیسه با حمایت صدای قاطع بخش خصوصی. نمایندگانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به کار خود ادامه می دهند. رئیس اتاق ایران با وجود برخی اخبار و حواشی، مشغول انجام مأموریت ها و وظایف معمول رئیس مجلس از بخش خصوصی است.

پس از کاندیداتوری حسین سله ورزی برای ریاست اتاق بازرگانی، هجمه های رسانه های حامی دولت علیه وی و فشارهای سیاسی برای برکناری وی آغاز شد و پس از انتخابات 7 خرداد و تایید ریاست حسین سله ورزی در این اتاق، فشار روی او افزایش یافت.

شله ورزی در ساعات پایانی شب گذشته در توییتی نوشت: با جان و دل اعلام می کنم که به مسئولیت خطیری که از سوی هیئت به من محول شده است متعهد هستم و انصراف یا استعفا را قاطعانه تکذیب و تکذیب می کنم. از سمت ریاست خانه ایران . آره.”

و همچنین تاکید کرد: روز یکشنبه در مورد این حرکات مفصل صحبت خواهم کرد البته به شرط جان!

ایسنا، یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت، در ساعات اولیه امروز تصویری از نامه ای را بازنشر کرد و افزود که متن نامه استعفای وشالورزی را دریافت کرده است. انتشار این خبر باز هم با تکذیب حسین صلاح ورزی همراه شد.

رئیس اتاق بازرگانی با انتشار پستی در توییتر خود نوشت: «اینجانب حسین صلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی ایران استعفا نداده‌ام و مسئولیت محوله از سوی هیئت را انجام می‌دهم. معتقدم سند منتشر شده فاقد اعتبار بوده و اثر حقوقی ندارد و به فضل خداوند متعال روز یکشنبه حقایق موضوع را بیان خواهم کرد.

بندی که جنجال به پا کرد

هجمه های رسانه ای به رئیس اتاق بازرگانی از همان بند که در آیین نامه قبلی نبود شروع شد و بر این اساس رسیدگی به صلاحیت رئیس جمهور و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران محول شد. هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در آیین نامه ای که ذکر شد، به صراحت آمده است که پس از دریافت درخواست کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای حاکمیتی که از سوی انجمن نظارت به وزارت اطلاعات ارسال می شود، این وزارتخانه 10 روز فرصت دارد تا صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد را اعلام کند. انجمن نظارت بر انتخابات؛ بر این اساس اگر پس از 10 روز نظری درباره یکی از کاندیداها به انجمن نظارت اعلام نشود، این سکوت به معنای تایید صلاحیت فرد است.

اخیرا عده ای مدعی تعلیق رئیس فعلی مجلس از سوی وزارت اطلاعات و البته تعلیق شده اند، در حالی که برخی دیگر از گروه ها از جمله رئیس انجمن نظارت بر انتخابات صلاحیت و کاندیداتوری آرماورژی را از نظر چشم بلامانع می دانند. از آن انجمن

دخالت دولت در بخش خصوصی منجر به فساد می شود

مهدی پازوکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگو با شبکه شرق و در پاسخ به بند جدیدی که به آئین نامه اضافه شده است؛ وی گفت: اتاق بازرگانی برای بخش خصوصی و مجلس برای بخش خصوصی است. اگر آقای صلاح ورزی طبق قانون کار غیرقانونی انجام نداده باشد و در یک انجمن صنفی اعم از صنفی یا تولیدی فعالیت کند، واجد شرایط نامزدی در انتخابات است. زیرا آنها نمی خواهند رئیس جمهور منصوب کنند.”

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه دولت نباید در بخش خصوصی دخالت کند، گفت: دقیقا به دلیل همین دخالت ها است که بخش خصوصی در ایران سرمایه گذار ندارد و با این دخالت ها امنیت سرمایه تحت تاثیر منفی قرار می گیرد. اگر دولت می خواهد در بخش خصوصی دخالت کند، اقتصاد را عمومی کنید.

مهدی پازوکی اعلام کرد که مخالف دخالت دولت در امور اتاق بازرگانی است. وی گفت: «دخالت دستوری دولت در بخش خصوصی باعث فساد می شود. هر فردی که در این کشور کار می کند حق عضویت در اتاق بازرگانی را دارد و اگر کار خلافی کرد باید به سزای اعمالش برسد.»

لازم به ذکر است زمانی که شک و شبهه وجود داشت که فدراسیون ملی ما تحت نفوذ دولت است، در آستانه حذف از فیفا بودیم و خطر حذف از فدراسیون جهانی برای ما وجود داشت، زیرا طبق گفته های بین المللی در تعاریف دولت ها حق نفوذ بر سازمان های خصوصی را دارند و فاقد آن هستند و اتاق بازرگانی نیز جزو این نهادها است و اگر در نفوذ دولت در این سازمان ها تردید وجود داشته باشد می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بخش تجارت خصوصی کشور

توییتر راه حل رسمی موسسه را پیدا کرد!

در حالی که فشارهای سیاسی از زمان کاندیداتوری حسین صلاح ورزی آغاز شد و تا به امروز رسانه های نزدیک به دولت متن هایی از عملکرد وی منتشر کردند و به انتقاد از انتخابات اتاق بازرگانی پرداختند، اما تاکنون هیچ ارگان رسمی واکنشی نشان نداده و تنها به انتشار متن استعفا پرداخته است. تماس ها و در رسانه های نزدیک به دولت و توییتر تکذیب هایی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید