مشاور زنوزی بلی ایان تراکتور ؟!

مشاور زنوزی بلی ایان تراکتور ؟!

تراکتورسازی تا پایان هفته شانزدهم لیگ برتر با 14 امتیاز در رده دوازدهم جدول رده بندی قرار گرفت. این تیم با احتساب فراز کمالوند، در نیم فصل سه مربی را روی نیمکت خود دید و بیشتر لیگ برتر را زیر نظر سولدو ترک کرد. سولدو سرمربی کروات تراکتورسازی در دوران حضورش در این تیم توانست مشکلاتی را حل کند اما به گفته سولدو تراکتورسازی با مشکل بدنی و کمبود بازیکن مواجه است و به همین دلیل فصل سختی در پیش است.

سرمربی کروات امیدوار بود در نیم فصل دوم عملکرد بهتری داشته باشد و در نقل و انتقالات نیم فصل تیم را تقویت کند و مشکلات بدنی بازیکنان را برطرف کند، اما انتقال باشگاه به شرکت ملی مس باعث شد این باشگاه با مشکل مواجه شود. آنها را تا حدودی پایین بیاورند. تراکتور تاکنون فقط بلبی و کیانی را جذب کرده و هنوز نتوانسته بازیکن خارجی به خدمت بگیرد.

برای بررسی وضعیت تراکتورسازی در نیم فصل به سراغ عسگر اعتباری بازیکن و کاپیتان سال های «پرشور» رفتیم. اعتباری در این گفت وگو از سازماندهی ضعیف تراکتورسازی، نقش مهم دلالان در مدیریت باشگاه و عملکرد سولدو انتقاد کرد.

گفت و گو با این پیشکسوت فوتبال تبریزی را در ادامه می خوانید:

* تراکتورسازی فصل عجیبی را آغاز کرد و به قول این تیم نتوانست نتایج خوبی کسب کند. فکر می کنی تراکتورسازی می تواند در نیم فصل شرایط را تغییر دهد؟

– متاسفانه در دور اول تعریفی از تراکتور وجود نداشت. تیم از نظر کادرفنی بد نیست اما سرمربی کروات تراکتورسازی مشکل فنی دارد. متاسفانه تیم با نفرات کم حمله می کند و در عمق دفاع و هافبک مشکل دارد. فکر می کنم در پایان فصل اگر تراکتور دهم شود، شاهکار کرده است. تراکتور با مدیریت و سازمان های باشگاهی مشکلات زیادی دارد. زنوزی باید زود تصمیم می گرفت که آیا می خواهد تیم را حفظ کند یا خیر. باشگاهی به بزرگی تراکتور که پرطرفدارترین تیم آسیاست، لزومی ندارد.

* تاکتیک های سولدو را یکی از دلایل شکست تراکتورسازی می دانید اما سرمربی کروات معتقد است تیمش برای کسب نتیجه باید تقویت شود. به نظر شما تراکتورسازی با بازیکن مشکلی ندارد؟ البته روند تقویت تیم در نیم فصل پس از طرح انتقال تراکتورسازی به کندی پیش می رود.

– انتقال تراکتور برنامه باشگاه را به هم ریخت. با این حال ساختار باشگاه تراکتورسازی به شدت ضعیف است. وقتی باشگاهی از نظر سازمانی قوی نباشد، در همان روز سقوط می کند. یک روز می گویند مس سنگون مالک باشگاه می شود، اما او این کار را نکرد، شما اسپانسر آن شدید. مس رفسنجانی بالغ بر 300 میلیارد هزینه دارد و مس سنگون می تواند 200 میلیارد به عنوان اسپانسر هزینه کند. تراکتور در آن زمان یکی از سه تیم برتر لیگ بود.

تراکتور از نظر فنی مشکل دارد. آقای سولدو که می گوید تراکتور با این افراد به جایی نمی رسد به این دلیل است که بی خبر به تراکتور آمده است. قبل از پیوستن به تیم، مربی حداقل پنج بازی اخیر را تماشا می کند و با آگاهی تصمیم می گیرد. قبل از آمدن آقای سولدو مشخص بود که اعضای باشگاه چه کسانی هستند. وقتی نمی‌توانی با این نفرات نتیجه نسبی بگیری و در شش یا هفت تیم باشی، نباید می‌آمدی. فکر می کنم تراکتورسازی بازیکنان جوان و تازه ای دارد.

مثلا یکی از مشکلات تاکتیکی تراکتورسازی این است که تیم حریف دونفره کرنر می گیرد اما یکی از تراکتورسازی جلوی اوست. در سطح جوانان هم این اتفاق نمی افتد. این مربی کروات ماست! نتوانستند خوب کار کنند. تراکتورسازی بهترین نفرات را دارد و جوانانی هم در این تیم هستند که به دنبال نام هستند. اگر این بازیکنان در دسترس ما بودند بهترین بازیکنان بودند. محسن دلیر و میثم نقی زاده را از ماران به فوتبال تبریز آوردم و نامشان مطرح شد. برای جوانان باید ارزش قائل شد. تیم الان بد نیست اما تیم در دفاع تیمی و حمله تیمی مشکل تاکتیکی دارد.

* پس معتقدید تراکتور برای بازیکن مشکلی ندارد؟

– این تیم توسط یک یا دو دلال اداره می شود. نمی دانم آقای زنوزی می خواهد در این شهر به فوتبال خدمت کند یا نه. زنوزی باید مشاوران قوی داشته باشد. از یک طرف پول می دهد و از طرف دیگر برخی بینندگان او را دوست ندارند. الان هم ماشین و هم تراکتور بدهکار است. ماشین سازی از سال 91 به من بدهکار است و من در این 9 سال نتوانستم پولم را بگیرم اما یک بازیکن معتاد به ماشین سازی آمد و 14 میلیارد از این باشگاه می خواهد. منظورم کیتونگو است که مشکل اخلاقی داشت و در خوابگاه مشکل داشت. بعد آقای نصیرزاده گفت من خودم مشکل را حل کردم و فرستادم. الان همین معتاد 14 میلیارد از مهندسی مکانیک می خواهد اما مربیان داخلی پول نمی دهند.

* نظرت در مورد جذب بلبلی و کیانی چیست؟

– بلبلی بازیکن خوبی است. چیانی هم بازیکنی متعصب و نماینده است اما فوتبالش تمام شده است. تیمی که می خواهد جزو 6 تیم برتر لیگ باشد باید به دنبال بازیکنی شاداب و جنگنده باشد. چرا کپر رفسنجان با رفتن موافقت کرد؟ چون درست جواب نداد. البته او دو سال پیش در سپاهان عملکرد بسیار خوبی داشت. وقتی بازیکنی 35 یا 36 ساله است، در پست هافبک به 90 دقیقه کاهش می یابد. تراکتور در این میان مشکلی با این پست نداشت چرا که اگر اکبر ایمانی در پست او کار کند جواب می دهد. تراکتور نیاز به حفاظت راست، چپ و مرکزی دارد. او به یک هافبک خوب و یک مهاجم بزرگ با بابای نیاز داشت. تراکتور مهاجمی ندارد. عباس زاده مهاجم خوبی است اما سنش برای دفاع زیاد است. در فوتبال امروز همه باید دفاع کنند.

اگر آقای زنوزی می خواهد به این تیم لطف کند باید هر چه زودتر مشکلاتش را حل کند. باید به سازماندهی باشگاه هم رسیدگی کند. آقایان رحیم زاده و پیمان بهترین مربیان تبریز هستند اما از تراکتورسازی دور ماندند. آنها می توانند به سولدو کمک کنند و به نتایج خوبی دست پیدا کنند. وقتی یک دلال در باشگاه حرکت می کند و برای باشگاه تعیین تکلیف می کند، باشگاه در آن روز سقوط می کند.

* زمزمه هایی مبنی بر انتقال پاتوسی به تراکتورسازی نیز شنیده می شود. به نظر شما پاتوسی می تواند به تراکتور کمک کند؟

– پاتوس فوتبال تمام شده است. او کند و اضافه وزن دارد. نکونام با وجود سن کم مربی پخته و باتجربه ای است که وقتی نمی خواهد فایده ای ندارد. فوتبال اکنون به یک کشتی گیر نیاز دارد که 90 دقیقه بدود و در حمله و دفاع شرکت کند. Pathos از این نظر خوب نیست. آقای زنوزی باید با سه یا چهار بازیکن مشورت کند. در این صورت به نتیجه می رسد و همه به او احترام می گذارند.

* ابتدا می گفتید که سولدو نباید کمبود بازیکن را توجیه کند، چون تراکتورسازی بازیکنان خوبی دارد اما حالا در چند پست از ضعف تراکتورسازی انتقاد کردید.

– منظورم این است که می توانی با همان بازیکنان خوب کار کنی، اما نه نتایجی که سولدو گرفته است. اگر تراکتور تقویت شود باید نتایج خیلی خوبی بگیرد. حالا تیمی در سطح تراکتور، پرسپولیس، استقلال و سپاهان باید 20 بازیکن برتر داشته باشد. تراکتور متاسفانه 11 بازیکن برتر دارد در حالی که باشگاهی به بزرگی تراکتورسازی باید دو تیم کامل داشته باشد. از سوی دیگر باید به امیدها و دانشگاه ها نیز بها داد. تراکتورسازی در حال حاضر بهترین بازیکنان جوان را در اختیار دارد که با یک سال کار روی آنها می توانند به تیم ملی برسند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر هیچ بازیگر خوبی در بازار وجود ندارد. اگر تراکتور بخواهد بازیکن خارجی بیاورد مشکل دارد چون وقتی نمی تواند به بازیکن داخلی پول بدهد چطور می تواند به بازیکن خارجی پول بدهد؟ من به شخصه پنج، شش سال کاپیتان تراکتور بودم و بدون اینکه دنبال ملکی باشم می توانستم حداقل به عنوان مشاور به تراکتور کمک کنم اما واقعیت این است که شهر ما عجیب است.

دیدگاهتان را بنویسید