در حال حاضر تراکتور با زنوزی ادامه می دهد

به نظر می رسید این انتقال در حال انجام است و در عرض 10 روز از فرصتی که آنها درخواست کردند، همه چیز ممکن بود. اما پیش بینی ها محقق نشد و این واگذاری زیر سوال رفت و کارکنان شرکت صنایع مس بر خلاف وزیر صمت با این واگذاری موافق نبودند و تمام تلاش خود را برای لغو این واگذاری انجام دادند و ظاهرا موفق شدند!

دهگانی نماینده مردم ورزکان که از پیشگامان این طرح است به فریختگان گفت: وزیر دستور داده است که این کار انجام شود. البته هیچ هزینه ای برای آنها وجود ندارد و همین قسمت صرف هزینه هایی می شود که باید متناسب با مسئولیت های اجتماعی انجام شود اما دوستان بدجوری به آن عادت کردند. اگر تا امروز چنین کاری برای مردم این استان انجام نشده است به این دلیل است که تاکنون جفا نکرده ایم و مطالبه ای در این زمینه در استان وجود ندارد. 20 سال تمام هزینه های استان کرمان را به دوش کشیده اند و دارند کارشان را می کنند و حالا هم می خواهند خرج نکنند. عادت کرده اند و می خواهند با جارو جلوی ما را بگیرند. در حالی که این حق الناس است و 51.2 درصد مس کشور در ورزکان است و ما هنوز درخواست نکرده ایم. مس دولتی نیست، خصوصی و دولتی است، اما درصدهایی که اخیرا بررسی کردم نشان می دهد که 51.2 درصد از 9 میلیارد تن ذخایر فعلی این شرکت از معادن مس سونگون است و البته معادن دیگری نیز در همین استان وجود دارد که به بهره برداری می رسند. . «به این ترتیب استان ما سهم زیادی دارد و در نتیجه سهم آنها کمتر است.

به نظر می رسد آذربایجان شرقی سهم زیادی در عرضه عسل کشور داشته باشد، بنابراین دلیل موجهی برای ارائه این طرح وجود دارد. تلاش نمایندگان برای این انتقال همچنان ادامه دارد اما چندان راضی کننده نیست. از این نظر اتلاف وقت برای هر دو تیم تبریزی راضی کننده نیست و این طرح نیاز به تمرین دارد. در نتیجه بعید است این تلاش ها در این مرحله به نتیجه برسد و از درد این دو تیم بکاهد.

میثم مصائبی، مدیرعامل باشگاه مهندسی مکانیک در گفتگو با خبرنگار فرچچتگان گفت: این حرف ها فایده ای ندارد. اگر دوستان نمی خواستند یک برنامه تبلیغاتی راه اندازی کنند، چرا قبل از وقوع چنین سوالاتی مطرح می کردند؟ آنها اجازه دادند که این اتفاق بیفتد، پنجره باز شد و همه می دانستند چه اتفاقی می افتد، اما باز هم کاری نکردند و شعار می دادند و اکنون همه مشتریان ما بیرون رانده شده اند.»

این نشان می دهد که با وجود تلاش مسئولان برای انتقال این تیم ورزشی به آذربایجان و تحت پوشش صنعت مس، مخالفانی نیز در این استان وجود دارد. بنابراین اگر شفاف سازی صورت نگیرد و موافقان و مخالفان موافق نباشند و اسناد خود را از حرف به سند تبدیل کنند هیچ اتفاقی نمی افتد و وضعیت این دو باشگاه بدهکار بدتر می شود.

شرکت صنایع مس آذربایجان سقوط کرد

زمانی که نوبت به انتقال امتیاز باشگاه تراکتورسازی از لیگ برتر رسید، برخی کرمانی ها از جمله یکی از نمایندگان این استان این انتقال و هزینه را برای این تیم ممنوع کردند. او اصولا معتقد بود که چرا باید برای تبریز به کرمان پرداخت. در آن زمان دهقانی جواب داد و از ایجاد عسل آذربایجان صحبت کرد. در صورت تاسیس شرکت صنایع مس آذربایجان، این امکان وجود داشت که این شرکت به طور جداگانه از صنایع مس کرمان از بودجه مشارکت اجتماعی خود برای ورزش این استان هزینه کند و سهم آن به دلیل استخراج و معدن بسیار بالا بود. از معادن این استان در اولین جلسه با وزیر صنعت و معدن این موضوع مورد بحث و توافق قرار گرفت، اما پس از آن متوقف شد و میسر نشد. زیرا ایجاد این مهم چندان آسان نیست و یک شبه اتفاق نمی افتد، بنابراین مراحل اداری خاص خود را دارد و زمان زیادی می برد.

دگانی یکی از پیشگامان این طرح می گوید: متأسفانه هرگز اجازه ندادند این اتفاق بیفتد. با این حال تلاش می کنیم این شرایط را به نفع استان ایجاد کنیم. وقت آن است که منابع از این استان خارج و در جای دیگری هزینه شود. این درخواست مردم آذربایجان است و ما آن را در مقابل وزیر مطرح کردیم. من او را از نزدیک دنبال می کنم و مصمم هستیم که این اتفاق بیفتد. هر ساله سرمایه زیادی معادل 25 هزار میلیارد تن از این منابع از استان ما استخراج و به کرمان برده می شود. بارها از آنها مدرک خواستیم اما ارائه نکردند و نپذیرفتند. «این نشان می دهد که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و حقوق شهر ما پایمال می شود.

به نظر می رسد اگرچه ممکن است این طرح در این دوره از ورزش استان آذربایجان شرقی تصویب یا اجرایی نشود، اما برخی از نمایندگان پیگیر موضوع هستند و همچنان قصد دارند این طرح را اجرایی کنند.

دگانی می گوید این طرح را رها نکرده و تا تکمیل آن به پیگیری آن ادامه خواهد داد. وی گفت: مردم آذربایجان سهم خود را می خواهند. آنها سهمی از منابع خود و آنچه از استان خودشان گرفته می شود را می خواهند. این آمار که توسط شرکت ملی مس منتشر شده نشان می دهد که سهم استان ما بالای 50 درصد است. با این حساب 51.2 درصد از کل هزینه ملی عسل در هر حوزه اجتماعی باید به استان آذربایجان شرقی اختصاص یابد. اما تا کنون از این ولایت اعمالی خورده اند و حالا به آن عادت کرده اند. این حق همه مردم، مسئولان و نمایندگان آذربایجان است».

تراکتورها امیدی ندارند

در آن سوی میدان اما زنوزی از زمان انتشار بیانیه ای که در آن از آمادگی خود برای انتقال امتیازات باشگاهی صحبت کرده بود سکوت اختیار کرد و هیچ اظهارنظری نکرد. تراکتوری ها واقعا امید چندانی به این طرح ندارند اما خوشحالند که این حواشی حداقل به نفعشان بوده و فشار مردم و هواداران روی تیم کم شده است. با این حال، این مدت طولانی طول نکشید. چرا که مردم به زودی متوجه می شوند که این انتقال حداقل تا پایان فصل منتفی است و تیم محبوبشان به همکاری با زنوزی ادامه می دهد. در باشگاه تراکتورسازی اما همه چیز آرام به نظر می رسد.

یکی از کارمندان باشگاه به “روشنفکران” با اشاره به اینکه آنها از روند نقل و انتقالات چیزی نمی دانند، گفت: “ما روی روال فعلی کار خواهیم کرد.” هر چه هست در فضای رسانه ای بیرونی و اظهار نظر نمایندگان است و تراکتور جایگاهی ندارد. به همین دلیل نه مالک و نه هیچ یک از کارکنان باشگاه در این مورد اظهار نظری نکرده اند. وقتی چیزی واضح نیست و فقط یک کلمه است چه می گوییم؟ باشگاه بلافاصله بیانیه ای از مالک صادر کرد و ما برای تحویل اعلام آمادگی کردیم. از آنجا به هیئت فوتبال و استاندار بستگی دارد. اگر انتقال به مس قطعی می شد، بدون توجه به حاشیه ها بیرون می رفت و کارش را انجام می داد اما این تعلل نشان می دهد که خبری نیست.»

از سوی دیگر مجمع عمومی صنایع مس که احتمال مخالفت با این طرح را دارد در حال حاضر تشکیل جلسه نمی دهد و جلسه بعدی در خرداد ماه برگزار می شود و ظاهراً طبق اعلام مدیرعامل ماشین آلات این زیر جلدی خواهد بود. انتقال منتفی است.

مکانیزاسیون و لغو انتقال زیر جلدی

به نظر می رسید باشگاه مهندسی برنده بزرگ این انتقال باشد. به همین دلیل، وقتی صحبت از انتقال رسانه به میان می آید; مقتول مالک باشگاه به سرعت وارد عمل شد و گفت به مسئولان مس پیام داده که مالک قانونی باشگاه هستم و هر گونه اختلافی با او در میان بگذارند. از طرفی با چند تن از نمایندگان استان صحبت کرد و آنها به قربانی قول دادند که شرایط خوبی ایجاد شود. اما حالا که گیر کرده اند اصل کار را غیرحرفه ای می داند و می گوید اصلا در جلسات حضور نداشته و نمی داند استاندار و نمایندگان چه مصوبات و تعهداتی را پذیرفته اند.

مصائبی مدیرعامل ماشین سازی می گوید این نوع مذاکرات واگذاری تنها جنبه جلب توجه و تبلیغات نمایندگان را دارد. او به آرشیتگان گفت: تبریز آنقدر بزرگ است و آدم کاری دارد که می توان از آن برای راه اندازی تیم استفاده کرد. من نمی گویم عسل وجود ندارد، اما ما وقت نداریم. 18 روز برای تحویل داریم. چگونه می توانم روی این حساب حساب کنم وقتی تکلیف هنوز مشخص نیست؟ نحوه انتقال در این مدت، پرداخت بدهی ها، بازکردن پنجره و رهایی تیم از این مشکلات. این یک انتقال طولانی است و در این شرایط که به شدت نیاز داریم کمکی به ما نمی کند. اگر تیم سقوط کند فاجعه است. هلدینگ های بزرگی راه اندازی کردیم و در هیئت فوتبال توافق شد، اما مشکل مس مطرح شد و این اسپانسرها فرار کردند. چون می ترسیدند خرج کنند و تیم به دست دیگری سپرده شود. – حالا تکلیف ما چیست؟

ماشین آلات و تراکتورها بازنده بزرگ این بیانیه هستند. تقصیر مالکان بخش خصوصی است که از اتفاقات اخیر دلسرد شده اند و می خواهند فوتبال را ترک کنند و کسانی که خواستار خصوصی سازی این ورزش هستند. کاری که از ابتدا به بدترین شکل ممکن انجام شده و تاکنون باعث سقوط بسیاری از این باشگاه ها شده و در حال تکرار است. از همین حالا می توان حدس زد که چه سرنوشتی در انتظار این دو باشگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید