مشکل بزرگ مجیدی با استقلال؛ فرهاد در راه رفتن به یک قلعه جدید؟

مشکل بزرگ مجیدی با استقلال؛  فرهاد در راه رفتن به یک قلعه جدید؟

با تساوی استقلال مقابل سپاهان اصفهان، فرهاد مجیدی هفته بیست و پنجم را بدون شکست سپری کرد تا رکورد شکست ناپذیری علی پروین در لیگ آزادگان را بشکند. فرهاد پیش از این رکورد شکست ناپذیری در یک فصل لیگ برتر را شکست که 21 بازی در هفته بیست و دوم بود و تا به امروز این رکورد را به 25 بازی رسانده است. او در هفته بیست و پنجم نیز رکورد پروین برای پرسپولیس را شکست و حالا تنها یک رکورد دیگر برای شکستن باقی مانده است. پرسپولیس در 10 بازی اخیر خود در لیگ ششم و 16 بازی ابتدایی فصل آینده شکست نخورده است، بنابراین اگر رکورد شکست ناپذیری را به یک فصل محدود نکنیم، سرخپوشان همچنان رکورددار هستند و در 26 هفته متوالی شکست نخورده اند. استقلال در این هفته در صورت نباختن به شهر خودرو آن رکورد را خواهد شکست و برای عبور از آن باید هفته آینده بدون شکست از جدال با فولاد خوزستان بازگشت.

قلعه نویی، عاشق رکورد و مجذوب
اما تساوی های اخیر استقلال در هفته های اخیر و کاهش رکورد این تیم باعث شد تا فرهاد مجیدی بیش از هر زمان دیگری از تاکتیک های رکوردشکنی خود انتقاد کند و ریسک پذیری تیمش را کاهش دهد. شنیده ها حاکی از آن است که مجیدی اکنون تنها برای نباختن بازی می کند و همین امر باعث شده میانگین امتیاز تیمش در تساوی های متوالی کاهش پیدا کند. اتفاقی که یک بار برای امیر گله نویی در دربی ها افتاد. کالا نویی که سال ها به عنوان سرمربی در دربی تهران شکست نخورده بود، برای حفظ این رکورد تمام دربی ها را بست و در سال های 91 و 92 متهم شد که در سال های 91 و 92 پیاپی صفر صفر بوده است. ، او در لیگ چهاردهم دربی دایره ای را باخت و پس از 12 دربی بدون شکست، رکورد خود را از دست داد. اتفاقی که در نهایت منجر به جدایی قلعه نویی از استقلال شد. حالا شنیده می شود مجیدی هم آنقدر بد بازی می کند که نمی بازد و همین باعث می شود شانس بردش کم شود.

گل اتفاق جدیدی نیست
اما آمارهای ثبت شده در هفته های اخیر و موقعیت هایی که تیم مجیدی از دست داده است نشان می دهد که این اتهام چندان مبنای منطقی ندارد. یکی از دلایل ادعای منتقدان، رکورد کم استقلال در دیدارهای اخیر بود. گفته می شود استقلال در 5 بازی اخیر خود تنها 5 گل زده است و میانگین یک گل در هر بازی آمار خوبی برای مدعی عنوان قهرمانی نیست. اما جالب است بدانید که استقلال در اکثر نقاط این فصل – چه در نیمه اول و چه در نیمه دوم – دقیقاً یک گل در هر بازی به ثمر رسانده است. اگر 25 هفته گذشته را به 5 دوره 5 هفته ای تقسیم کنیم، استقلال 4 دوره را با 5 گل به پایان رساند و تنها در یک دوره موفق به زدن گل های بیشتری شد. این تیم تنها در 5 بازی سوم یعنی از هفته 11 تا 15 موفق شد 11 بار گلزنی کند. 6 گل اضافه این هفته علاوه بر 3 گلی که به گل گهر زده شد، باعث شد این تیم در 25 بازی امروز 34 گل به ثمر برساند.

محتاط تر نیستند، ضعیف تر شده اند
حتی تعداد موقعیت های ایجاد شده توسط استقلال نیز در هفته های اخیر تغییر چندانی نکرده است. انتظارات گلزنی آبی ها در نیمه اول به طور میانگین 1.34 در هر بازی بود که در نیمه دوم به 1.26 رسید و اختلاف زیادی وجود ندارد. میانگین مدت گلزنی استقلال در 5 هفته اول 1.55 بوده که بهترین آمار برای این تیم در فواصل 5 هفته است. آبی ها در 10 هفته نیم فصل دوم میانگین 1.43 در 5 هفته اول و میانگین 1.09 در 5 هفته دوم دارند. اما همین افت 34 درصدی نمی تواند به خاطر دفاعی شدن تیم باشد. چرا که استقلال در این هفته ها 45 درصد به حریف امیدوار به گلزنی کرد و در این هفته ها امید نه تنها گل کمتری نخورد بلکه آمار به 1.03 در هر بازی رسید. یعنی شاگردان مجیدی به تنهایی در 5 هفته اخیر موقعیت های کمتری ایجاد کرده اند اما این باعث نشده که فرصت کمتری برای حریفان نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید