مشکل پرسپولیس، یحیی، بدشانسی یا شکست؟

مشکل پرسپولیس، یحیی، بدشانسی یا شکست؟

با اعلام رای کمیسیون انضباطی برای دیدار تراکتورسازی و پرسپولیس، پرونده تیم یحیی گل محمدی در لیگ بیست و یکم به پایان رسید. پرسپولیس که رده دومش قطعی شد، حالا با 63 امتیاز و میانگین 2.1 امتیاز در هر بازی، دومین نایب قهرمان تاریخ لیگ است. تنها سپاهان محرم نویدکی فصل گذشته با 65 امتیاز عملکرد بهتری نسبت به پرسپولیس در این فصل به عنوان تیم دوم جدول داشت. پرسپولیس با عملکرد او در فصل گذشته در 15 دوره از 21 فصل لیگ قهرمان شد.

14 از 15
از اولین دوره لیگ برتر تا پانزدهم، تنها یک تیم قهرمان توانسته به طور میانگین بهتر از پرسپولیس در این فصل گلزنی کند. لیگ چهارم فولاد که در 30 بازی 64 امتیازی شده و بهترین قهرمان تاریخ لیگ سال هاست. در 14 فصل باقی مانده، تیم قهرمان همیشه میانگین کمتر از 2.1 امتیاز در هر بازی را برای سرخپوشان در این فصل کسب کرده است. در میان دو قهرمانی پرسپولیس که در لیگ های اول و هفتم با علی پروین و افشین گتبی به دست آمد. لیگ یک پرسپولیس با میانگین 1.88 و لیگ هفتم با میانگین 1.79 امتیاز در هر بازی قهرمان شد. البته میانگین ارزش پرسپولیس در لیگ هفتم بدون احتساب 6 امتیاز منفی به 1.91 امتیاز می رسد که همچنان از پرسپولیس در این فصل کمتر است.

استاندارد را تغییر دهید
قبل از قهرمانی های متوالی پرسپولیس در سال های اخیر، رسیدن به قهرمانی با میانگین کمتر از 2 امتیاز در هر بازی اتفاقی رایج در لیگ برتر بود. پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل محمدی این استاندارد را تغییر داد. پرسپولیس هر 5 قهرمانی متوالی را با میانگین بالای 2 امتیاز به دست آورد. آنها همچنین در آن سال ها چندین بار رکورد گلزنی در تاریخ لیگ را شکستند. پرسپولیس در لیگ های شانزدهم، نوزدهم و بیستم رکورد بهترین قهرمان تاریخ لیگ را شکست. همین تغییر استاندارد، این فصل به ضرر آنها تمام شد و استقلال یک امتیاز گرفت که پرسپولیس با 63 امتیاز هم نتوانست به جام قهرمانی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید