مصری نایب رئیس مجلس: برخی از زنان طلاق می گیرند و برای گرفتن حق پدر متوفی خود خواستار صیغه 99 ساله می شوند.

مصری نایب رئیس مجلس: برخی از زنان طلاق می گیرند و برای گرفتن حق پدر متوفی خود خواستار صیغه 99 ساله می شوند.

روز جدید عبدالرضا مصری نایب رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته می شود حدود 30 درصد طلاق ها جعلی است، گفت: طبق گفته مسئولان دستگاه ها همان زنانی که بلافاصله طلاق می گیرند خواستار ادامه صیغه 99 ساله هستند. زندگی آنها طلاق می گیرند تا طلاق ارائه شود و زن بتواند حقوق پدر متوفی را بگیرد.

عبدالرضا مصری در نخستین اندیشکده حاکمیت و قانون گذاری استان گفت: بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس را اعضای هیات علمی و بقیه نمایندگان نخبگان و فرهیختگان هستند و ما در مجلس توان و ظرفیت فکری خوبی داریم که نحوه استفاده از این ظرفیت یک هنر است.

وی با بیان اینکه با درک ماهیت مشکل می‌توان به راه‌حل رسید، گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در کشور عدم درک مشترک از ماهیت مشکل است و اگر به تفاهم برسیم تفاوتی وجود ندارد. نظر، برای حل آن.

نایب رئیس مجلس با اشاره به ظرفیت کشور گفت: یک درصد جمعیت جهان، ۷ درصد ذخایر معدنی دنیا و حضور ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون نفر و همچنین حضور ۳۶ میلیون نفر در دنیا داریم. کشور ما در سنین 15 تا 40 سال یکی از ظرفیت های کشور ما سال است. ما رتبه دوم فارغ التحصیلان علوم و مهندسی را در جهان داریم که از این تعداد 14 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی هستند. ما همچنین یک ایدئولوژی اعتقادی منحصر به فرد داریم. پیش‌بینی می‌شود وجود چنین ظرفیت تولیدی متناسب‌تر باشد، اما از سوی دیگر 5 میلیون بیکار داریم. آیا داشتن 5 میلیون بیکار در این شرایط قابل قبول است؟ طبیعتا هیچ یک از شما چنین مشکلی را قبول نخواهید کرد.

وی افزود: به غیر از وجود این متغیرهای ثابت در کشور ما، هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران نیست که متغیرهای آزاردهنده داشته باشد، به طور دقیق تر هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران تحت تحریم شدید قرار نگرفته است. با این حال، ما با سرعت قابل توجهی در حال حرکت به جلو هستیم. اما در این میان در مواردی که به معیشت مردم می پردازد، کم داشته ایم و به همین دلیل این همه دانش چندان به نظر نمی رسد. نمونه بارز آن این است که در 40 سال گذشته بحث بین مرغ و تخم مرغ باقی مانده است، در یک دوره جوجه ها به دلیل قابلیت جوجه ریزی زیاد دور ریخته می شوند و در دوره دیگر به دلیل کمبود تخم مرغ قیمت ها افزایش می یابد.

وی افزود: دلیل اینکه نمی توانیم مشکلات کوچک را حل کنیم به این دلیل است که به درک مشترکی از مشکل نرسیده ایم. برای توضیح بیشتر می توانید به قوانین برنامه توسعه مراجعه کنید ما قوانین برنامه را بر اساس متغیرهای موجود می نویسیم. مثلا قانون برنامه با بهترین شرایط برای فروش نفت تدوین می شود و بعد که با تحریم مواجه می شویم اکثر تصمیمات قانون برنامه لغو می شود و قابل اجرا نیست.

وی با بیان اینکه در نگارش قانون برنامه سه راه برای تعیین متغیرها بر اساس شرایط موجود، شرایط مساعد و شرایط ایده آل وجود دارد، گفت: قانون برنامه را بر اساس شرایط ایده آل می نویسیم نه راه های ممکن.در اینجا فعالان و پژوهشگران در مرکز تحقیقات و همچنین اندیشکده‌های مدیریت استانی می‌توانند نمایندگان را متقاعد کنند تا راه‌های احتمالی تدوین قانون برنامه را بررسی کنند. وقتی قانون بر اساس شرایط ایده آل نوشته می شود، یکسری الزامات وجود دارد که در نهایت نمی توان آن ها را برآورده کرد و ما فقط مدیون مردم هستیم. در این شرایط مردم احساس می کنند که به آنها حق داده نمی شود، ایجاد چنین شرایطی بر عهده ماست و باید آن را بپذیریم و اصلاح کنیم.

مصری به عنوان نمونه به موضوع یکسان سازی حقوق مستمری بگیران در قانون برنامه توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان را در قانون برنامه تصویب کرده ایم اما خیر. برای قانون لازم الاجرا تا سال جاری منابع تعیین شده است.

وی قانون تامین اجتماعی را در کشور ما منحصر به فرد خواند و ادامه داد: طبق قانون تامین اجتماعی فردی که مثلا در صدا و سیما کار می کند با 25 سال سابقه خدمت می تواند بازنشسته شود که تازه به علم، تجربه و کافی رسیده باشد. دانش باید بازنشسته شود و راه دیگری هم هست الان در این شرایط امید به زندگی 80 سال است یعنی مستمری بگیر حداقل 45 سال دیگر عمر می کند در مقابل همان فرد 25 سال 20 درصد عمرش است. حقوق به عنوان حق بیمه در نظر گرفته می شود، اما باید تا 50 سال پس از بازنشستگی حقوق کامل دریافت کند. البته فقط 50 سال نیست چون طبق قانون بعد از فوت او همسرش می تواند تا زمانی که او زنده است حقوق او را بگیرد.

مصری ادامه داد: حال فرض کنید همین فرد دختری دارد که ازدواج نکرده است و تا زمان ازدواج هم مستحق استحقاق مادام العمر است، حتی اگر طلاق بگیرد باز هم حقش پرداخت می شود. این مثال را زدم تا بدانید وقتی تصمیمی گرفته می شود باید به فکر تامین منابع آن هم بود. مثلاً اگر به دفتر طلاق مراجعه کنید و تحقیق کنید، با موضوع طلاق های جعلی مواجه می شوید. گفته شده حدود 30 درصد طلاق ها جعلی است. چگونه به این نتیجه رسیدند؟به گفته مسئولان خدماتی همان افرادی که فورا طلاق می گیرند خواستار ادامه زندگی صیغه ای 99 ساله هستند. طلاق می گیرند تا طلاق ارائه شود و زن بتواند حقوق پدر متوفی را بگیرد. همین وضعیت باعث می شود که حداقل 50 درصد بودجه کشور برای چنین هزینه هایی پرداخت شود. همچنین صندوق تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان بیش از 40 هزار میلیارد تومان از بانک وام گرفت. اگر بلایی که بر سر صندوق های لشکری ​​و کشوری آمد سر تامین اجتماعی بیاید باید همه امکانات کشور را در اختیار آن صندوق بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: با این قانون راه را برای طلاق رسمی باز کرده ایم. همین وضعیت در مورد سربازان نیز به شکل دیگری است. یک مادر و پدر برای اینکه فرزندشان سربازی نرود طلاق رسمی می گیرند پس قوانین ما نباید به گونه ای باشد که باعث بی عدالتی شود.

مصری با بیان اینکه در استان ها حلقه های فکری وجود دارد و نمایندگان مجلس باید در این حلقه ها حضور داشته باشند، گفت: نمایندگان مجلس باید در مورد همه مسائل کشور از جمله برجام، جمعیت و خانواده، بیمه کارگران و نظام سلامت تصمیم گیری کنند. می توانیم یک آمپول به او بدهیم تا از تمام علوم دنیا مطلع شود، یک نماینده نزد رایش می تواند تکالیف کشور را روشن کند و قانونی را تصویب کند که همه ما را تحت تأثیر قرار دهد. پس نمایندگان باید اطلاعات لازم را داشته باشند که این محققین هستند که می توانند به سراغ نماینده رفته و اطلاعات مختلف را به او اطلاع دهند.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: تلاش ما نباید به لحظه رای گیری نماینده و ورود به مجلس محدود شود. ضمناً از لحظه ای که نماینده رای می دهد باید به او کمک کنیم. وظیفه نماینده قانون گذاری و کنترل است اما از نماینده انتظار می رود که کار استاندار را انجام دهد. ، مدیر و مدیر، بنابراین سوالات ما عمدتاً مربوط به درخواست های شغلی و کمک هزینه است.

مصری با اشاره به بحث شفافیت آرا گفت: می گویند باید شفافیت آرا باشد که خیلی خوب است اما کجا این موضوع تعریف شده است؟ در دنیا انتخابات بر اساس احزاب برگزار می شود. احزاب برنامه ها و منشورهایی دارند که به حامیان خود ارائه می کنند. هنگامی که یک نامزد انتخاباتی وارد میدان رقابت می شود، تمام هزینه ها بر عهده آن حزب است. این فرد تنها وظیفه اقناع طرفداران حزب را دارد، آنها باید در محل اخذ رای حضور داشته باشند تا درصد آرای حزب افزایش یابد. وقتی آن شخص وارد مجلس می شود، معلوم است که با توجه به جایگاه حزبی رأی داده است یا خیر. الان در ایران نماینده ما چه حمایتی دارد؟ وقتی نماینده رای می‌دهد، همه شرکت‌کنندگان به سمت او می‌روند و می‌خواهند ناکارآمدی او را ثابت کنند و عملکردش را زیر سوال ببرند. نماینده باید پاسخگوی همه چیز باشد، از دلیل مسدود شدن چاه گرفته تا قطع شدن آب.

و افزود: آن وقت یک جو ایجاد می شود که باید شفافیت باشد، مثلاً شفافیت رای باشد و بعد نماینده مردم بخواهد در موردی مثل میزان حقوق معلمان رای بدهد، ندارد. از طرفی به دلیل شفاف بودن آرا، چاره ای جز رای دادن ندارد، زیرا می داند که ارگانی که به او رای داده اند در بین معلمان است، پس مجبور به رای دادن است.

وی در پایان مجددا این سوال را مطرح کرد که نماینده چه حمایتی دارد و گفت: در کشورهای دیگر منابع حزب صرف نماینده می شود اما در ایران منابع کشور صرف نماینده می شود. بعد رای نمی دهند و تمام تجربه ای که یک نماینده 4 سال به دست آورده از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید