مصوبه شورای عالی امنیت فضای مجازی که برای اجرا ابلاغ شده چه می گوید؟ / از تشکیل کمیسیونی با اختیارات گسترده و مهم تا سیاست گذاری در حوزه ترافیک اینترنتی

مصوبه شورای عالی امنیت فضای مجازی که برای اجرا ابلاغ شده چه می گوید؟  / از تشکیل کمیسیونی با اختیارات گسترده و مهم تا سیاست گذاری در حوزه ترافیک اینترنتی

روز جدید : یکی از وظایفی که به شورای عالی داده شده «تصویب الزامات مدیریت ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی در کشور» است که در واقع کمیسیون عالی توانایی اتخاذ هر گونه سیاست گذاری در حوزه ترافیک را دارد. به عنوان مثال، آنها می توانند سیاست های ترافیکی را بر اساس کم یا زیاد بودن ترافیک و یا اینکه ترافیک کم و زیاد برای کدام کلاس ها تعیین می کنند.

سرویس فناوری و اطلاعات «انتخاب»: شورای عالی فضای مجازی بخش مهمی از طرح امنیتی را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد، اما این مصوبه چه می گوید؟

بر این اساس، سه عضو طرح حفاظت یعنی. مواد 2، 3 و 4 به جای تصویب در مجلس، در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد. البته این بدان معنا نیست که این مواد آنطور که در طرح موسوم به حفاظت آمده تصویب شده باشد، بلکه ممکن است با بحث ها و بررسی ها، عناصری اضافه یا کاسته شده باشد. اما در مجموع این سه نفر از اعضای طرح دفاع در قالب طرح کمیسیون عالی تنظیم فضای مجازی به تصویب شورای عالی رسیده اند. همچنین لازم به ذکر است که بقیه طرح به اصطلاح حفاظتی مسکوت بوده و فعلا از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

بدین ترتیب کمیسیون عالی تنظیم مقررات با ترکیبی از اعضا شامل نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نماینده سازمان صدا و سیما، نماینده وزارت ارتباطات، نماینده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و… وظایفی کاملاً متفاوت نسبت به گذشته در جایگاه «تنظیم کننده رگولاتورها» فضای مجازی نقش آفرینی می کند.

اهمیت این کمیسیون در این است که پستی با اختیارات فراوان است که در حال حاضر اثر محسوسی روی کاغذ ندارد، اما اگر بخواهد اختیارات زیادی دارد و کارش بستگی به این دارد که از این اختیارات در یک مثبت یا منفی این وضوح محدودیت و فیلتر صریحی را مشخص نمی کند و در واقع همه چیز بستگی به نحوه استفاده شما از این گزینه دارد. یعنی از این به بعد در حوزه های مختلف فضای مجازی مثل حوزه بازی، پول، سلامت و… هر موسسه ای که بخواهد مجوز بدهد، بر اساس سیاست عالیه، مجوز می دهد و نظارت می کند. کمیسیون. یعنی عملا همه نهادها زیرمجموعه کمیسیون عالی هستند.

یکی از وظایف محول شده به شورای عالی «تصویب الزامات داخلی و خارجی برای مدیریت ترافیک فضای مجازی کشور» است که در واقع به کمیسیون عالی اجازه می دهد هر گونه سیاستی در حوزه ترافیک اتخاذ کند. به عنوان مثال، آنها می توانند سیاست های ترافیکی را بر اساس کم یا زیاد بودن ترافیک و یا اینکه ترافیک کم و زیاد برای کدام کلاس ها تعیین می کنند.

همچنین بر اساس تبصره 3 این مصوبه، «هر گونه تصمیم گیری و تنظیم مقررات در حوزه محتوایی در این کمیسیون به پیشنهاد کمیسیون عالی برای ارتقای تولید محتوای فضای مجازی در کشور انجام می شود». که اگر نهاد، سازمان، وزارتخانه و … درخواست‌ها حوزه محتوایی برای صدور مجوز یا ایجاد خط‌مشی باید تحت سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید