مصوبه مجلس «کاهش ساعت کار» کارکنان دولت + متن کامل لایحه

مصوبه مجلس «کاهش ساعت کار» کارکنان دولت + متن کامل لایحه

گودرزی با بیان اینکه بر اساس پیشنهاد دولت، ساعات کار ادارات از 44 ساعت به 42 ساعت و 30 دقیقه در هفته کاهش می یابد، گفت: نمایندگان در آن جلسه پیشنهاداتی ارائه کردند که می توان ساعات کاری کارکنان دولت را بیش از این میزان کاهش داد. .

حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با اشاره به لایحه اصلاح بند 87 قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کار) گفت: بررسی کلیات این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفت. اعضای کمیسیون اجتماعی در آخرین جلسات با رای اعضا با شرایط عمومی اکثریت این لایحه به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه در این جلسه اعضای کمیته با اکثریت آرا با کاهش ساعت کاری کارکنان در هفته موافقت کردند، اما هنوز تصمیم گیری نشده است که ساعات کاری کارکنان کشور چقدر خواهد بود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بر اساس پیشنهاد دولت ساعت کار ادارات از 44 ساعت به 42 ساعت و 30 دقیقه کاهش می یابد، گفت: نمایندگان در این جلسه پیشنهاداتی ارائه کردند که کارفرما ساعات کار کارمندان دولت را می توان بیش از این مقدار کاهش داد. گدرزی با بیان اینکه پیشنهاد من کاهش ساعت کاری کارکنان دولت به 37 ساعت و نیم در هفته است، گفت: برخی از اعضا نیز پیشنهاداتی داشتند که در جلسات کمیته در هفته جاری این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: لایحه مورد بحث دارای یک ماده و چند تبصره است که در جلسات این هفته کمیسیون به تفصیل بررسی می شود.

لایحه اصلاح و الحاق به ماده 87 قانون مدیریت کارکنان دولت

ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1385 – به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 87 – ساعت کار کارکنان دولت 42 ساعت و 30 دقیقه در هفته است و تنظیم و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و کار کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می شود. . تغییر ساعت کارمندان طبق سقف تعیین شده و در ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران بر عهده مرجع ذیربط است. تعداد ساعات تدریس اساتید و کادر آموزشی در طبقه بندی مشاغل مربوطه تعیین خواهد شد.

تبصره 1 – كاركنان مي توانند با تصويب مقام اجرايي، ساعات كار خود را به ميزان يك چهارم زمان كار روزانه (حداكثر (10) ساعت) كاهش دهند. میزان دستمزد و مزایا، نحوه محاسبه مدت خدمت این کارکنان با توجه به ساعات کاری آنان تعیین خواهد شد.

تبصره 2 – دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با تصویب هیأت وزیران و رعایت محدودیت زمانی، ساعات کار خود را بسته به شرایط جغرافیایی، منطقه‌ای و فصلی به ترتیب متفاوت تنظیم کنند. تبصره 3- با توجه به تغییرات فناوری و در شرایط اضطراری و بحرانی مانند آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیر مترقبه، شیوع بیماری‌های گسترده و یا در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان به پیشنهاد سازمان اداري و كاري كشور و تصويب هيأت وزيران، ساعات . کار و نحوه خدمت کارکنان بدون توجه به سقف مقرر در این ماده تعیین می شود.

تبصره 4- کلیه دستگاههای اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدماتی از قبیل واحدهای مربوط به بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن ورزشی و نظامی، یگان‌های انتظامی و امنیتی، موظف به کار در ساعت پنج تنظیم روز هفته.

تبصره 5- در كليه قوانين و مقرراتي كه مبناي چهل و چهار ساعت كار در هفته و يكصد و هفتاد و شش ساعت كار در ماه است از تاريخ ابلاغ اين قانون چهل و دو ساعت خواهد بود. و سی دقیقه کار در هفته و صد و هفتاد ساعت کار در ماه ثابت است.

دیدگاهتان را بنویسید