مصوبه نهایی دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401

مصوبه نهایی دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401

روز جدید :رئیس فراکسیون کارگری مجلس آخرین وضعیت نامه نگاری در خصوص تایید حقوق بازنشستگان را تشریح کرد.

حقوق بازنشستگان همواره یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان سال 1401 با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. اخیرا بازنشستگان می خواهند در لایحه بودجه بیشتر به موضوع افزایش حقوق رسیدگی کنند و اعتراضات زیادی در چند ماه اخیر برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان آغاز شده است. اکنون با افزایش دستمزدها بحث دریافت مالیات از دستمزد بازنشستگان به موضوعی داغ تبدیل شده است. در زیر آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را می خوانید.

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس درباره آخرین وضعیت مکاتبات کمیته تطبیق با دولت در خصوص تصویب حقوق بازنشستگان توضیح داد.

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس درباره تعیین تکلیف مصوبه دولت درباره حقوق بازنشستگان و نظر کمیسیون درباره اجرای مصوبه مغایرت آن با اصل 96 قانون اساسی. قانون تامین اجتماعی گفت: کمیته اجرای مصوبه شورای اسلامی پس از دریافت گزارش و مستندات کمیته پس از مهلت قانونی یک هفته ای، جامعه نظر خود را مبنی بر مغایرت مصوبه دولت با ماده 96 قانون اجتماعی اعلام کرد. قانون امنیتی در نامه ای به دولت

وی ادامه داد: دولت پس از دریافت نامه 10 روز فرصت داشت تا به این ایراد رسیدگی و پاسخ دهد.

بابایی کارنامی افزود: این نامه قبلاً به شورای تطبیق مصوبات ارسال شده است و این شورا باید در مهلت قانونی پاسخ دولت را با آنچه تفسیر کرده است مقایسه و نظر نهایی رئیس مجلس را اعلام کند.

وی گفت: رئیس مجلس پس از اعلام نظر کمیسیون درباره اجرای آقای کلیباف، نظرات خود را طی نامه ای به دولت اعلام می کند که ممکن است محتوای لغو یا تایید تصمیم دولت در خصوص حقوقی باشد. از بازنشستگان

هفته گذشته دولت افزایش مستمری های تامین اجتماعی در سه دسته را تصویب کرد. دسته اول مستمری بازنشستگان حداقل دستمزد است که 57.4 درصد افزایش می یابد و حداقل دستمزد آنها به پنج میلیون و 580 هزار تومان می رسد.

پس از این لغو بحث برانگیز افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان، میرکاظمی در سمت رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و گفت: قوانین می گوید دولت باید تصویب کند که تصویب شد و کمیسیون تطبیق نیز باید به آن می دهد. نظر کارشناسی به مجلس

دسته دوم مستمری بگیرانی بودند که حقوقشان بالاتر از حداقل دستمزد مصوب بود و دولت افزایش ده درصدی به اضافه مبلغ ثابت 650 هزار تومانی را به عنوان حمایت از نگهداری آنها در نظر گرفت.

دسته سوم نیز مستمری بگیران بالای ده میلیون تومان بودند که با مصوبه دولت حقوق آنها ده درصد افزایش یافت.

اما پس از ابلاغ این مصوبه به سازمان تامین اجتماعی، برخی از بازنشستگان تامین اجتماعی به این اعداد و درصدها اعتراض کردند.

در نهایت کمیسیون اجتماعی مجلس وارد موضوع شد و مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان را در جلسه شورای اجرای این آیین نامه مغایر با ماده 96 قانون کار دانست.

در همین راستا ولی اسماعیلی رئیس این کمیسیون اعلام کرد که بر اساس اصل 138 قانون اساسی این مصوبه را لغو و دستورالعمل آن را به شورای دولت ارسال می کنند.

پس از لغو مفتضح افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت موضع قاطعانه ای اتخاذ کرد و اعلام کرد کمیسیون تطبیق مجلس موضعی برای لغو مصوبات هیات وزیران ندارد.

سپس میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بر اساس ضوابط شورای دولت باید حقوق بازنشستگان را تصویب می کرد که تصویب شد و شورای تطبیق نیز باید به مجلس نظر کارشناسی می داد.

وی گفت: البته جلسات هماهنگی بین دولت و مجلس برگزار می شود و براساس اسناد تصمیم گیری می شود.

اما با وجود تاکید سازمان تامین اجتماعی بر احتمال ورشکستگی صندوق های بازنشستگی، بعید به نظر می رسد شورای دولت در مصوبه اخیر خود تجدید نظر کند و دستمزد تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی را به همین میزان افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید