معادن نیروی محرکه اقتصادی در دوران انقلاب اسلامی / افزایش مجوزهای معدن از 14 به 711 قبل و بعد از انقلاب


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806317

دستاوردهای توسعه معدن پس از انقلاب شکوهمند اسلامی؛

در حالی که در عصر پهلوی; به معادن غنی و با ارزش خراسان جنوبی توجهی نشد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اکتشاف، بهره برداری و سرمایه گذاری مواد معدنی در این بهشت ​​معدنی به شدت دنبال شد و هم اکنون معدن به عنوان یکی از موتورهای اقتصادی جنوب به شمار می رود. خراسان مطرح شده است.

جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب کبیر خود در راه رسیدن به آرمان های خود ثابت قدم ماند که دستاوردهای این انقلاب شکوهمند را در عرصه های مختلف به وضوح بررسی می کند. این تایید شده است.

یکی از مهمترین شاخص های اقتصاد و توسعه انقلاب اسلامی که اصلاً قابل مقایسه با دوره پهلوی نیست، بهره برداری از معادن است.

خراسان جنوبی مجموعه متنوع و ارزشمند مواد معدنی از جمله زغال سنگ، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، انواع سنگ های تزئینی از جمله گرانیت، مرمر، تراورتن، مرمر و مجموعه ای از کانی های منحصر به فرد مانند کرومیت، منیزیت، آزبست، هنتیت به همراه ذخایر فلزی از مس، طلا، سرب، سیلیس، فلوئور، پتاس و سرب و روی و خاک های صنعتی.

بر اساس آخرین آمار رسمی، 6 درصد از کل معادن کشور، 5.1 درصد ذخایر معین، 2.4 درصد بازده اسمی و 8.5 درصد از معادن کشور متعلق به خراسان جنوبی است و چهارمین استان معدنی کشور است. کشور.

در حالی که خراسان جنوبی به دلیل موقعیت خاص زمین شناسی و وجود حدود 50 گونه از 65 ماده معدنی شناخته شده در کشور به بهشت ​​معادن معروف است، اما در دوران پهلوی و به دلیل دور بودن از مرکز و عدم توجه مقامات در آن زمان، از توسعه مواد معدنی باقی مانده است.


افزایش صدور پروانه های معدنی از 14 به 711 قبل و بعد از انقلاب

حجت ایمان طلب معاون امور معدنی سازمان صنعت معدن و صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار حاورستان اظهار داشت: در کل دوره قبل از انقلاب اسلامی در منطقه خراسان جنوبی تنها 14 پروانه معدنی یک میلیارد ریالی صادر شده است. صادر می شود.

وی افزود: در این مدت ذخایر کشف شده 2 میلیون تن بوده و با بهره برداری از این معادن برای 500 نفر کار ایجاد شده است.

معاون امور معادن و معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 711 پروانه بهره برداری در حوزه خراسان جنوبی یا اکنون خراسان جنوبی صادر شده است.

ایمان طلب گفت: کشف ذخایر معدنی در استانی دو میلیون تنی در دوران پهلوی؛ در انقلاب اسلامی به 6900 میلیون رسید.

وی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 22 هزار و 403 میلیارد ریال سرمایه گذاری معدنی در استان انجام شده است.

وی گفت: همچنین میزان اشتغال ایجاد شده در معادن استان از 500 نفر در دوران پهلوی به 13 هزار و 135 نفر افزایش یافته است.

معاون امور معادن و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال 1400 تاکنون 26 پروانه بهره برداری معدن با 12 میلیون و 880 هزار تن ذخیره معین با 169 نفر پرسنل صادر شده است.

ایمان طلب با بیان اینکه تا دی ماه امسال 32 گواهی افتتاح صادر شده است، افزود: 90 درصد از مناطق تعیین شده در سال های گذشته تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه نخستین طرح تحول سازمان زمین شناسی و اکتشاف منابع معدنی در خراسان جنوبی در حال اجراست، افزود: این طرح اکتشافی بسیار بزرگ که از اواسط مهر ماه سال 1400 آغاز شد، 15 هزار متر مربع را مورد مطالعه قرار می دهد. کیلومتری استان خراسان جنوبی. “.


طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف مواد معدنی طرح سرمایه گذاری جدید

معاون معدن و معدن خراسان جنوبی یادآور شد: طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی بر اساس موافقتنامه سه جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمین شناسی و سازمان اکتشافات معدنی و ایمیدرو جنوب. خراسان محقق شده است. بر اساس این قرارداد، ایمیدرو مسئولیت تامین مالی پروژه، ارائه اطلاعات اولیه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوا، شناسایی و ردیابی اکتشافات زمین شناسی و معدنی و ارائه حمایت های لازم برای برنامه ریزی و انجام مراحل قانونی قبل از شروع کار را بر عهده خواهد داشت. وزارت صنعت، معدن و تجارت.

ایمان طلب گفت: با اجرای این طرح حجم ذخایر معدنی استان شناسایی و به این ترتیب ریسک سرمایه گذاران به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی گفت: این پروژه تکمیل کننده اطلاعات اولیه زمین شناسی است و به ما کمک می کند تا برنامه سرمایه گذاری جدیدی را در استان راه اندازی کنیم.


اقتصاد خراسان جنوبی مبتنی بر استخراج است

آیت الله سیدابراهیم رییسی رئیس جمهور در نوزدهم شهریور 1400 در سومین سفر استانی خود به شهرستان طبس با بیان اینکه خداوند ذخایر زیادی به این استان داده است که یکی از آن ذخایر معادن است، گفت: اقتصاد خراسان جنوبی بر پایه معادن است.

وی تاکید کرد: استان خراسان جنوبی از ظرفیت معدنی بسیار خوبی برخوردار است که فعال شدن آن به رونق تولید و اشتغالزایی در کشور و منطقه کمک می کند.

رئیس دولت سیزدهم گفت: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیر فعال است که در صورت فعال بودن و رفع موانع موجود، رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه را به دنبال خواهد داشت.

آیت‌الله رئیسی خردادماه امسال در گفت‌وگوی تلویزیونی با اهالی خراسان جنوبی گفت: صخره‌های نبندان، بخش‌هایی از بیرجند و مناطق دیگر می‌تواند منشأ تحول اقتصادی باشد که نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است و سرمایه‌گذاران حاضر به حمایت و پرداخت تسهیلات هستند. اقتصاد سنگی در خراسان جنوبی در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد فعال است.

وی با اشاره به سفر دو دهه پیش رهبر معظم انقلاب به خراسان جنوبی (پیش از تاسیس استان خراسان جنوبی) گفت: می تواند موثر باشد.


توجه به معادن به عنوان موتورهای اقتصادی

بر اساس این گزارش؛ در حالی که در عصر پهلوی; به معادن غنی و ارزشمند خراسان جنوبی توجهی نشد و سرمایه گذاری محدودی صورت گرفت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اکتشاف، بهره برداری و سرمایه گذاری در مواد معدنی در این بهشت ​​سنگ معدن به شدت پیگیری شد و اکنون با صدور 711 معدن. لایسنس در استان آن را یکی از موتورهای اقتصادی خراسان جنوبی می داند و علاوه بر برداشت، با راه اندازی واحدهای صنعتی، فرآوری این سنگ ها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

سرمایه گذاری های کلان و توسعه معدنی در خراسان جنوبی یا خراسان جنوبی. یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه ای است که به شدت محروم اما سرشار از منابع طبیعی است. از سوی دیگر؛ اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خراسان جنوبی که در ماه‌های اخیر بسیار حیاتی بوده، می‌تواند نویدبخش سرمایه‌گذاری جدید در صنعت معدن استان و منشأ بسیاری از اقدامات دیگر باشد که به توسعه بیشتر منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید