معلمان: مشکلات رتبه بندی معلمان را زودتر حل کنید و قانون را اجرا کنید

معلمان: مشکلات رتبه بندی معلمان را زودتر حل کنید و قانون را اجرا کنید

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 22 آذرماه 1390 در مراسمی با حضور رئیس جمهور وقت و وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد. در عین حال اعلام شد که بر اساس این سند حدود 5 سال کار دانشگاهی انجام شده است و همچنین 6 تا 7 ماه کار در شورای عالی، 8 ماه در کمیسیون های سه گانه شورای عالی فرهنگ انجام شده است. انقلاب و سپس 8 ماه در شورای انقلاب عالی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش بررسی و تصویب شد.

سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت شامل دو بخش «مبانی نظری» و «برنامه های عملی و اجرایی» است که بر اساس آن مبانی نظری شامل سه بخش «فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی»، «فلسفه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» است. «راهنمای آموزش و پرورش» و برنامه‌های عملی و اجرایی با عنوان «سند تحول راهبردی نظام آموزش و پرورش» در قسمت دوم این بسته قرار دارد.

“رتبه بندی معلمان” یکی از موضوعاتی است که در مقاله تحول برجسته شده است. تصمیم 2-10 – «ایجاد نظام سنجش شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ضوابط سنجش و ارتقا (نظام رتبه بندی) معلمان، علمی و آموزشی و تقویت انگیزه رشد شغلی بر اساس به نظام استاندارد اسلامی نیز اشاره شده است. تصمیم 3-11 نیز در خصوص ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و حفظ بهترین استعدادها و برخورداری از شایستگی های دینی، اخلاقی، انقلابی و فردی در رشته های تربیت معلم با تمرکز بر تقویت معنوی و مادی. انگیزه معلمان مانند تعیین حقوق و دستمزد در حین آموزش “” ارتقای سطح آموزشی و تجهیز مراکز مربوطه، استقرار نظام بازآموزی علمی مستمر و تسهیل آموزش های بیشتر بر اساس رتبه بندی معلمان با تصمیم گیری ها”.

بنابراین موضوع رتبه‌بندی به برنامه‌های آموزشی مرتبط شد و مقرر شد رتبه‌بندی معلمان اعمال شود. بر همین اساس، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش لایحه ای با عنوان «نظام طبقه بندی حرفه ای معلمان و جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش» را تدوین کرد. در این لایحه به تساوی معلمان و اساتید در دانشگاه ها اشاره شده و عناوینی چون «معلم معلم»، «معاون معلم»، «معاون معلم» و «معلم معلم» معرفی شده است. آنچه حمیدرضا حاجی بابایی در آن زمان برای آموزش و پرورش در نظر گرفته بود برای منتقدان دست نیافتنی بود و محقق نشد.

رتبه بندی معلمان از سال 1990
نکته کلیدی در رتبه بندی معلمان این بود که به معلمان امتیاز ویژه ای برای معلمانی که تلاش مضاعف در نظام آموزشی دارند و خلاق و مبتکر هستند می دهد و باعث ایجاد شور و نشاط روزافزون در جامعه معلمان می شود. اما ملاک اصلی کاری که در آن سال ها به نام رتبه بندی معلمان انجام می شد، کار و تحصیل بود.

اما نکته دیگری که باعث گلایه معلمان از اعمال رتبه بندی معلمان در آن سال ها شد، منبع تامین اعتبار بود; در واقع فصل 10 قانون خدمات کشوری منبع تامین مالی بود. پایگاهی که امتیازی بود برای همه کارمندان دولت، برای همه کارمندان، اما به عنوان رتبه بندی معلمان و نه فقط فرهنگیان استفاده می شد.

رتبه بندی معلمان اولین بار در زمان وزارت علی عسگر فانی اجرایی شد و همانطور که گفته شد منبع تامین مالی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است. در آن زمان مبالغی به حقوق معلمان اضافه شد که در عین حال با گلایه معلمان از میزان و اطلاعات گسترده قبل و بعد از آن همراه بود.

رتبه بندی معلمان باید براساس آئین نامه ای انجام می شد، اما روند بررسی و تصویب این آیین نامه ها در دولت طولانی شد و حتی به زمان وزارت سید محمد بطحایی هم نرسید، فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بود. البته تعدادی از نمایندگان در آن زمان فکر می کردند که آموزش و پرورش باید لایحه رتبه بندی معلمان را تدوین و برای تصویب به مجلس ارائه کند، اما دولت آئین نامه خود را تدوین و تصویب کرد.

شیرینی اعمال رتبه معلمان در سال 1377، در آخرین ماه همان سال با اعمال فصل دهم قانون خدمات کشوری برای همه کارکنان کشوری، تلخی در کام معلمان گرفت. زیرا عملاً احساس می کردند فریب خورده اند و افزایش حقوق که به طور کامل برای همه کارمندان دولت بدون رتبه محقق شده بود با لفاظی های کلی و پوشش رسانه ای برای آنها انجام شد.

در واقع با اعمال فصل 10 قانون خدمات کشوری به کلیه کارکنان دولت، شکاف ایجاد شده در رتبه بندی معلمان و فرهنگیان با سایر کارکنان دولت برطرف شد و به سادگی شکاف دیگری بین نیروهای اداری و آموزشی ایجاد شد. این واقعیت که طبق قانون فقط برای نیروهای اداری محفوظ بود. این موضوع به شکایت معلمان منجر شد و دولت را بر آن داشت تا موضوع رتبه بندی را مطرح کند که البته تنها معیاری برای تعیین دستمزد معلمان بود.

این موارد باعث شد تا دولت ها با پارلمان و انجمن های معلمان برای تهیه لایحه رتبه بندی معلمان همکاری کنند. قرار بود این لایحه نزدیک به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد و بتواند با ایجاد سامانه سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین معیارهای سنجش و ارتقای علمی، انگیزه رشد شغلی بر اساس نظام استاندارد اسلامی را تقویت کند. و در نهایت این لایحه در اواخر سال 1399 به تصویب دولت رسید و در تاریخ 17 اسفند 1396 جهت سیر مراحل قضایی تقدیم مجلس شد.

گره اجرای رتبه بندی معلمان
لایحه رتبه بندی معلمان در پاییز امسال (1400) پس از یک بحث طولانی به تصویب مجلس رسید و برای تصویب به هیئت امنا ارائه شد. اما هیئت امنا با تصمیم مجلس برای رتبه بندی معلمان مشکلاتی داشت. مهم ترین کاستی این بود که قانون رتبه بندی معلمان مغایر با قانون اساسی تلقی شد، یعنی اصلاحات این لایحه بار مالی اجرای این مصوبه را افزایش می دهد.

مشکلات مطرح شده در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. اما تعدادی از معلمان خواستار رفع هر چه سریعتر مشکلات و اجرای قانون رتبه بندی معلمان هستند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: وزارت آموزش و پرورش برای رفع مشکلات و ابهاماتی که هیات امنا در رتبه بندی معلمان پذیرفته است در کنار مجلس است و در تلاش هستیم رتبه بندی معلمان را اجرایی کنیم. وزیر آموزش و پرورش از معلمان خواست به مسئولان اعتماد کنند و از نظارت بر مشکلات آنها اطمینان حاصل کنند.

البته نوری چندی پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: «با حمایت معلمان فداکار و صبور، طرح تحول رتبه معلمان را مجدانه دنبال می کنم و خود را موظف می دانم تا حصول نتیجه آن را دنبال کنم. یقین دارم با همت دولت مردمی، انقلابی و همراهی شورای محترم نگهبان، جامعه معلمان به زودی طعم شیرین اجرای این طرح را خواهند چشید. «انشاالله».

دیدگاهتان را بنویسید