معلم دلسوز و ایثار / معلمی که تاوان عمل شاگرد را داد

روز معلم یادآور زحمات ستودنی این قشر از جامعه در سنگر علم و دانش است که به عنوان والدین دلسوز دانش آموزان تلاش می کنند و در درس عشق و ادب و معرفت الگو هستند.



طاهره احمدی از معلمان دلسوز و فداکار دیار مینودری است که 40 سال سن دارد و اکنون معلم کلاس چهارم مدرسه عماریاسر در منطقه قزوین است.



در یک عمل خداپسندانه وقتی متوجه می شود دانش آموز مشکل شنوایی دارد و خانواده توان پرداخت هزینه عمل فرزندشان را ندارند با خدا معامله می کند و هزینه عمل را می پردازد.



به مناسبت روز معلم با این معلم فداکار به گفتگو نشستیم.


انگیزه شما برای انتخاب شغل معلمی چیست؟ اگر به گذشته برگردید باز هم معلم خواهید بود؟

من از بچگی عاشق تدریس بودم و خوشبختانه به آرزویم رسیدم. پس اگر به گذشته برگردم دوباره این راه را انتخاب خواهم کرد زیرا او معلم عشق است و نه بیشتر. با وجود حقوق کم و زحمات معلمی هیچ وقت و هیچ وقت از کارم پشیمان نخواهم شد.

f20c217f a0a6 495a a68b 55e3c92a3b7e خبر خاکستری

به نظر شما تا چه اندازه تدریس و تحقیق برای معلمان ضروری است؟

نه تنها معلمان، بلکه همه انسان ها باید دائماً با پیشرفت های علم و فناوری به روز شوند. ما معلمانی که با نسل جدید سر و کار داریم باید از اطلاعات جدید آگاه باشیم تا اگر دانش آموز سوالی می پرسد برای سوالش جواب داشته باشیم.


تاثیرگذارترین معلم زندگی شما چه کسی بوده است؟

تاثیرگذارترین معلم زندگی من خانم رضائیان بود، معلم ریاضی کلاس هفتم که البته در آن زمان به او دانش آموز دبیرستانی می گفتند. من علاقه خاصی به او داشتم و به دلیل همین علاقه ناخودآگاه به ریاضیات علاقه مند شدم، زیرا او ریاضیات را با زبانی ساده، شیرین و صبورانه تدریس می کرد. با وجود گذشت سالیان گذشته، خاطرات این معلم فرزانه همچنان در ذهن من زنده است و امیدوارم در سلامت کامل باشد.

لطفاً در مورد کارهای خیریه ای که برای دانش آموز خود انجام دادید بگویید.



من در حال حاضر 19 دانش آموز دارم که 7 نفر از آنها ملی هستند. یکی از دانش آموزان که او هم کودک کار است دچار کم شنوایی است. ابتدا فکر کردم زبان من را نمی فهمد، اما از آنجایی که او فارسی را خوب صحبت می کند، به این نتیجه رسیدم که احتمالاً مشکل دیگری وجود دارد، بنابراین او را به معلم بهداشت مدرسه ارجاع دادم که در نهایت متوجه شد که او عفونت شدید گوش دارد.



مدیر مدرسه با خانواده دانش آموز تماس گرفت و از آنها خواست به مدرسه بیایند. وقتی پدرش به مدرسه رفت، از او خواستیم فرزندش را نزد متخصص گوش ببرد، یک هفته بعد دوباره پیگیری کردیم و متوجه شدیم که پزشکش به او گفته است که گوش دانش آموز باید هر چه زودتر عمل شود. در غیر این صورت، عفونت می تواند به مغز نوزاد آسیب برساند.



از آنجایی که خانواده دانش آموز توانایی پرداخت هزینه عمل را نداشتند، به مدیر مدرسه پیشنهاد دادم که هزینه عمل را خودش بپردازد. البته ناگفته نماند که آقای بهرامی مدیر مدرسه نیز برای تسهیل این امر تلاش زیادی کردند و توانستند بابت هزینه عمل از بیمارستان تخفیف بگیرند.

خوشبختانه این دانش آموز آبان ماه سال گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون در سلامت کامل به سر می برد و وضعیت تحصیلی خود را ارتقا داده است.

به ما بگویید وقتی این اقدام انسان دوستانه را انجام دادید چه احساسی داشتید.



این اقدام خیرخواهانه یک کار قلبی بین من و خدای من بود و من نمی خواستم رسانه ای شود اما مدیر مدرسه رسانه ای کرد. معلمان دلسوز زیادی هستند که صادقانه و استوار برای پیشرفت کشور تلاش می کنند و من قطره ای کوچک از این دریای بی کران هستم.

cc0d9022 8bfd 419e ace1 719248d5a070 خبر خاکستری

چرا می گویند معلم کار پیامبران است؟

معلمی کار پیامبران است و ما در مدرسه و کلاس با تعدادی از کودکان بی گناه سر و کار داریم و اگر خوش اخلاق و درستکار و دلسوز باشیم این همه صفات اخلاقی را به دانش آموزانمان منتقل می کنیم و خدای ناکرده ، کودکان را فریب دهید.


از خاطرات تدریس خود بگویید.

تلخ ترین خاطره ام این بود که یک روز سرد زمستانی دانش آموزم با لباس خانه به مدرسه آمد و خسته به نظر می رسید. معلوم بود که صبح زود از خواب بیدار شده تا زباله ها را جمع کند و بعد ساعت 8 به مدرسه رسیده است.

وقتی زنگ به صدا درآمد و همه از کلاس بیرون رفتند، دلیل ناراحتی اش را جویا شدم که او پاسخ داد: سردم است. از شنیدن این حرف بسیار هیجان زده شدم و روز بعد یک کت و شلوار به او دادم و به بچه ها گفتم که این جایزه برای پیشرفت تحصیلی اوست.



همچنین اسفندماه سال گذشته به 5 دانش آموز نیازمند لباس و شلوار عید نوروز هدیه دادم. شاید فکر کنید من وضعیت مالی خوبی برای انجام چنین کارهایی دارم، اما اینطور نیست و زندگی من مثل اکثر مردم در حد متوسط ​​است، اما به شاگردانم اهمیت می دهم و همیشه سعی می کنم تا جایی که می توانم کمک کنم.

به عنوان معلم چه انتظاری از دولت دارید؟

از مسئولین انتظار دارم زحمات معلمان دلسوز را نادیده نگیرند و به فکر رفع مشکلات و تامین مطالبات آنان باشند. معلمان با وجود مشکلات، سختی ها و مشکلات زندگی با عشق به کار خود ادامه می دهند و با ورود به کلاس همه چیز را پشت در می گذارند و سعی می کنند با چهره ای باز و با انگیزه با دانش آموزان روبرو شوند.



معلمان قشر پرتلاش و مهم جامعه هستند که با کمترین حقوق و بیشترین بهره و پشتکار به کار خود ادامه می دهند و همیشه شاهد از خود گذشتگی معلمان هستیم مثلا امسال معلمی داشتیم که کلیه خود را به دست او داد. دانشجوی بیمار بدون هیچ چشمداشتی

7d5c4637 0e3c 4f2c a8a7 d01cccd54cea خبر خاکستری



ما معلمان در بستر کرونا سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و نقش‌های زیادی را به‌عنوان انیماتور و حتی کارآگاه برای آموزش دانش‌آموزان بازی کردیم و در تمام ساعات شبانه روز در قبال دانش‌آموزان خود مسئول بودیم، اما باز هم مورد پسند دیگران قرار گرفتیم.


تجربه کاری در دوران کرونا و مجازی سازی کلاس را شرح دهید.

کرونا به همه آموخت که اگر حضور کم باشد و دانش آموزان غیبت کنند، دانش آموزان از نظر تحصیلی شکست خواهند خورد. متاسفانه ضعف علمی کودکان کاملا مشهود است و وزن علمی کمتری نسبت به سالهای قبل از فوران تاج دارند.



امیدوارم به حالت عادی برگردم و بچه ها را بدون ماسک ببینم و از دیدن چهره های زیبا و خندان آنها لذت ببرم.


و آخرین اما نه کم اهمیت ترین؛

دست در دست هم بگیریم تا عشق و وطن خود را بسازیم.

آرزوی سلامتی برای همه مردم عزیز کشورم و رفع بیماری کرون دارم.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید