هشت سال ایستادگی حماسه ای جاودانه در تاریخ انقلاب اسلامی/حفاظت مقدس، گنجینه ای از ایثار و ایثار است.


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 31.06.1401
کد خبر: 1898947

هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و ماندگارترین حماسه تاریخ در این دوران به ثبت رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک، یکی از درخشان ترین عرصه های تاریخ انقلاب اسلامی ایران، دوران هشت ساله دفاع مقدس بود که رزمندگان با توکل بر خدا و گوش به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توانست صدام را که تا دندان ابرقدرت های آن زمان مسلح بود شکست دهد.

یکی از مهم ترین ویژگی های انقلاب اسلامی ایران استقلال، فرقه ستیزی و شکست ناپذیری آن است، کشوری که قبل از پیروزی انقلاب همواره وابسته به کشورهای خارجی بود و بیگانگان در بسیاری از امور دخالت می کردند، اکنون با پیروزی انقلاب انقلاب، منافع آنها در معرض تهدید قرار گرفت، از این رو قصد داشتند نظام نوپای انقلاب را با جنگ تحمیلی ساقط کنند.

تنها 19 ماه از پیروزی شیرین انقلاب اسلامی ایران گذشته بود که با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام عراق علیه این کشور، بیش از 40 کشور جهان در این جنگ صدام را همراهی و تجهیز کردند تا مانع از اسلام شوند. انقلاب از پیشرفت به رهبری آمریکا و انگلیس جنایات بی شماری را مرتکب شدند که تاریخ هرگز آنها را فراموش نخواهد کرد.

در 31 شهریور 1365 جنگ تحمیلی علیه ایران رسما آغاز شد، چند روزی از تأسیس سپاه نگذشته بود که نیروهای سپاه به همراه سایر نیروهای مسلح، بسیج و گروه های مختلف به میدان آمدند. دفاع از سرزمین مادری


ایثارگری های ناب در دفاع مقدس

در طول جنگ تحمیلی نمایش هایی از ایثار، ایثار، رشادت و رشادت به چشم می خورد که به عنوان ماندگارترین و جاودانه ترین حماسه تاریخ انقلاب در این برهه از تاریخ ثبت شد.نمایش محض ایثارگری در ذهنیت یک نوجوان 13 ساله دیده می شود که چگونه می توان از وطن محافظت کرد، جان خود را فدا کرد، جلوه دیگری از همکاری را می توان در تلاش زنان فعال در پشت جبهه و همه رزمندگان مشاهده کرد. در میدان نبرد با طاسی فرهنگ عاشورایی برای پاسداری از ارزش ها تا آخر عمر ایستادی.

در هر عملیات رزمندگان با روسری مزین به نام ائمه اطهار(ع) و ندای ائمه عطار(ع) و توکل بر خدا از سینه خود در برابر دشمن دفاع کردند و سرانجام پس از هشت سال مقاومت، ایران توانست. برای پیروزی در جنگ تحمیلی، همان جنگی که دشمنان فکر می کردند پیروز می شوند، اما پیروزی الهی، جنگ را به نفع ایران رقم زد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحریم ها علیه کشور آغاز شد، دشمن نمی دانست ملتی که می خواهد به استقلال برسد، می تواند سد تحریم ها را بشکند و به هدف خود برسد، بنابراین در دوران دفاع مقدس اخینین با دستان خالی اما با اراده ای قوی به مقابله با دشمن پرداخت و به جهانیان نشان داد که پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز تحولات بزرگی است که می تواند جهان و بسیاری از کشورها را بیدار کند.

امروزه فرهنگ حراست مقدس به الگوی بسیاری از کشورها تبدیل شده است و ملت های جهان در تلاشند تا با استفاده از گفتمان حفاظت مقدس، ریشه های ظلم و سلطه را از کشور خود بزدایند و استقلال خود را تضمین کنند.


امنیت امروز مدیون گفتمان حفاظت مقدس است

همایون کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: حراست مقدس فقط یک داستان نیست بلکه یک الگو است، در واقع حراست مقدس تجربه ای است که اگر به عنوان الگو در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و… اجتماعی فرهنگی و کاربردی می تواند در همه بخش ها نتیجه مطلوبی از خود نشان دهد و اگر این گفتمان به سایر بخش ها سرایت کند به تحول منجر می شود.

وی افزود: مردم ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس با دست خالی در مقابل دو ابرقدرت آن زمان ایستادند، با توجه به اینکه مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب می گذرد، بنابراین وجود نداشت. فرصت های فراوان و تحریم دشمن از همان روزها شروع شد، اما تجربه این بود که اگر ملتی اراده داشت می توانست در مقابل نظام سلطه بایستد و امنیت امروز در گرو گفتمان حفاظت مقدس است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ایران در این سال ها در زمینه های زیرساخت های دفاعی، علوم هسته ای، نانو، سلول های بنیادی و سایر زمینه ها بسیار موفق بوده و هر جا از تجربه دفاع مقدس استفاده شده، پیروزی حاصل شده است. و هر جا مشکلی وجود دارد به دلیل دوری از فرهنگ و گفتمان حراست است.

رهروان بیان کردند: دستاوردهای دفاع مقدس را نباید تنها در این هفته خلاصه کرد، بلکه باید همواره این فرهنگ و این تجربه را تبیین کرد، حرکتی که آغاز شد و توانست به دستاوردهای زیادی دست پیدا کند، چرا که فرهنگ حراست مقدس نشات گرفته است. از فرهنگ عاشورا و الگوی رزمنده اسلام در هشت سال جنگ، قیام امام حسین (ع) تحمیل شد.


توضیح جهاد واجب است

وی خاطرنشان کرد: امروز جهاد تبیین یک تکلیف و یک تکلیف است و هرکسی می تواند باید در راستای معرفی دستاوردهای حراست اقدام کند چرا که بیان دستاوردها می تواند مرز حق و باطل را مشخص کند.

یک کارشناس سیاسی با اشاره به گفتمان حراست مقدس در گام دوم انقلاب گفت: رهبری در گام دوم انقلاب به این موضوع اشاره کردند و کارنامه بسیار درخشانی بعد از انقلاب رقم خورد و با توجه به اینکه امنیت بزرگترین جزء یک نظام است و در زیر پرچم امنیت می توان در عرصه های دیگر به موفقیت دست یافت، بنابراین امنیت مرهون رشادت های هشت سال پاسداری مقدس است.

رهبران گفتند: امروز در دنیا کشورهایی درگیر جنگ و درگیری هستند که دلیل اصلی آن نبود امنیت در این کشور است و امنیت امروز ایران حاصل خون شهدا و رشادت هاست. رزمندگانی که سال ها با دشمن جنگیده و به پیروزی رسیده اند و امروز این حرکت به سوی تمدن ادامه دارد و برای رسیدن به قله های موفقیت و پیشرفت باید با فرهنگ پاسداری مقدس ادامه داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید