معمای تفاوت 30 درصدی! | روز جدید

معمای تفاوت 30 درصدی!  |  روز جدید

آرمان ملی: کاهش منابع درآمدی دولت، افزایش تورم، خط فقر حداقل 18 میلیون تومانی از جمله پارامترهای تعیین کننده در حداقل دستمزد سال آینده است که به گفته کارشناسان، شرایط سختی را برای دولت در سال آینده به دلیل کاهش دستمزد پیش بینی می کند. موانع و مشکلات پیش رو از سوی دیگر تحریم ها و مشکل فروش نفت، برجام قانع کننده، شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه، دشواری تعیین حداقل دستمزد واقعی در سال آینده را نشان می دهد که بیش از 80 درصد بودجه را به خود اختصاص داده است. در حالی که کارشناسان حداقل دستمزد 10 میلیون تومانی کارگران را شرط ثبات نسبی اجتماعی-اقتصادی اقشار آسیب پذیر جامعه در سال آینده پیش بینی می کنند، اما باید دید آیا دولت می تواند حداقل معیشت و معیشت را تامین کند یا خیر. رفاه مردم حتی بدون در نظر گرفتن اجرای پروژه های عمرانی . یا نه

هدایت بودجه های کلان سازمان های غیرفعال به کانال حقوق و دستمزد

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این خصوص به آرمان ملی گفت: تعیین دستمزد و حقوق با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید یکی از اولویت های دولت در سال آینده باشد، در حالی که افزایش تورم دولت را می طلبد. حداقل دستمزد مسئولان و کارگران را با توجه به شرایط موجود در جامعه تعیین کند و این موضوع در لایحه بودجه به طور جدی تحت تاثیر قرار گیرد. وی افزود: افزایش دستمزد با دو معیار تعیین کننده آستانه دستمزد، یعنی. تورم و سبد معیشت به ویژه زحمتکشان و دولت باید در جهت دهی منابع درآمدی خود به سمت دستمزد که بسیاری از سازمان ها در حوزه های مختلف فرهنگی و… که بخش عظیمی از آن را به خود اختصاص داده اند، دوراندیش باشد. بودجه بدون کارایی محسوس و دولت می تواند این بودجه ها را به صورت مدیریت شده کاهش یا کاهش دهد و آنها را به سمت افزایش دستمزد و حقوق سوق دهد که یکی از دغدغه های سال آینده است و باید با توجه به شرایط حاکم در کشور هدایت شود. جامعه.

پیامدهای منفی عدم توجه به افزایش معقول حقوق در سال آینده

حاج اسماعیلی معتقد است بی توجهی به شاخص های تعیین دستمزد سال آینده عواقب زیانباری در پی خواهد داشت. بر اساس پیش بینی ها تورم از 40 درصد فعلی تا ابتدای سال آینده به حدود 50 درصد خواهد رسید و افزایش 20 درصدی دستمزدها با یکدیگر سازگاری ندارد و قطعا مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. نظرات خود را با توجه به شرایط موجود و روند افزایش قیمت ها اعمال خواهد کرد، اگرچه اوایل امسال اصلاحیه ای برای افزایش دستمزدها انجام داد. این کارشناس افزود: تعیین دستمزد و مزایای کارگران توسط شورای عالی کار که مجموعه ای از افراد دولت و سایر اعضا است انجام می شود و اراده اکثریت این شورا این است که حداقل دستمزد کارگران به دنبال یک سال حدود 10 میلیون تومان اعلام می شود. وی تصریح کرد: خط فقر یکی از شاخص های تعیین کننده دستمزد و حقوق در هر کشور است و بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان، خط فقر در شرایط فعلی حدود 20 میلیون تومان اعلام شده است، البته نظر نهایی دولت نیز با رقم 15 میلیون تومان اعلام شده دور از انتظار نیست، در نتیجه با افزایش 20 درصدی دستمزدها نسبت به دستمزد فعلی قشر زحمتکش و کارمندان این قشر، فاصله زیادی با آن خواهند داشت. استانداردهای معیشتی و زندگی در کشور. حاج اسماعیلی تصریح کرد: دولت باید منابع اعتباری خود را به صورت کاملا مدیریت شده تعدیل کند تا حداقل معیشت مردم تامین شود، زیرا یکی از وظایف اصلی دولت تامین معیشت و رفاه مردم است، هرچند به نظر می رسد با توجه به این موضوع به وضعیت فعلی و اینکه چشم انداز مطلوبی وجود ندارد. هیچ راهی برای نهایی کردن برجام و رفع تحریم ها وجود ندارد، دولت سال سختی برای تامین منابع دارد.

عدم کفایت افزایش 20 درصدی دستمزد سال 1402

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه 1402 گفت: بودجه سال آینده در هفته های اخیر در دولت بررسی شده و به نظر می رسد این هفته به مجلس ارائه شود. . سخنگوی دولت نیز این موضوع را اعلام کرد. به احتمال زیاد بودجه امروز تقدیم مجلس می شود. در گام اول، افزایش 20 درصدی متوسط ​​دستمزد در لایحه بودجه 1402 مناسب به نظر می رسد. وی افزود: در این دوره بودجه در دو مرحله بررسی می شود که ابتدا تصمیمات بررسی می شود و پس از این مرحله جداول بودجه بررسی می شود که در مجلس به تصویب می رسد.

دولت از منابع جدید برای احیای حقوق استفاده می کند

عضو کمیته برنامه و بودجه ادامه داد: با توجه به تعیین میانگین 20 درصدی افزایش حقوق و مشخص نبودن مدل مشخص آن، می توان گفت; در شرایط تورم کارمندان شاکی هستند زیرا طبق قوانین مادر باید دستمزدها را بر اساس تورم افزایش دهیم. اما در سال های اخیر صحبت هایی مبنی بر افزایش دستمزدها باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم شده است. از این رو گفته می شود که ضرر افزایش دستمزد مبتنی بر تورم بیش از سود آن است. وی افزود: امسال در طول سال شاهد افزایش دستمزدها بودیم، در ابتدای سال 10 درصد افزایش دستمزد تعیین شد و در ابتدای سال شاهد افزایش 57 درصدی دستمزد برای بخش های تامین اجتماعی بودیم. افزایش 37 درصدی دستمزدها را شاهد بودیم. در مورد کارمندان، هر گروه به نحوی دستمزد خود را پس گرفتند، علاوه بر این، تناسب دستمزد را از ابتدای مهر در نظر گرفتیم که بر اساس آن مقرر شد حدود 1 میلیون و 300 هزار تومان به شاغلان و حدود یک میلیون و 600 هزار تومان به مستمری بگیران اضافه می شود که در نتیجه نرخ افزایش دستمزدها در طول سال افزایش یافته است چرا که دولت با هر بار دریافت نیروی کار تلاش می کند ظرفیت کارگران کشور را افزایش دهد. منابع یا مجوز استفاده از منابع این نماینده مجلس توضیح داد: حدود 80 درصد بودجه عمومی کشور صرف پرداخت می شود. دستمزد و حقوق، امری غم انگیز است، در نتیجه این وضعیت، هزینه بسیار کمی برای عمران و آبادانی کشور صرف می شود. امیدواریم با تخصیص منابعی مانند پایه های مختلف مالیاتی و اجرای قوانین گذشته مانند مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس شاهد افزایش درآمد پایدار در بودجه باشیم. اگر این اتفاق بیفتد، اعتبارات بودجه تقویت می‌شود، هر چه اعتبارات در بودجه پایدارتر باشد، ظرفیت دولت نیز افزایش می‌یابد و امکان رشد متناسب دستمزدها وجود خواهد داشت. به عنوان اولین گام، افزایش متوسط ​​20 درصدی دستمزد در لایحه بودجه 1402 مناسب به نظر می رسد. در طول سال، بسته به اتفاقاتی که در حوزه تورم رخ می دهد، دولت می تواند با مدل های رفاهی به مردم کمک کند.

لزوم افزایش حداقل دستمزد بسته به شرایط تورمی

وی در خصوص مدل افزایش حقوق گفت: متاسفانه آستانه حقوق ما پایین است، در نتیجه باید به این افراد توجه بیشتری شود، اما افزایش اندکی حقوق بیشتر خلاف انصاف است و افرادی هم هستند که صلاحیت‌های ویژه دارند و قطعاً در شرایط عادی هرکسی باید طبق شایستگی خود حقوق بگیرد، اما در شرایط بحرانی باید کمترین حمایت را داشته باشیم. همانطور که در زمان بحران کرونا که منابع به سمت حوزه درمان هدایت شد. اما باید شرایط خاصی برای افراد واجد شرایط فراهم شود تا بتوانیم آنها را در کشور نگه داریم.

برای نخبگان سقف حقوقی قرار ندهید

محبی بیان کرد: دولت باید در بحث کالاهای الکترونیکی و کمک های اجتماعی حساب جدیدی باز کند، گفت: با توجه به تولیداتی که در حوزه های مختلف داریم، دولت می تواند از این ظرفیت برای حمایت از تولید استفاده کند و کمک های ویژه خود را نیز انجام دهد. به دست مردم برسد و در حوزه معلمان و متخصصان دانشگاه های خاص که مهارتشان به کشور کمک می کند، نباید در قالب نخبگان سقف حقوقی بگذاریم تا شاهد وضعیت بهتری برای حفظ نخبگان در کشور باشیم.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید