معمای پیچیده خودروهای لوکس انبار شده در گمرک/سازمان اموال مازندران تکلیف را روشن کند.


ساعت: 08:58
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1880984

تردد خودروهای خارجی با شماره موقت در شهرها!

توقیف خودروهای لوکس در گمرک مازندران هنگام واردات خودروهای خارجی به کشور در ماه های اخیر روی میز مجلس و دولت بوده است، بنابراین باید سازوکار مناسبی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق اتخاذ شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، 9 سال از ورود خودروهای لوکس به گمرک مازندران می گذرد و با گذشت سال ها صاحبان آن ها نتوانسته اند این خودروها را از گمرک ترخیص کنند.

مالکان با حجم موتور بالای 2500 سی سی، قاچاق و عدم پرداخت عوارض و … منجر به باقی ماندن 77 دستگاه خودرو در انبار گمرک و محوطه باز بندر نوشهر شد. پورشه، کدپولاک، بی تک، بنز از جمله خودروهایی هستند که هنوز از انبارها خارج نشده و تولیدشان متوقف شده است. این خودروها بخشی از 700 خودروی لوکسی هستند که در سال 1391 با مجوز و مجوز دولت برای واردات خودروهای خارجی از گمرک مازندران وارد کشور شدند که هنوز سرنوشت 77 خودرو مشخص نیست.

توقیف تعداد خودروهای لوکس در گمرک مازندران در حالی است که طی ماه های اخیر واردات خودروهای خارجی به کشور برای شکستن قیمت خودروهای داخلی و اتخاذ سازوکارهای مناسب و قانونی روی میز مجلس و دولت گذاشته شد. سرنوشت خودروهای تازه وارد شده را می سنجد تا مبادا به سرنوشت پورشه تبدیل شود فراخوان ضروری است.

از سوی دیگر تعداد زیادی خودروهای میلیاردی خارجی در جاده های مازندران تردد می کنند و بسیاری از آنها با دور زدن قانون در شهرها تردد می کنند.

علی یوسفی ناظر گمرک مازندران با بیان اینکه 77 خودروی لوکس در انبار گمرک استان در نوشهر وجود دارد افزود: این خودروها از سال 1398 با مصوبه هیات وزیران و دولت وقت برای واردات خودروهای خارجی وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه با مصوبه هیات وزیران واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی ممنوع شد، ادامه داد: به همین دلیل تعدادی از خودروها ترخیص نشدند.

این مقام مسئول به مناسبت تشکیل پرونده برای قاچاق 31 دستگاه خودرو یادآور شد: هنوز رای دادگاه ابلاغ نشده و نمی دانیم با آنها چه کنیم.

یوسفی منش تصریح کرد: برای تمامی خودروهای موجود اظهارنامه توقیف شده است و منتظر اقدامات سازمان فروش املاک هستیم که باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

ناظر گمرک مازندران یادآور شد: بر اساس ماده 53 قانون مبارزه با قاچاق کالا، سازمان دارایی ها موظف است این خودروها را به انبارهای خود منتقل کند.

بنر، بی ام و، پورشه، کادیلاک، نیسان جوک از جمله خودروهایی هستند که در انبار گمرک نوشهر سپرده می شوند که سرنوشت آنها در گرو اقدامات سازمان اموال است.

در عین حال، علی عسگرپور، رئیس جمع آوری و فروش اموال مازندران نیز از واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی در سال های 93 و 1393 خبر داد و افزود: از گمرک در اطلاعیه ای به سازمان اموال و املاک اعلام کرد. ممنوعیت نوشتن آنها

وی افزود: فروش و عرضه این خودروها در بازار بر اساس مصوبه دولت مجاز و ممنوع نیست و در صورتی که فروش این خودروها ممنوع بوده است باید تحت عنوان خودروهای توقیفی اعلام شود.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان مالکیت دارای حداقل زیرساخت، انبار و تجهیزات است، تاکنون امکان جابجایی خودروها وجود نداشته است.

اصغرپور یادآور شد: گمرک قبل از اینکه زیرساخت های این سازمان را بررسی کنیم توقیف شد و به همین دلیل دست ما بسته است و مکاتبات زیادی برای انتقال این خودروهای توقیفی به استان های دیگر از جمله انبارهای تهران انجام شد.

رئیس جمع آوری و فروش اموال مازندران گفت: پرونده برخی خودروها به عنوان کالای قاچاق در مراجع قضایی مطرح شده و هنوز حکمی صادر نشده است.

پرونده قاچاق 31 خودروی لوکس توقیف شده در انبار گمرک مازندران در محاکم قضایی است و این خودروها به طرق مختلف قاچاق و وارد می شوند.

ترانزیت و گذر موقت از جمله راه های قاچاق خودرو است، در این میان برخی از صاحبان نمایش معتقدند خودروهای قاچاق به صورت غیرقانونی وارد نمی شوند، بلکه در برخی موارد از طریق شماره های ترانزیت موقت وارد می شوند.

احمدی یکی از صاحبان نمایندگی های خودرو با بیان اینکه خودروهای پلاک گذر موقت از طریق استان های مختلف وارد کشور می شود، گفت: کنار خودرو را در پارکینگ نگه می دارد و بیشتر آنها با پلاک موقت سایر خودروها راهی کشور می شوند.

وی درباره قیمت برخی خودروهای لوکس گفت: قیمت برخی خودروهای لوکس خارجی بیش از 18 میلیارد تومان است.

9 سال می گذرد و با وجود اینکه تعدادی خودرو لوکس در گمرک مازندران انبار شده است، اما شاهد تردد انواع خودروهای لوکس و خارجی با پلاک موقت در سطح شهر هستیم و صاحبان آنها موفق به دور زدن گمرک و زیرمجموعه ها شده اند. ترفندهای مختلف

توقیف خودروهای لوکس در گمرک مازندران هنگام واردات خودروهای خارجی به کشور در ماه های اخیر روی میز مجلس و دولت بوده است، بنابراین باید سازوکار مناسبی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق اتخاذ شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید