تفاوت بین “تاج”، “سرماخوردگی” و “آنفولانزا” روز جدید

تفاوت میان

روز جدید : پاییز هستیم و سردی هوا عامل بسیار مهمی برای ابتلا به بیماری های ویروسی است. با شناخت سه بیماری «تاج»، «سرماخوردگی» و «آنفولانزا» می‌توان آسیب‌های جسمی آنها را در صورت ابتلا به این بیماری‌ها به حداقل رساند.

در دومین ماه پاییز هستیم و با سرد شدن هوا و نزدیک شدن به آغاز زمستان بازار سرماخوردگی و آنفولانزا داغ می شود.

البته امسال نیز مانند سال گذشته به دلیل شیوع بیماری عروق کرونر، شرایط این سه بیماری ویروسی با سال های گذشته متفاوت است و نیاز و توجه به مراقبت های پیشگیرانه برای این بیماری ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در نتیجه شناخت شباهت ها و تفاوت های این سه بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر علائم و نشانه های بالینی این بیماری ها را به خوبی بشناسیم، در صورت ابتلا به این بیماری ها، بهتر می توانیم روند درمان را زیر نظر داشته باشیم و از عواقب فیزیکی آن بکاهیم.

سرماخوردگی چیست؟

در واقع، از آنجایی که بیش از 200 ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند، علائم سرماخوردگی بسیار متفاوت است. راینوویروس ها شایع ترین علت شناخته شده سرماخوردگی هستند.

ویروس سرماخوردگی از طریق دهان یا بینی وارد بدن می‌شود، اما ممکن است خودتان «دست» در انتقال داشته باشید. اگرچه سرماخوردگی می تواند از طریق عطسه و سرفه منتقل شود، اما اغلب از طریق تماس دست به دست با فردی که سرماخورده است یا استفاده از وسایل رایج مانند حوله، تلفن و غیره است. می تواند بیماری را منتقل کند؛ بنابراین پس از این تماس، هنگامی که دست آلوده خود را در چشم یا بینی خود قرار می دهید، ویروس وارد بدن می شود.

هر بزرگسالی احتمالا 2 تا 4 بار در سال سرما می خورد. کودکان بین 5 تا 9 بار در سال سرما می خورند، به خصوص در دوره پیش دبستانی.

عطسه، آبریزش بینی، سرفه، تب خفیف و خستگی خفیف از علائم سرماخوردگی هستند.

* علائم و نشانه ها

شروع علائم سرماخوردگی یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی است. اولین علامت اصلی آبریزش بینی است. همچنین ممکن است در ابتدای عفونت احساس خارش یا گلودرد، انسداد و احتقان بینی، بدن درد یا سردرد خفیف داشته باشید و ترشحات بینی ممکن است با پیشرفت بیماری غلیظتر و زردتر شود.

عطسه، آبریزش بینی، سرفه، تب خفیف و خستگی خفیف از علائم سرماخوردگی هستند.

* آنفولانزا

آنفولانزا شایع ترین بیماری ویروسی در فصل سرما است که مجاری تنفسی را درگیر می کند و بسیار مسری است. مدت زمان شروع علائم آنفولانزا از لحظه ورود ویروس به بدن 24-48 ساعت است.

روش انتقال ویروس آنفولانزا: ویروس های آنفولانزا در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه پخش می شوند.

در بیشتر موارد، سرایت از فردی به فرد دیگر معمولاً از طریق تماس دست با ویروس آنفولانزا و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

تب یکی از علائم آنفولانزا است. تب (دمای بدن برای بیش از دو روز بیش از 37.8 درجه سانتیگراد، درد یا ترشح ناگهانی از یک یا هر دو گوش، احساس درد در گوش و بیش از چند روز طول می کشد، آبریزش بینی علائم شامل احتقان بینی برای بیش از 10 روز است. روز، سرفه همراه با خلط غلیظ، بوی تعفن زرد و سبز، گلودرد بیش از 48 ساعت هنگام بلع غذا.

بیماری هایی مانند قلب، ریه، کلیه، دیابت، آسم، بارداری و کهولت سن خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهد.

تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سیاه سرفه (همراه با خلط)، گلودرد، صدای خشن، استفراغ، گلودرد، خارش و کبودی از علائم شایع این بیماری هستند.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی:

سرماخوردگی و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، با این تفاوت که سرماخوردگی معمولاً خفیف‌تر است و ممکن است تب یا تب خفیف وجود نداشته باشد، اما آنفولانزا به طور ناگهانی شروع می‌شود و با تب شدید همراه است.

همچنین درمان آنفولانزا بیشتر طول می‌کشد، اما برای سرماخوردگی کوتاه‌تر است. آنفولانزا می تواند افراد را در هر سنی به جز نوزادان مبتلا کند.

کودکان نیز به دلیل ضعف سیستم ایمنی بیشتر احتمال دارد بیمار شوند. از آنجایی که این بیماری مسری است، احتمال انتقال آنفولانزا در ملاء عام زیاد است.

بیماری هایی مانند قلب، ریه، کلیه، دیابت، آسم، بارداری و کهولت سن خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش می دهند.

* ویروس کرونا

با توجه به موقعیت آن در فصل همه گیری کووید 19، تشخیص تاج از سایر بیماری های ویروسی مهم است. از آنجایی که تاج دارای دو فاز التهابی و ویروسی است، فاز ویروسی می تواند در برخی از افراد مبتلا به بیماری زمینه ای و سایر افراد آسیب پذیر مشکلات بسیار جدی ایجاد کند.

کرونا یک بیماری واحد با تشخیص سریع نیست. بنابراین با توجه به تشخیص پزشک و بر اساس شرایط بالینی بیمار، تست های تشخیصی بیشتری در این فصل انجام می شود.

البته در پاییز بیشتر تست های PCR منفی دیده می شود چرا که افراد علائمی مشابه بیماری عروق کرونر دارند اما پس از انجام آزمایش مشخص می شود که کرونر نیست و به ویروس های تنفسی دیگر مبتلا شده است.

شهید بهشتی استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی در گفت وگو با خبرنگار سلامت فارس، مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که بیماری های عروق کرونر قلب، آنفولانزا و سرماخوردگی چه شباهتی دارند؟ دکتر

وی ادامه داد: همه این بیماران ممکن است تب داشته باشند یا نداشته باشند، ممکن است سردرد، بدن درد، سرفه، خلط و تنگی نفس داشته باشند.

سرماخوردگی، عطسه و گرفتگی بینی از علائم مهم سرماخوردگی هستند

این استاد بیماری های عفونی افزود: البته برخی از علائم آنها با یکدیگر متفاوت است و یکی از مهم ترین موارد این است که در سرماخوردگی دمای هوا زیاد نیست. علاوه بر این، آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی از علائم مهم سرماخوردگی هستند.

بدن درد و سردرد از علائم مهم آنفولانزا هستند

به مردان یادآوری می شود: با آنفولانزا معمولاً درجه حرارت بسیار بالا است، شروع ناگهانی وجود دارد و بدن درد و سردرد از علائم مهم آنفولانزا است.

وی گفت: در بیماری عروق کرونر شروع بیماری حاد نیست، به تدریج رخ می دهد و باعث سرفه خشک، بدن درد، سردرد می شود و پس از سه تا چهار روز بیمار به طور ناگهانی متوجه می شود که حس بویایی خود را از دست داده است. طعم. “E.

این استاد بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: چنین شرایطی به ما کمک می کند که بتوانیم عروق کرونر را تشخیص دهیم، اگر بخواهیم دقیقا این سه بیماری را تشخیص دهیم باید از روش های مولکولی یا همان تست PCR استفاده کنیم.

مراقب باش! باید به این جایگاه مهم توجه کرد که با توجه به در پیش بودن فصل سرد سال و گذر به فصل زمستان و درگیری و ارتباط بین افراد یا با یکدیگر، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. بنابراین دانستن علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا شایسته توجه و توجه است تا بتوانیم سریعا راه حلی برای درمان پیدا کرده و ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید