شروع زودرس آنفولانزای فصلی / ویروس آنفولانزا چه تفاوتی با ویروس سرماخوردگی دارد؟

شروع زودرس آنفولانزای فصلی / ویروس آنفولانزا چه تفاوتی با ویروس سرماخوردگی دارد؟

با آمدن پاییز و زمستان، بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شایع‌تر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد امسال این بیماری‌ها بسیار افزایش یافته است.

مشاهدات میدانی در سطح مراکز درمانی و مطب های 24 ساعته نشان می دهد که اکثر بیماران با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به پزشک مراجعه می کنند.

از دیشب زمان زیادی می گذرد اما راهروی اورژانس بیمارستان همچنان مملو از بیمارانی است که سرفه و عطسه شان لحظه ای قطع نمی شود. از کودک 7 ساله تا سالخورده منتظر ویزیت پزشک هستند.

این روزها و شب ها در اکثر اورژانس های بیمارستان ها صحنه های مشابهی به چشم می خورد. افرادی با علائم مشابه نشان می دهند که از یک بیماری پاییز و زمستان رنج می برند. اما با یک تفاوت نسبت به سال های گذشته و آن شروع زودهنگام سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی است.

کارشناسان بیماری‌های عفونی پیش‌بینی کرده‌اند که در پاییز و زمستان امسال شاهد شیوع آنفلوآنزا خواهیم بود و دلیل آن نیز کنار گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی همه‌گیری کرونا است. زیرا در دو سال اخیر از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، شاهد افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس بوده‌ایم و این امر منجر به کاهش بار سایر بیماری‌های ویروسی و عفونی شده است.

بر اساس آنچه در دو سال گذشته دیده ایم، وضعیت شیوع آنفولانزا نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر بوده است. در همین حال، به دنبال کاهش همه‌گیری کووید-19، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود رسیده و تا حدودی عادی شده است.

پیام طبرسی رئیس بیماری های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در سال های گذشته اپیدمی آنفولانزا از ابتدای آبان ماه رخ می داد اما امسال با اپیدمی آنفلوآنزا در سال جاری مواجه بودیم.

وی افزود: افرادی که علائم سرماخوردگی دارند سریعتر بهبود می یابند اما زمانی که علائم بیماری با تنگی نفس و سرفه طولانی می شود باید به پزشک مراجعه کنند تا با کمک داروهای ضد ویروسی بهبود پیدا کنند.
پیشگیری از آنفولانزا مشابه دستورالعمل‌های ویروس کرونا است

مسیح دنشواری، رئیس سازمان بیماری‌های واگیر، در این مقاله با بیان اینکه در حال حاضر شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است، عنوان کرد: پیشگیری از آنفولانزا مانند دستورالعمل‌های مربوط به ویروس کرونا است و مردم باید با شستن دست‌ها از شیوع این بیماری جلوگیری کنند. فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک

ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با عنوان این مطلب که پیش بینی می شود در سال جاری شاهد افزایش موارد آنفولانزا باشیم، افزود: با توجه به کاهش مبتلایان به کرونا و کاهش رعایت بهداشت. پروتکل ها، انتظار می رود با افزایش موارد آنفولانزا در جامعه مواجه شود.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا کمتر از کرونا نیست، ادامه داد: متاسفانه مردم اطلاع چندانی از آنفولانزا ندارند. در حالی که وقتی یک بیماری همه گیر آنفولانزا رخ می دهد، شاهد بستری شدن در بیمارستان و مرگ هستیم.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران تاکید کرد: تزریق واکسن آنفولانزا به افرادی که بیماری های مزمن زمینه ای، دیابت، سرطان و … دارند در اولویت است.

آمیتیس رمضانی، استاد کلیه بیماری های عفونی، ماه های شیوع آنفولانزا را آبان، آذر و بهمن عنوان کرد و عنوان این مقاله این است که پاییز، زمستان و اوایل بهار زمان شروع آنفولانزا است.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت ویروس آنفولانزا با ویروس سرماخوردگی چیست، افزود: این ویروس جزو آدنوویروس‌ها و راینوویروس‌ها (که باعث سرماخوردگی می‌شوند) نیست، بلکه شامل آنفولانزای A، B و C است که شایع‌ترین مشکل برای انسان است. گروه A و B. آنفولانزا است.

پروفسور همه بیماری‌های عفونی درباره تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی گفت: آنفولانزا شدیدتر، جدیدتر و مهم‌تر از ویروس‌های سرماخوردگی است. این بیماری بسیار پر سر و صدا است و با تب و سردرد بالا ادامه می یابد و پس از یک هفته به تدریج فروکش می کند.

وی افزود: مبتلایان به بیماری های زمینه ای مانند قلب، ریه، کلیه، کبد، دیابت و بیماری های نقص ایمنی باید به واکسیناسیون سالانه آنفولانزا توجه کنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه شکل جدی بیماری آنفلوانزا در مادران باردار مشاهده می شود، این گروه باید حتماً واکسن آنفولانزا تزریق شود. همچنین در بیماران سرطانی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند، نیاز به واکسن آنفولانزا وجود دارد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا و آنفولانزا جزو ویروس‌های تنفسی هستند، از این پس می‌توان علائم کرونا را با علائم آنفولانزا اشتباه گرفت، بنابراین تفاوت این دو دو بیماری به دلیل تفاوت در درمان آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است

وی درباره راه انتقال آنفولانزا افزود: راه اصلی انتقال از طریق قطرات و ترشحات تنفسی و راه غیرمستقیم با دست دادن یا دست زدن به اشیایی است که از قبل توسط فرد بیمار آلوده شده است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که در صورت ابتلا به آنفولانزا چه باید کرد، گفت: در افراد سالم در صورت ابتلا با درمان های حمایتی مانند استراحت، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از مسکن ها و آنتی هیستامین ها بیماری کنترل می شود. اما افراد مبتلا به بیماری های همراه ضروری است که با امکان درمان ضد ویروسی به پزشک مراجعه کنند تا موارد شدید بیماری و مرگ کاهش یابد.

وی تاکید کرد: کودکان، سالمندان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری های زمینه ای در معرض خطر هستند به ویژه در مادران باردار مبتلا به آنفلوآنزا با احتمال بروز مشکل در جنین مواجه خواهیم شد، بنابراین تزریق واکسن آنفولانزا برای همه باردارها توصیه می شود. مادران

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا آنفولانزا نیاز به قرنطینه دارد، گفت: همه ویروس های تنفسی باید قرنطینه شوند.

به نظر می رسد آنفولانزا زودتر از سال جاری رسیده است و کارکنان مراقبت های بهداشتی باید هوشیارتر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید