ویروس جدید چیست و چقدر خطرناک است؟ آنفولانزای گوجه فرنگی!

ویروس جدید چیست و چقدر خطرناک است؟  آنفولانزای گوجه فرنگی!

روز جدید از آنجایی که بیماری کووید-19 به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی شناخته شد و مردم در سراسر جهان بیش از دو سال است که با آن مبارزه می کنند، مردم بیش از هر زمان دیگری نگران تهدیدات احتمالی ظهور و گسترش اپیدمی های جدید در سراسر جهان هستند. .

غزل زیاری: آخرین بیماری نگران کننده مردم در سراسر جهان آنفولانزای گوجه فرنگی نام دارد و به نقل از وب سایت Lancet، بیش از 100 کودک در هند را مبتلا کرده است. این گزارش حاکی از آن است که آنفولانزای گوجه فرنگی، که احتمالاً یک بیماری ویروسی است، برای اولین بار در 6 می 2022 در منطقه کولام کرالا، هند شناسایی شد.

لانست در گزارش خود اعلام کرد که علائم اولیه که در کودکان مبتلا ظاهر می شود شبیه چیکونگونیا است که از طریق نیش پشه به انسان منتقل می شود و علائم آن شامل تب بالا، بثورات پوستی و درد شدید مفاصل است.

این بیماری مانند بسیاری از بیماری های ویروسی دیگر علائم دیگری مانند خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب، کم آبی بدن، آرتریت، بدن درد و علائم رایج آنفولانزا دارد و شبیه تب دنگی، یکی دیگر از بیماری های منتقله از طریق پشه است. است

هانا نیومن، مدیر پیشگیری از عفونت در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، گفت: «انتقال آنفولانزای گوجه فرنگی احتمالاً از طریق تماس نزدیک با انسان رخ می دهد. این ویروس آنفولانزای گوجه‌فرنگی نامیده می‌شود زیرا تاول‌های قرمز و دردناکی که ایجاد می‌کند و می‌تواند از نظر ظاهر و اندازه شبیه گوجه‌فرنگی باشد.»

وی در عین حال خاطرنشان کرد: آنفولانزای گوجه فرنگی بیماری کشنده ای نیست، اما می تواند باعث جوش های پوستی، تب و درد مفاصل شود.

علت این بیماری هنوز مشخص نیست

رابرت گلتر، پزشک اورژانس در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک می گوید: «ما دقیقاً نمی دانیم چه چیزی باعث این بیماری می شود. اما می تواند نوعی بیماری دست، پا و دهان (HFMD) باشد که یک بیماری ویروسی است، یا نتیجه تب چیکونگونیا و تب دنگی باشد که هر دو از طریق نیش پشه منتقل می شوند.

Lancet در گزارش خود این نظریه را مطرح می کند که این بیماری حتی ممکن است نوع جدیدی از بیماری دست، پا و دهان (HFMD که یک بیماری ویروسی است) باشد. بیماری دست، پا و دهان نتیجه یک انترو ویروس است که یکی از زیرگونه های آن ویروس کوکساکی است که می تواند باعث ایجاد ضایعات تاول مانند شود.

نیومن در این رابطه هشدار داد از آنجایی که آنفولانزای گوجه فرنگی یک بیماری واگیردار است، احتمال انتشار این بیماری در خارج از هند وجود دارد. همانطور که در مورد کووید-19 و آبله میمون دیدیم، جریان هوا می تواند پاتوژن های ویروسی جدید را به مکان های جدید منتقل کند و حتی افراد مسن را تحت تاثیر قرار دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به شباهت این بیماری به بیماری های دست، پا و دهان، در صورت عدم کنترل و مهار شیوع آنفولانزای گوجه فرنگی در کودکان، انتقال آن می تواند عوارض جدی در گسترش این ویروس به همراه داشته باشد. بزرگسالان نیز.”

گلاتر درباره انتقال این بیماری گفت: ما معتقدیم که این بیماری از طریق تماس با لباس، ملافه، حوله، ملحفه، اسباب بازی، کتاب و سایر سطوح غیر قابل نفوذ فرد مبتلا منتقل می شود. یه جورایی مثل آبله میمونه.”

وی در عین حال تاکید کرد که بیماری آنفولانزای گوجه فرنگی می تواند یک نوع یا پیامد بیماری دست، پا و دهان باشد. به گفته لانست، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این بیماری در هوا یا انتشار آن از طریق قطرات در بدن انسان وجود ندارد.

گلاتر معتقد است که بیماری‌هایی مانند چیکونگونیا و تب دنگی که هر دو بومی هستند، می‌توانند هم بزرگسالان و هم کودکان را در معرض آنفولانزای گوجه‌فرنگی قرار دهند «زیرا سیستم ایمنی افراد پس از بهبودی بهبود می‌یابد.» «از این دو بیماری ویروسی که توسط پشه‌ها به انسان منتقل می‌شوند ، آنها هنوز کاملاً قوی نیستند. این احتمال وجود دارد که افراد پس از ابتلا به این دو بیماری به آنفولانزای گوجه فرنگی مبتلا شوند».

گلاتر با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ واکسن یا داروی ضد ویروسی خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد، ادامه داد. البته اقدامات متعددی برای بهبود و تسکین ناراحتی بیمار تا زمان رفع بیماری می توان انجام داد: «مراقبت های حمایتی از جمله استفاده از استامینوفن برای کنترل تب و درد به همراه نوشیدن آب کافی به بیمار کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشد. کمپرس گرم همچنین می تواند به کاهش ناراحتی و درد مرتبط با ماهیت دردناک برآمدگی ها و بثورات کمک کند.

چگونه از این بیماری پیشگیری کنیم

نیومن در صحبت های خود اعلام کرد که راه حل های پیشگیری از آنفولانزای گوجه فرنگی شامل جداسازی سریع بیماران و رعایت بهداشت دست است.

وی در عین حال بر ضدعفونی مناسب محیط، سطوح، اسباب بازی، لباس و سایر اقلام مورد استفاده بیماران تاکید کرد و گفت: اشتراک گذاری این اقلام بین کودکان و سایر کودکان و بزرگسالان باید محدود شود. گلاتر می‌گوید آنچه نگران‌کننده است این است که مشخص نیست اگر بیماری به بزرگسالان سرایت کند، این بیماری چگونه بر این افراد و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تأثیر می‌گذارد. وی ادامه داد: در شرایط فعلی خطر شیوع این بیماری در جامعه واقعا کم است و مردم دنیا نباید زیاد نگران باشند.

از سوی دیگر، گلاتر هشدار داد که در سطح جهانی، با توجه به آنچه در سال‌های اخیر با شیوع کووید-19 و آبله میمون‌ها تجربه کرده‌ایم، بسیار مهم است که هوشیار باشیم: «الویت اکنون این است که مشخص شود آنفولانزای گوجه فرنگی ویروسی است یا خیر. یا این نتیجه یک عفونت قبلی اخیر با یک ویروس شناخته شده قبلی است؟

نتیجه

آنفولانزای گوجه فرنگی بیماری جدیدی است که اخیراً در میان کودکان مناطق جنوبی هند شناسایی شده است و شباهت زیادی به بیماری هایی مانند چیکونگونیا دارد که توسط پشه ها به انسان منتقل می شود. این بیماری تاکنون کشنده نبوده است.

به گفته کارشناسان، علت شیوع این بیماری هنوز مشخص نیست، اما ممکن است یک نوع انترو ویروس باشد که یکی از زیرشاخه های آن ویروس کوکساکی است. ویروسی که باعث ایجاد تاول های دردناک می شود. در همان زمان اعلام شد که خطر سرایت این بیماری به جامعه جهانی کم است و در نتیجه مردم دنیا نباید زیاد نگران این بیماری باشند.

دیدگاهتان را بنویسید