شیوع زودرس آنفولانزا مردم را نگران می کند/پروتکل بهداشتی همچنان در دستور کار مقامات است


ساعت: 08:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1904928

شیوع آنفلوآنزا در سال جاری زودتر از سال های گذشته مشاهده شده است، در واقع این روند هشداری برای مردم محسوب می شود. کارشناسان معتقدند کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی ممکن است عامل روند صعودی شیوع آنفلوانزا در کشور در پاییز امسال باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی فوقانی و ریه‌ها را درگیر می‌کند و این بیماری در بیماران مبتلا به بیماری‌های همراه، سالمندان با سابقه بیماری ریوی تشدید می‌شود و نیاز به بستری در بیمارستان، تخت‌های ویژه و بخش‌های مراقبت ویژه و حتی در برخی موارد باعث مرگ می شود.

در واقع آنفولانزا یک بیماری فصلی است که همه ساله در نقاط مختلف دنیا مشاهده می شود، اما متاسفانه شاهد شیوع زودهنگام آن در کشور هستیم و اوج شیوع ویروس آنفلوانزا در بسیاری از استان ها مشاهده می شود.

ظهور موارد جدید آنفولانزا در مقیاس وسیع در دو هفته اخیر

شاهین قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با توجه وضعیت شیوع آنفولانزا وی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر شیوع آنفولانزا در کشور وضعیت مناسبی ندارد. بنابراین می توان گفت که در دو هفته اخیر شاهد موارد جدید آنفولانزا بوده ایم.

وی همچنین شیوع زودهنگام آنفولانزا در کشور را نگران کننده دانست و گفت: شیوع آنفولانزا هر سال در اواخر آذرماه ظاهر می شود، در واقع این روند به عنوان یک هشدار برای افراد جامعه تلقی می شود.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این مقاله با بیان اینکه باید تا حد امکان از اپیدمی عمومی پیشگیری کنیم، تصریح کرد: این امر بستگی زیادی به رعایت بهداشت فردی دارد. متأسفانه در حال حاضر آنفولانزا بیداد می کند و بیماران مزمن، مادران باردار، سالمندان و کودکان زیر پنج سال در معرض خطر هستند.

افراد در معرض خطر باید سریعتر واکسینه شوند

به گفته یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افراد در معرض خطر که واکسن آنفولانزا تزریق نشده اند، بلافاصله تزریق این واکسن را انجام دهید. همچنین افراد دارای بیماری های همراه، مادران باردار، کودکان زیر 5 سال و بزرگسالان بالای 65 سال در اولویت واکسیناسیون آنفولانزا هستند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا از اواخر شهریور تا اوایل مهر است، گفت: دو هفته طول می کشد تا آنتی بادی در بدن ایجاد شود.. البته کسانی که به دلایلی در زمان مقرر این واکسن را دریافت نکرده اند می توانند در آبان و آذر این واکسن را دریافت کنند.

پیشگیری مهمترین عامل در پیشگیری از شیوع آنفولانزا است

قاسمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا، مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کرده‌اند، افزود: اکنون باید نسبت به رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی حساس باشند و افراد مبتلا باید خودسازی کنند. -رژیم قرنطینه برای خودتان در خانه.”

وی با بیان اینکه آنفولانزا از زمان بروز اولین علائم به مدت پنج تا هفت روز می تواند مسری باشد، گفت: به نظر می رسد امسال شیوع آنفولانزا در کشور پیش بینی شود.

این موضوع ما را بر آن داشت تا به سراغ ابراهیم قادری، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت برویم تا از وی بپرسیم وزارت بهداشت چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

ابراهیم قادری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی به افزایش آنفولانزا در کشور اشاره کرد و گفت: آمار آنفلوآنزا به صورت هفتگی اعلام می شود که در هفته گذشته 334 مورد آنفولانزا در بیمارستان ها گزارش شده است. متأسفانه در سه هفته گذشته موارد آنفولانزا در کشور افزایش چشمگیری داشته است، در حال حاضر شیوع زودرس آن وجود دارد. آنفولانزا ما در کشور هستیم و به نظر می رسد فصل اپیدمی این بیماری آغاز شده است.

روند صعودی موارد آنفولانزا در ماه های آینده افزایش خواهد یافت

به گفته رئیس مراقبت مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت بهداشت روند افزایش آلودگی ها در ماه های آینده افزایش می یابد، با توجه به اینکه سطح ایمنی عموم مردم به ویژه کودکان در برابر آنفولانزا و ویروس های تنفسی کاهش یافته است، در ماه های آینده روند صعودی ابتلا را خواهیم داشت. و بستری شدن در مراکز.

قادری، رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون را مهم ترین عوامل در پیشگیری از این روند عنوان کرد افزایش شیوع آنفولانزا تاکید کرد: لازم است افراد مسن بالای 65 سال، کودکان باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران شیمی درمانی و افراد دارای نقص ایمنی سریعتر واکسن را تزریق کنند.

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی است؟

علیرضا رئیسی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره تزریقات واکسن آنفولانزا وی بیان کرد: لازم به ذکر است افرادی که واکسینه می شوند 100 درصد ایمن نیستند و تا 40 درصد می توانند به آنفولانزا مبتلا شوند، به افراد در معرض خطر و در گروه های آسیب پذیر، مادران باردار، افراد مبتلا به سرطان، افراد مبتلا توصیه می شود. آنفولانزا، واکسن باید به بیماری های مزمن تنفسی، بیماران دیالیزی و پیوندی و افراد بالای 65 سال داده شود.

وی با اشاره به اینکه به همه مادران باردار واکسن آنفولانزا تزریق می شود و مادران باردار می توانند واکسن رایگان را از مراکز بهداشتی درمانی دریافت کنند، گفت: استفاده از این واکسن توسط افراد عادی توصیه نمی شود، تعداد قابل توجهی از واکسن ها در داروخانه ها توزیع می شود. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری همزمان می توانند واکسن را از این طریق دریافت کنند.

طبق پیش بینی ها باید از اواسط آبان شاهد افزایش موارد آنفولانزا بودیم، اما امسال برخلاف انتظار، این روند صعودی در نیمکره شمالی و اینجا در حدود 3-4 هفته آغاز شد. زودتر و افزایش موارد آنفولانزا از اول مهر شروع می شود..

این روند نه تنها مختص کشور ماست، بلکه همانطور که اشاره کردیم روند افزایش ابتلا به آنفلوآنزا در سایر کشورها نیز زودتر شروع شد. در دو سال گذشته که با شیوع بالای ویروس کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و… کاهش یافت، اما امسال شاهدیم که پایبندی کمتر به پروتکل ها، ظهور موارد افزایش دور از دسترس نیست.

شدت اپیدمی آنفولانزا در سال جاری بستگی به رعایت بهداشت فردی و دقیقاً همان پروتکل هایی دارد که برای پیشگیری از کرونا ذکر شد. اگر فردی علائم سرماخوردگی را داشت، باید فاصله ایمن با او حفظ کرد و حتی سعی کرد دو تا سه روز در خانه استراحت کند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود..

دیدگاهتان را بنویسید