سرماخوردگی و آنفولانزا از بیماری های ویروسی هستند


ساعت: 11:36
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1906326

این روزها با سرد شدن تدریجی هوا، بازار بیماری های ویروسی گرم شده و سروکول ویروس آنفلوآنزا زودتر شناسایی شد، ضمن اینکه استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری و عامل مهمی در پیشگیری از این بیماری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیردار است که سالانه جان هزاران نفر را در سراسر جهان می گیرد و با وجود سرمایه گذاری و تحقیقات گسترده هنوز کنترل نشده است.

آنفولانزای نوع A و B باعث اپیدمی و شیوع فصلی این بیماری در زمستان می شود و آنفولانزای نوع C معمولاً فقط باعث اختلالات خفیف تنفسی می شود.

برخی از انواع ویروس آنفولانزای نوع A، مانند ویروس H5N1 یا ویروس آنفولانزای پرندگان، گهگاه انسان را مبتلا کرده و باعث بیماری شدید در انسان می شود.

آنفولانزای انسانی یک بیماری بسیار مسری است و معمولاً از طریق سرفه و عطسه فرد بیمار منتقل می شود و این بیماری با سرماخوردگی متفاوت است.

بهترین راه موثر برای پیشگیری از آنفولانزای فصلی واکسیناسیون است، اما رعایت برخی عادات سالم مانند پوشاندن دهان هنگام سرفه و شستن مرتب دست‌ها می‌تواند از انتقال میکروب‌ها و بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا جلوگیری کند.

آنفولانزا علائمی شبیه سرماخوردگی دارد

مهدی زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تاکنون 4 نوع ویروس آنفولانزا شناسایی شده است که شامل abcd، ویروس آنفلوانزای نوع A باعث ایجاد بیماری در انسان و دام می شود و منجر به بیماری می شود. مشکلات بهداشت عمومی..

وی افزود: تمامی ویروس های آنفلوانزا از نظر ژنتیکی ناپایدار هستند و این امر احتمال تغییر و ایجاد تغییرات جهشی (جهش ژنتیکی) را در طول زمان افزایش می دهد.

زنگنه با اشاره به علائم آنفولانزا تصریح کرد: آنفولانزا علائمی شبیه سرماخوردگی دارد که با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه است.

وی ادامه داد: سایر علائم شامل تب و لرز شدید، سرفه، خشن شدن صدا، گوش درد، خستگی، قرمزی چشم، قرمزی پوست (به ویژه در صورت)، دهان، گلو و بینی است.

معاون وزیر بهداشت اذعان داشت: سرفه های خشک و مداوم یکی از علائم آنفولانزا است و ممکن است با پیشرفت بیماری، شدت سرفه ها شدیدتر، ناخوشایندتر و دردناک تر شود و حدود 2 هفته طول می کشد.

وی با اشاره به عوارض آنفولانزا گفت: در افراد جوان و سالم، آنفولانزای فصلی اغلب بیماری جدی نیست و آنفولانزا طی یک تا دو هفته بهبود می یابد، اما کودکان و افراد در معرض خطر ممکن است دچار عوارضی مانند عفونت ریه شوند. برونشیت، تشدید بیماری، آسم، مشکلات قلبی، عفونت گوش و سینوزیت.

زنگنه با اشاره به راهکارهای پیشگیری و درمان آنفولانزا خاطرنشان کرد: شستن کامل و مکرر دست ها در پیشگیری از عفونت های شایع مفید است. اگر آب و صابون در دسترس نیست، می‌توانید هنگام عطسه یا سرفه از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. دهان خود را بپوشانید و از دستمال استفاده کنید تا دستانتان آلوده نشود و اگر دستمال ندارید از خمیدگی آرنج خود استفاده کنید و از حضور در مکان های شلوغ مانند اتوبوس، مهدکودک و مدارس خودداری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید