مقاومت دولت ریاست جمهوری برای جلوگیری از افزایش دستمزد کارگران

مقاومت دولت ریاست جمهوری برای جلوگیری از افزایش دستمزد کارگران

در همین راستا روز گذشته جلسه شورای عالی کار با حضور صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکای اجتماعی این حوزه تشکیل شد که این جلسه نیز مانند جلسات گذشته بدون نتیجه به پایان رسید. مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی در شورای عالی کار و مذاکرات دستمزد تا روشن شدن تکلیف سبد معیشت در روزهای آینده ادامه خواهد داشت، هرچند اخبار غیر رسمی حاکی از حداقل دستمزد 8 میلیون تومانی است که مورد قبول کارگری نیست. نمایندگان

افزایش 100 درصدی دستمزدها جوابگوی معیشت کارگران نیست

ظاهرا به چانه زنی بر سر سبد معیشتی ادامه می دهند و همین امر بار دیگر باعث شده تعیین حداقل دستمزد به تاخیر بیفتد.

خرید همچنان رقم سبد معیشت را اعلام کرد
بسیاری از کارشناسان کار معتقدند با وجود افزایش 57 درصدی دستمزدها در سال 1401، فاصله حداقل دستمزد با سبد معیشتی همچنان 3 میلیون تومان بوده است. در کمتر از 10 روز

در عین حال آخرین رقم سبد معیشتی اعلام شده از سوی کمیته مزد سال 1402، 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان بود که کارگران این رقم را نپذیرفتند و رقم را 17 میلیون و 447 هزار و 160 تومان به کمیته مزد پیشنهاد کردند. آنها اعلام کردند که این رقم نیز پذیرفته نشده است.

دستمزد کارگران در سال گذشته 57 درصد افزایش و برای سال 1400 3 درصد افزایش یافت و اکنون وزیر کار در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که حداقل دستمزد کارگران برای سال 1402 20 درصد افزایش می یابد. 20 تا 30 درصد کمتر از تورم فعلی.

نظر رئیس سابق بانک مرکزی

علی صالح آبادی، رئیس سابق بانک مرکزی در روزهای پایانی آذرماه امسال افزایش 57 درصدی دستمزدها در سال 1401 را عجیب خواند و گفت: قطعا در سال 1402 این اتفاق نخواهد افتاد. استدلال رئیس سابق بانک مرکزی این بود که «نرخ افزایش دستمزدها آنقدر بالا بوده که تورم امسال را تحت تأثیر قرار داده است». اما اظهارات وی به سرعت از سوی فعالان کارگری و حتی برخی از اقتصاددانان تکذیب شد و بسیاری از این موضوع انتقاد کردند.

اما دلیل اصلی مقاومت در برابر افزایش بیش از 20 درصدی دستمزدها این است که دولت معتقد است افزایش دستمزد منجر به رشد تورمی می شود که کارگران آن را رد می کنند و می گویند افزایش دستمزد ربطی به رشد تورمی ندارد. رابطه بین رشد دستمزد و رشد قیمت یکی از بحث برانگیزترین و چالش برانگیزترین موضوعات در میان سیاستمداران، مدیران و کارگران در سال های اخیر بوده است. چالش بین کارگران و کارفرمایان بر سر تعیین سقف حقوق هر سال تجدید می شود. نتیجه این بحث این است که کارگران خواستار افزایش حداقل دستمزد برای مطابقت با تورم هستند و کارفرمایان بر افزایش دستمزد و مزایا بر اساس بهره وری تاکید دارند. از سوی دیگر، دولت ها همواره نگران آثار افزایش دستمزدها هستند.

از نظر دولت ها و مدیران شرکت ها، تورم حداقل دستمزد می تواند منجر به تورم قیمت شود و در نتیجه بر نرخ ارز، ثبات اقتصادی و رقابت پذیری صادرات تاثیر بگذارد. هزینه های نیروی کار بخش بزرگی از هزینه های تولید را تشکیل می دهد و افزایش دستمزد فشار زیادی بر شرکت ها وارد می کند. شرکت ها برای جبران این افزایش هزینه باید قیمت محصول نهایی خود را افزایش دهند.

سید مرتضی افه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاسخ به تأثیر افزایش دستمزد بر نرخ تورم به «اعتماد» می گوید: این سوال نیاز به تحلیل دارد و باید بررسی کرد که کدام بخشی از واحدهای اقتصادی متاثر از افزایش دستمزد هستند. ; زیرا به نظر می رسد افزایش دستمزدها تاثیر چندانی بر هزینه های تولید واحدهای بسیار بزرگی که درآمد بالایی دارند ندارد، اما در مورد بنگاه های کوچک قضیه تا حدودی متفاوت است.

وی ادامه داد: به دلیل بی تدبیری و موانعی که در بنگاه های کوچک و متوسط ​​وجود دارد و افزایش مالیات و بیمه، این گونه بنگاه ها معمولا زیان ده هستند و هرگونه افزایش قیمت تمام شده تولید می تواند به این دسته از تولیدکنندگان آسیب برساند. کند اما این بدان معنا نیست که دستمزدها که از سطح تورم فاصله زیادی دارند، نباید افزایش یابد.

عدم افزایش دستمزد باعث کاهش بهره وری می شود
افکه تصریح کرد: اگرچه گفته می شود با افزایش دستمزدها ممکن است هزینه تولید بنگاه های کوچک و متوسط ​​افزایش یابد، اما عدم افزایش دستمزد متناسب با نرخ تورم، کاهش بهره وری و نارضایتی کارکنان را به دنبال دارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بنابراین افزایش دستمزدها باید متناسب با نرخ تورم برای قشر کارگر باشد و دولت اصرار به افزایش درصدی پایین دستمزدها نداشته باشد زیرا دولت بودجه خود را به اندازه نرخ تورم افزایش داده است، اما موضوع دستمزدها که مربوط به معیشت و توده مردم است با افزایش تورم مرتبط است و برای سال 1402 تنها 20 تا 25 درصد افزایش دستمزد را می طلبد.

رشد دستمزدها همگام با تورم نبوده است
افکه ادامه داد: کاری که دولت برای افزایش تولید باید انجام دهد این است که علاوه بر افزایش متناسب دستمزدها، از فشار و اخلال وارد بر بخش تولید بکاهد یا به بخش تولیدی یارانه توزیع کند تا بنگاه های کوچک و متوسط ​​دیگر متحمل آسیب نشوند. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در سال های اخیر (به جز سال 1401) افزایش دستمزدها برابر با تورم نبوده است، به ویژه در سه چهار سال اخیر که با افزایش تحریم ها مواجه بودیم و رشد تورم به صورت روزانه رخ می داد، میزان دستمزدها افزایش یافت. تغییر نمی کند.

اهمال کاری منجر به پیامدهای سیاسی و تنش های اجتماعی می شود
این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: در صورت تداوم این سیاست ها در خصوص افزایش محدود دستمزدها و هرگونه تعویق، تبعات سیاسی و تنش های اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش دستمزدها منجر به تورم مورد انتظار شده است و صاحبان نیروی کار و سرمایه با افزایش دستمزدها قیمت کالاهای خود را افزایش می دهند؟ وی گفت: افزایش دستمزد طبقات پایین جامعه (طبقه پنجم و پایین و کارگران) باعث افزایش تقاضا برای کالاهای تولید داخل و بادوام که بیشتر تولید داخل بوده و کمتر از مواد اولیه وارداتی استفاده می شود، افزایش یافته و رکود در او این کارخانه ها را نابود می کند و آنها را رونق خواهد داد.

از سوی دیگر، اگر دستمزد طبقات ثروتمند جامعه به دلیل درخواست این افراد برای کالاهای وارداتی افزایش یابد، ممکن است تورم افزایش یابد. اما با توجه به رکود فعلی، افزایش دستمزد طبقات متوسط ​​و پایین جامعه باعث افزایش تقاضا و رونق صنایع و تولیدات داخلی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید