«ملک فالیز» آسارا روستایی که جاجیم بافی را در البرز احیا کرد/ اشتغال غیر کوچ 12 خانوار با هنر 6500 ساله


ساعت: 14:46
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880524

بافت رنگ، نقش و اصالت از میراث باستانی به نام جاجیم در روجا همچنان در روستای ملک فالیز آسارا خودنمایی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکپارچه رنگ و نقش و اصالت از میراث باستانی به نام جاجیم این روزها همچنان در روستای ملک فالیز آسارا خودنمایی می کند.

یکی از بانوانی که به این هنر روی آورده است در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید; جاجیم طرح های زیادی از پنج گل، 10 گل تا الماس و طرح های دیگر دارد.

عزیزی ادامه می دهد؛ جاجیم بافی رنگ‌های بسیار متنوعی دارد و هنگام شروع کار حس خوبی به بافنده می‌دهد و به عنوان یک هنر لذت بخش است.

دستباف هایی با زحمت و ذوق و رنج زنان روستایی نظر هر مخاطب علاقه مند به هنر اصیل جاجیم بافی، نقش و نگار و رنگ را به خود جلب می کند.

13ed282a d526 45a4 8fa4 242c66c3908a خبر خاکستری

عظیم نژاد سرپرست این کارگاه در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید؛ خوشبختانه هنر جاجیم کاربردی است و از آن برای ساخت کوسن، آباژور و سایر وسایل تزیینی استفاده کردیم.

بانوان روستا از کار در کارگاه جاجیم خوشحال هستند و مفتخرند که می توانند این هنر بسیار قدیمی را زنده نگه دارند، هنری که نباید فراموش شود.

رودکی مسئول بسیج خواهران روستای ملک فالیز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت ; ما اولین روستای آسارا هستیم که هنر جاجیم بافی را ادامه دادیم و امکاناتی را برای بانوان فراهم کردیم.

با راه اندازی این کارگاه ۱۲ زن خانه دار دست به کار شده اند تا در کنار فراگیری هنر جاجیم بافی، چرخ زندگی خود را بدون مهاجرت از روستا بچرخانند.

b63d5bea bfa4 4cca ab39 d93ade087bef خبر خاکستری

قدمت جاجیم به 6500 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و نسل امروز آمده است تا این سرمایه ارزشمند را احیا کند و برای حفظ این هنر به آیندگان برساند.

البته زنان روستای ملک فالیز مطالباتی دارند تا بتوانند کارگاه را حفظ کنند، باید از آن حمایت کرد تا بتواند به کار خود ادامه دهد و مجبور به تعطیلی نشود.

این مجتمع 3 ماه پیش به بهره برداری رسید و موج بافی برای اولین بار در استان البرز در روستای ملک فالیز احیا شد. در این کارگاه 50 نوع اثر تولید و روانه بازار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید