جاجیم بافی البرز در کشورهای حاشیه خلیج فارس شنیده می شود/ صادرات چمدان؛ گره ای در تار و پود اقتصاد هنر 6000 ساله


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817943

جاجیم یک هنر دستباف سنتی با قدمت 6500 سال است که توسط هنرمندان آن در البرز کوچکترین استان کشور احیا شد تا منبع درآمدی برای بانوان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکرهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، سال جدید را همچون سال های گذشته «سال تولید مبتنی بر دانش و اشتغال زایی» نامیدند و خطاب به مسئولان کشوری؛ «دوستان از شما می‌خواهم که به آنچه اکنون روی سربرگ‌های دستگاه‌های مختلف دارید بسنده نکنید. – اینها شغل نیست.

رهبر معظم انقلاب ضرورت رشد اقتصادی را رونق تولید ملی خواندند و تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور دانستند. تولید ملی در واقع راه اصلی عبور از مشکلات و معضلات اقتصادی برای کشور است، یعنی مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور با موضوع تولید، غلبه تولید ملی و رونق تولید ملی حل می شود.

به همین دلیل و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1401 و تاکید ایشان بر ایجاد مشاغلی که منجر به رفاه عمومی، کاهش تورم و افزایش درآمد سرانه شود، تصمیم گرفتیم با یک سری از گزارشی از اهمیت تولید دانش بنیان و نگاهی به اشتغال زایی در استان البرز. با شبکه خبری تیتریک همراه باشید.

e8c678d6 cd4c 4e49 bec6 87ad7e931e7e خبر خاکستری

رنگ در رنگ و نقش در نقش روی پارچه البرز جلب توجه می کند. .

تلفیق هنر قدیم و جدید نقش های جدیدی را به نمایش گذاشت، طرح های قدیمی جاجیم سه و پنج گل بود، اما بانوان البرزی موفق شدند دستبافت های به روزتری تولید کنند که مخاطب داشته باشد.

99213409 9c9b 4abc b827 bf3c9a3a9656 خبر خاکستری

چهار گل، آجر، راه راه های رنگی افقی و الماس های ریز و درشت نقش خیالی هنرمندانی است که در میان تار و پودها طلسم شده اند و با رنگ ها بازی می کنند و اثر آن از بافندگان انرژی می گیرد و صدای شانه و خشخاش. خوب برای گوش دادن

فاطمه گودرزی با تلاش خود توانست برای این هنر در کارگاه ها و روستاهای البرز درآمدزایی کند.

خانم گودرزی در گوفانگو با خبرنگار تیتریک می گوید آنچه این هنر را در زندگی روزمره حفظ می کند و آن را به کار می گیرد، نوآوری های هنرمندان آن است. حدود 48 طرح گجت در استان آلبورگ وجود دارد و ضمیمه ای از فرهنگ این استان است.

به گفته این هنرمندان، در گذشته از جاجیم به عنوان چادر شب روی صندلی و سر یا روبالشی استفاده می شد، اما اکنون با همین هنر از یقه گرفته تا کیف، صندل، عینک، کوله پشتی و آینه جیبی رنگ و لعاب می کنند.

79561ff8 9de4 4e17 8400 87d66aeb796b خبر خاکستری

مهتری، کارشناس صنایع دستی در گفت و گو با تیتریک می گوید البته شهرت آثار آنها فراتر از مرزها رفته است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این هنر علاقه مند هستند و نمایشگاهی در نروژ برپا شد.

البته سیف، کارشناس مدیریت تجاری سازی شرکت های دانش بنیان نیز به تیتریک گفت; بیشتر محصولات تولید شده در قالب چمدان های بسته بندی شده توسط دلالان و واسطه ها از کشور صادر می شود و پول هنرمند به جیب دلالان می رود.

بی شک تجاری سازی، بسته بندی مناسب، نوآوری و نوآوری از مهمترین موارد برای رونق صنایع دستی در بازار داخلی و خارجی است و صنایع دستی به شرط فراهم شدن زیرساخت های صادراتی راهی برای توسعه فرهنگ و هنر ملی در عرصه های جهانی خواهد بود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید