زری بافی زیبا و کهن است اما هنری فراموش شده/ ابریشم و گلابتون بافی زمانی ارزشمندترین کالای ایران بود.

ساعت: 16:07
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1786729

یکی از صنایع دستی اصفهان، زر بافی است که البته در اصفهان کمتر دیده می شود و این هنر رفته رفته از بین می رود و هنرمندان کمی در این زمینه فعالیت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد صالحیان در گفت و گو با صاحب نیوز گفت: طلا یا زربافت پارچه ای است که پارچه تاروت آن ابریشم و یکی از پارچه های آن گلابتون است. نخ گلابتون ترکیبی از طلا، نقره و ابریشم است. به آن طلا یا نقره می گویند.

رئیس کارگاه طلا بافی بیان کرد: در گذشته از گلابتون روکش فلزی طلا و نقره برای ریزبافی مرغوب استفاده می شد که گران قیمت و مخصوص اشراف و درباریان بود. اما پارچه ها با الیاف گلابتون بافته می شد که با فلزات ارزان قیمت روکش می شد و مردم عادی از آن استفاده می کردند.

صالحیان با بیان اینکه یکی از مقوله های مهم در بافت پارچه ظریف استفاده از نخ های نازک طلا و نقره است، خاطرنشان کرد: برای بافت این پارچه از رنگرزی پیچیده استفاده نمی کنند، نهایتاً دو رنگ برای نخ اصلی و شش رنگ. برای نخ پود رنگی باشد.

وی افزود: این بافت سنتی مانند بسیاری از پارچه های سنتی از دو گروه نخ تارو تشکیل شده است. در بافت سنتی قیر بافی و نخ پود ابریشم است و هنگام بافته شدن پارچه از شفافیت و لطافت خاصی برخوردار است.

احمد صالحیان گفت: در واقع طلا پارچه ابریشمی است که با دستگاه طلا بافی و به شکلی خاص برای زری بافی بافته می شود. به دلیل استفاده از ابریشم در پارچه تارو، این نوع پارچه‌ها نه تنها به مرور زمان براقیت خود را از دست نمی‌دهند، بلکه حتی با شست و شو براق و لطیف‌تر می‌شوند.

رئیس کارگاه طلا بافی گفت: ساخت دستگاه طلا بافی بسیار ساده و از ابزار چوبی ساخته می شود و معمولاً با هر دستگاه دو نفر کار می کنند که یکی طلا باف و دیگری دانش آموز است که به او نیز می گویند. یک گوش باف

وی افزود: کار گوشواره بالا و پایین آوردن تخته هایی است که نقشه ها از قبل بر روی دستگاه حکاکی شده و در بالای دستگاه نصب شده اند و بدین ترتیب نقش ها را به سمت بافنده هدایت می کند. کشتن در حال گذر است ابریشم روی شانه ها و شانه ها.

* گلابتون در 2 نوع طلا و نقره و با دستگاه گلابتون سازی ساخته می شود

وی با بیان اینکه ساخت گلابتون از 2 نوع طلا و نقره و با دستگاه تولید گلابتون ساخته می شود، گفت: تفاوت گلابتون با نخ نقره در لطافت آن است، یعنی اگر الیاف آن نازک باشد به طوری که الیاف آن نازک باشد. از سوراخ سوزن عبور کند گلابتون و اگر پهن باشد نقره می گویند.

احمد صالحیان گفت: نقره فقط برای گلدوزی روی پارچه و الیاف گلابتون علاوه بر گلدوزی در بافت پارچه های ظریف استفاده می شود.

وی اذعان داشت: گلابتون سیمی بسیار نازک است که داخل آن نخ ابریشم و لایه ای از طلا یا طلا روی آن قرار دارد و گلابتون دو نوع است گلابتون خارجی از هند و بسیار ظریف است. و گلابتون ایرانی که فقط در اصفهان ساخته می شود.

رئیس کارگاه طلا بافی تاکید کرد: استفاده از دستگاه ژاکارد برای تولید طلا سابقه طولانی ندارد و به دلیل افزایش سرعت تولید پارچه طلا و صرفه جویی در هزینه و وقت صنعتگران از دستگاه ژاکارد استفاده می شد. .

وی افزود: با کمک دستگاه های سنتی طلا بافی می توان به تولید حدود 10 سانتی متر در روز دست یافت، در حالی که در صورت استفاده از دستگاه ژاکارد این میزان به حدود 40 سانتی متر در روز افزایش می یابد.

رئیس یک کارگاه طلا بافی کاشان گفت: زری بافی کاشان یکی از قطب های بزرگ زری بافی و از پیشگامان تولید طلا بافی در ایران است که این هنر توسط اساتید و هنرمندان برجسته ای به دست آمده است.

صاحیان با بیان اینکه کاشان از دیرباز مرکز طلا بافی در جهان بوده است، گفت: این هنر دارای عنوان اصیل یونسکو و برند ملی صنایع دستی با کیفیت در زمینه جواهر بافی است که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد.

وی افزود: طلا یکی از نفیس ترین صنایع دستی ایران و یکی از زیباترین منسوجات سنتی است که در دوران باستان رونق داشته است و هنوز هم نمونه هایی از زری بافی در موزه ها و مراکز هنری ایران و سایر کشورها وجود دارد.

رئیس کارگاه طلا بافی گفت: در گذشته مرکز اصلی طلا بافی ایران یزد بوده و از یزد به سایر نقاط جهان صادر می شد. در آران و بیدول و در کاشان این هنر به دلیل میراث فرهنگی هنوز زنده است.

صالحیان خاطرنشان کرد: زری زری به معنای پارچه ای از طلا و طلاست که پارچه ها در آن از طلا بافته می شد که بافتن پارچه های بافته تنها دو تا سه سانتی متر به بیش از 7 تا 8 ساعت کار مفید در روز نیاز دارد و برای این کار. دلیل اینکه پارچه های بافتنی بسیار ارزشمند هستند.

احمد صالحیان یادآور شد: سکه های طلای دوره ساسانی به قدری رواج داشت که آن را از سراسر دنیا می خواستند و وقتی شخصی به ایران سفر می کرد بهترین سوغاتی که می توانست با خود برد یک قطعه طلا بود.

رئیس کارگاه طلا بافی بیان کرد: در آن زمان صنایع دستی در بین پادشاهان و خانواده هایشان از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بود، بنابراین صنایع دستی نیز در بین مردم از ارزش بالایی برخوردار بود و مردم آن را مطالبه می کردند و حاصل آن بازار خوبی بود.

صالحیان با بیان اینکه متأسفانه این هنر زیبا به فراموشی سپرده شده است، گفت: یکی از دلایل فراموشی هنر طلا بافی در کاشان نبود مواد اولیه مرغوب از جمله ابریشم مرغوب و گلابتون اصل، کاندیدای خرید ابریشم و گلابتون است. کم تولید است و مقرون به صرفه است و حتی برای کارگاه هم نمی توان آماده کرد.

وی افزود: قدرت خرید مردم برای خرید پارچه های مرغوب کم است اما پارچه طلا ابریشم مرغوب است و کیفیت خود را از دست نمی دهد. به نظر من هرچه برای خرید آن خرج می کنند کم است و هر وقت می خرند متوجه می شوم که چه می گویم: «می شوند.

احمد صالحیان گفت: نباید اجازه دهیم این هنر فراموش شود. دولت باید کمک کند تا ابریشم مرغوب وارد بازار شود و برای ماندگاری این هنر باید منسوجات سنتی در زمینه فرش و منسوجات نیز آموزش داده شود. “

این هنرمند خاطرنشان کرد: منسوجات سنتی شامل مخمل بافی، زری بافی، شاعرانه بافی و زیلوبافی است و هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. از آنجایی که کاشان مهد هنر است، حداقل انتظار می رود این هنرها به صورت حرفه ای در کاشان آموزش داده شود. بودن.

رئیس کارگاه زری بافی در پایان گفت: مطمئن باشید اگر این منسوجات با کمک کارکنان در حوزه آموزش راه اندازی شود علاوه بر اینکه تبلیغ بسیار خوبی برای این هنر خواهد بود، جوانان نیز خواهند بود. تشویق به کار در این زمینه و زنده نگه داشتن این هنر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید