قالی بافی هنری که به اقتصاد و مسئولیت پذیری بچه ها کمک می کرد


ساعت: 16:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1877110

جوانی که از سنین پایین زحمات پدر و مادر خود را می بیند و به نوعی در امرار معاش خانواده شرکت می کند، به ویژه اینکه فرزندانش اغلب در قالی بافی شرکت می کردند، نوجوانان و دانش آموزانی مسئولیت پذیر بودند، شهرها و روستاهای اطراف همان پسران هستند. و دختران بعد از مدرسه به قالی بافی مشغول بودند و سخت کوشی دوران نوجوانی از ویژگی های بارز آنها بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمه امینی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ گفت: تقریباً شش هفت ساله بودم که قالی بافی یاد گرفتم و پدرم در خانه فرش می ساخت. به یاد دارم که در کودکی بسیار خوشحال بودم و احساس خوبی داشتم.

این فرش دستبافت می گفت: نقوشی که من بافتم لچک و ترنج بود و نخ آن پشم و پشم و ابریشم بود. آویز فرش و نقش و نگاری بود که با انگشتانمان می بافتیم و حس عشق و ذوقی که با تار و پود وجودمان تداعی می شود.

وی افزود: بعدها که ازدواج کردم با پنج فرزند خردسالم به کار خانه داری و بافت فرش مشغول شدم. البته سخت کوشی از خصوصیات بیشتر مردان و زنان بود و همین ویژگی مادران مجرد باعث می شد فرزندان مسئولیت پذیر و کوشا باشند.»


* جوانی که از کودکی زحمات والدین خود را می بیند در امرار معاش خانواده مشارکت می کند

امینی ادامه داد: جوانانی که از کودکی زحمات والدین خود را دیده اند و به نوعی در امر امرار معاش خانواده نقش داشته اند، به ویژه اینکه فرزندانشان اغلب به قالی بافی مشغول بوده اند. آنها نوجوانان و دانش آموزان مسئولیت پذیری بودند که اغلب در دهه 40 و 50 زندگی خود تحصیل کرده بودند. «کودکان یکساله منطقه نایین و شهرها و روستاهای اطراف همان دختر و پسرهایی هستند که بعد از مدرسه به قالی بافی می پرداختند و سخت کوشی دوران نوجوانی از ویژگی های بارز آنها بوده است.


* اقتصاد بسیاری از خانوارها با بافت و فروش فرش رو به بهبود است

فاطمه امینی گفت: قالی بافی نایین در چند صباحی رونق می گیرد و بیشتر مردم روز خود را با بافت و فروش این هنر می گذرانند و از این راه امرار معاش می کنند و اقتصاد بسیاری از خانوارها با قالی بافی و فروش بهتر شده است.

این هنرمند ادامه داد: آن روزها صدای دفتین صدای قالی بود که در هر خانه ای با صدای امید می آمیخت و بار اقتصاد خانواده را بر دوش می کشید، اما چه ظالمانه بود که این همه ظرافت مورد بی مهری قرار می گرفت. مسئولین درگیر شوند تا شاهد کم رنگ شدن این هنر باشیم.


* قیمت فروش کفاف قیمت فرش را نمی دهد

امینی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کاهش این فعالیت از یک سو گرانی مواد اولیه و از سوی دیگر عدم تطابق قیمت فروش آنها با هزینه های آن است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل گرانی مواد اولیه، پشم و نخ، پشم و ابریشم و ناکارآمدی قالی بافی، استقبال مردم از آن کم است، بلکه به دلیل نوع نگرشی است که در جامعه شکل گرفته و تمایل کمتری دارد. پذیرفتن عذابهای قالیبافی در مجلس رنگ باخته است و شاید دختران ما اگر در یک نگاه به هنر ملی می‌دیدند، علاقه بیشتری به بافتن قالیچه در خانه داشتند.

فاطمه امینی خاطرنشان کرد: این کار را مدت ها با علاقه انجام دادم و حس خوبی از انجام آن داشتم. علاوه بر کار در خانه و تربیت فرزندانم، برای کمک به اقتصاد خانواده تا حد زیادی قالی بافی کردم و حتی می توانم بگویم که این کار باعث می شود مسئولیت بیشتری در قبال فرزندانم داشته باشم.

این هنرمند گفت: امروزه اگر به این هنر توجه کنید، ضمن سرگرمی برای بانوان منبع درآمدی است و اگر فردی به این هنر علاقه مند باشد، آرامشی که در کار است ارزشمند است.

امینی گفت: همچنان می توان مانند گذشته این هنر و قالی بافی را در منازل مجدداً فعال کرد اما می توان موانع و پشتوانه آن را نیز برطرف کرد.

فاطمه امینی خاطرنشان کرد: قالی بافی در خانه می تواند شغلی ایده آل به خصوص برای علاقه مندان به آن باشد، زیرا بانویی که در خانه فعالیت می کند و در محیطی آرام کار می کند، هم می تواند سرگرمی باشد و هم سرگرمی. درآمد.

وی بیان کرد: ما هنوز هم قالی می بافیم اما مثل گذشته در هر خانه ای که در منطقه می روید فرشی وجود ندارد و شاید در هر شهر و روستا بیش از یک نفر برای انجام این کار پیدا نکنید. در حالی که این خوب، تمایل زنان به کار افزایش یافته است.

امینی گفت: امیدوارم روزی برسد که روزهای خوب قالیچه دستباف دوباره بیاید و مانند گذشته رونق بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید