رتبه در چهل منبع درآمد بانوان کرد/ قالی بافی در زادگاه فرش نفیس دلالان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، برخی از جوانان تنها پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، کار را پشت میز می بینند و در مقاطع مختلف تحصیلی به دلیل عدم آگاهی از بازار کار، از مهارت ها عقب می مانند.

اما کافی است سخت تلاش کنید و با پشت میز پشت میز با تلاش و پشتکار به رویاهای خود جامه عمل بپوشانید.

فرش یکی از هنرهای کهن در کشور بیجار گروس است که قدمت خاصی دارد، فرش بیجار از دیرباز به عنوان سفیر فرهنگی بر بام ایران شناخته می شد که متأسفانه کم کم مورد بی توجهی قرار گرفته است.

دستان هنرمند به سرعت همه گره ها را یکی یکی در کنار هم به رنگ های مختلف می بندد و بارها و بارها این نخ و گره را می بندد تا نقشی از تخیل ایجاد کند که با دیدن آن به ذهنش خطور می کند. روی قلب می نشیند، روی فرش ظاهر می شود.

فرش بیجار به دلیل استحکام بالا و عمر 300 ساله به فرش آهنی معروف است، اما در سال های اخیر به دلیل کپی برداری از کشورهای هند و چین و نقوش ایرانی و عدم مواجهه با آنها، سهم فرش ایران در صادرات غیرنفتی بوده است. 40 درصد به 5 درصد کاهش یافته است.


b223339b 00ce 4ed2 a60d 3a7f86b38d01 خبر خاکستری


بیجار مرکز قالی بافی کردستان است

شهرستان بیجار مرکز منطقه ای به نام گروس است که قالی بافی در این منطقه قدمتی دیرینه دارد و فرش بیجار و گروس در بحبوحه جنگ جهانی دوم به دلیل تغییر بازار به عنوان یکی از سبک های فرش پیشرو در ایران شناخته می شود. به بافتن قالی های ظریف و ایجاد فرش های ظریف و نفیس این منطقه پرداخت.

در حال حاضر 28 آتلیه قالی بافی در شهر بیجار وجود دارد و 2500 نفر در این منطقه مشغول به کار هستند که حدود 90 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند و ماهیانه 2 میلیون تن برای همه شاغلان این منطقه درآمد دارند.

به دلیل استحکام بالا و عمر 300 ساله به فرش آهنی معروف است و سالانه 2000 متر مربع فرش دستباف در بیجار بافته می شود که به کشورهای آلمان، هلند، انگلیس و آمریکا صادر می شود.

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کپی برداری از کشورهای هند و چین و پروژه های ایرانی و عدم مقابله با آنها، سهم فرش ایران در صادرات غیرنفتی از 40 درصد به 5 درصد کاهش یافته است.

مردان و زنانی که با هنر دستان خود طرحی منحصر به فرد خلق می کنند و به جای گره زدن به نخ بی جان با انگشتان خود جان می بخشند.

قالیبافان نقش عشق و هنر را می آفرینند امروزه از کپی برداری و وضعیت نابسامان این عرصه گلایه دارند و مردان و زنان به امید روزی هستند که شاید نقوش با رنج و مشقت به ارزش واقعی خود برسد. ارزش. برای فروش.


92718dda 2c18 43b7 9113 2a36a615b4be خبر خاکستری


کپی برداری چینی و هندی بازار فرش ایران را ضعیف کرده است

نسرین هدبنده لو، جوان ترین طراح فرش بیجار به خبرنگار کُردتودی گفت: فرش بیجار که به فرش آهنی معروف است، زمانی کاخ ها و خانه های اشراف ایران و خارج از ایران را زینت می داد و شهرت جهانی داشت. به دلیل عدم حمایت از بافندگان که به نوعی هنرمند و پایه اصلی صنعت فرش هستند و نبود دستمزد مناسب، فرش بیجار به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: در شهرستان بیجار که مهد فرش های آهنی است، بافندگان نگاه کمی به بافندگی دارند، در حالی که صنعت قالی بافی در تاریخ، فرهنگ، اشتغال و تا حد زیادی نقش مهمی را ایفا می کند. فاز صادرات، ارز و تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد.

جوان ترین طراح فرش بیجار گفت: طراحی، طرح خوب و بافت عالی از ویژگی های فرش بیجار است و مهم ترین موضوعی که در صنعت فرش بافی باید به آن توجه شود، علاوه بر مقرون به صرفه بودن، حفظ جایگاه بافنده به عنوان یک قالی است. تکیه گاه قالی بافی بیجار می تواند با تاکتیک های خاص خود زمینه انتقال این هنر اصیل به بیجار را در آینده فراهم کند.

هدبنده لو خطاب به مسئولان گفت: بهتر است ادارات با تولیدکنندگان همکاری و حمایت کنند نه اینکه با تصویب قوانین دست و پاگیر تولیدکنندگان را دلسرد کنند.


cdab057b 1a13 4a4d b5f1 0268ec2d1b20 خبر خاکستری


فرش بیجار نگران دستمزد پایین است

یکی دیگر از قالیبافان بیجاری به کُردتودی می گوید که قالی های بیجار روزگاری زینت بخش کاخ ها و خانه های اشراف ایران و خارج از کشور بوده و شهرت جهانی داشته است. قالی بیجار یکی از بافندگانی است که از نوع هنرمندان بوده و پایه اصلی صنعت فرش بوده و عدم پرداخت مناسب به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: در شهرستان بیجار که مهد فرش های آهنی است، بافندگان نگاه کمی به بافندگی دارند، در حالی که صنعت قالی بافی در تاریخ، فرهنگ، اشتغال و تا حد زیادی نقش مهمی را ایفا می کند. فاز صادرات، ارز و رشد تولید ناخالص داخلی.

این بافنده بیجاری با تاکید بر اینکه طراحی، طراحی خوب و بافت عالی از شاخصه های فرش بیجار است، گفت: مهم ترین موضوعی که در صنعت قالی بافی باید به آن توجه شود، علاوه بر سودآوری، حفظ جایگاه بافنده به عنوان رکن اصلی فرش است. بافندگی ..

این بانوی بیجاری یادآور شد: کارکنان شهرک بیجار باید بتوانند با تدابیر خود زمینه انتقال این هنر اصیل بیجاری را در آینده فراهم کنند.


578cd8dd 7a33 41e8 9136 92c3ca81b344 خبر خاکستری


قوانین سختگیرانه تولید کننده را تحت الشعاع قرار می دهد

یکی از تولیدکنندگان فرش بیجار در گفت و گو با خبرنگار ما، استحکام فرش بیجار را موجب رونق آن در بازار داخلی و خارجی دانست. اینطور نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه زمانی که کار تولید شروع می شود، رؤسای همه بخش ها حضور دارند و هر کدام سنگ بزرگی در مسیر تولیدکننده ایجاد می کنند تا در کار خود پیشرفت کنند تا این سنگ ها به سد بزرگی تبدیل شوند که دهان را می گیرد. از سازنده

وی گفت: بهتر است ادارات با تولیدکنندگان همکاری کنند و از آنها حمایت کنند تا اینکه با تصویب قوانین دست و پا گیر تولیدکنندگان را دلسرد کنند.

جبارنیا با بیان اینکه درآمد ناکافی و گرانی مواد باعث کاهش تعداد بافندگان در شهرستان بیجار شده است، افزود: اگر فرش به عنوان یارانه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، می توانیم تفاوت قیمت را به حقوق بافندگان اضافه کنیم که این امر باعث افزایش تعداد بافندگان می شود. بافندگان.” .


5f87497a a5f0 4072 9d8c 32742ccb30f1 خبر خاکستری


60 هزار قالیباف در کردستان فعال هستند

رحیمی مسئول ساماندهی فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان با اشاره به فعالیت 36 کارگاه متمرکز قالی بافی و 124 کارگاه غیرمتمرکز گفت: در حال حاضر حدود 60 هزار بافنده فعال در استان به طور متوسط ​​160 هزار تخته فرش تولید می کنند. سالانه در کردستان.

وی با اشاره به مشکل بیمه فرش گفت: در حال حاضر 15 هزار نفر از بیمه قالی بافی استفاده می کنند که بیمه حدود 13 هزار نفر متوقف شده و 35 هزار نفر دیگر نیز در انتظار بیمه قالی بافی هستند. برند، یعنی ممکن است بیمه به دلیل محدودیت های مالی نتواند همه قالیبافان را تحت پوشش قرار دهد.

رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگار کردی علت کاهش بیمه تعدادی از فرش ها را گفت:.

وی در راستای توسعه فرش دستباف در بازارهای جهانی به ثبت ملی دو برند سنه و بیجار در سازمان جهانی مالکیت فکری واپو اشاره کرد و افزود: سازمان معدن و تجارت موفق به کسب این صنعت و ارتقای توان مالی در بخش خصوصی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید