قانون ارجح برای قالی بافی چیست؟

قانون ارجح برای قالی بافی چیست؟

تاکنون درباره نقش مردم در جامعه و پیشرفت امور مدیریتی صحبت های زیادی شده و حتی بسیاری از مسئولان و دلسوزان نظام نیز از اهمیت نقش مردم صحبت کرده اند. نگاهی به آراء و نظرات امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی نشان می دهد که ایشان تا چه اندازه بر نقش مردم و اهمیت آنها در تعامل با حکومت و لزوم توجه به آن تاکید داشتند. علیرغم اینکه در سال ها و شاید دهه های اخیر فقط از اهمیت جایگاه مردم و لزوم تحقق خواسته ها و خواسته های آنها صحبت شده است، اما در همه دولت ها و مجلس ها این موضوع در حد حرف باقی مانده است. به همین دلیل است که در 2 انتخابات اخیر مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم نیز شاهد هستیم که مردم با کاهش مشارکت خود در این انتخابات نارضایتی خود را از روند و عملکرد نشان داده اند. اگرچه این پایان کار نبود و با شرایط سخت اقتصادی و معیشتی روزافزون، افزایش بی رویه قیمت ها و انتقاد از برخی ناکارآمدی ها و عملکردهای ناموفق و همچنین برخی مشکلات اجتماعی، نارضایتی مردم همچنان در طول ماه ظاهر شد و ما آخرین نفر بودیم. این در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان، دقیقاً عدم توجه به درخواست های مردم عامل نارضایتی آنان است. آنچه مسلم است امروز مردم در صدد تحقق خواسته های قانونی خود هستند و به نظر می رسد مسئولان نیز باید با نگاه و گفتمان جدیدی با جامعه و مردم روبرو شوند و شرایط و مقتضیات نسل جدید را در نظر بگیرند. ایشان به عنوان رهبر کبیر انقلاب نیز مردم را صاحبان اصلی انقلاب و کشور می دانستند. در یکی از سخنان امام (ره) آمده است: «توجه داشته باشید که دوستی با مردم به نفع خودتان، به صلاح کشورتان و به صلاح ملت است». امروز باید اعتماد عمومی ایجاد شود، رویکردها و کارکردهای جامعه تغییر کند. چیزی که مدتی است تحت عنوان حکمرانی خوب به آن اشاره می شود.

در نظر داریم تحول و نوسازی در مدیریت ایجاد کنیم

رئیس مجلس روز پنجشنبه در برنامه ملک سلیمان گفت: اگر جمهوری اسلامی حرمسراست یکی از ارکان این ملت اساس کار ماست پس باید به مردم و در سخنان شهید سلیمانی، ما نباید آنها را به دلایل سیاسی چپ و راست تقسیم کنیم و بین گرایش مذهبی مردم فرق بگذاریم. محمدباقر کلیباف گفت: در جمهوری اسلامی حکومت داری باید مردمی باشد. وی در خصوص تداوم برخی رفتارهای اجتماعی اظهار داشت: قطعاً همینطور است. وقتی مردم هنجار را زیر پا بگذارند، قانون می گوید باید با آنها برخورد شود. اما وقتی می گوییم فرد باحجاب اجازه ورود به مترو را ندارد. با چه حقی؟ اگر ما به عنوان متولیان و حاکمان به دنبال ایجاد حکومت مردمی هستیم و قصد ایجاد تحول و تجدید در حاکمیتی را داریم که باید بعد از این حوادث ایجاد شود، باید آن حکومت را به نوع حکومت حاج قاسم برگردانیم. و از نوع مدیریتی که به مردم احترام می گذارد. ما باید درک کنیم که اگر می‌خواهیم جامعه را یکپارچه کنیم و ارزش‌های آن را حفظ کنیم، لازم نیست برای ساختن آن تلاش کنیم، بلکه باید برای ساختن خود تلاش کنیم. رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در زمان وقوع این حوادث با جمعی از دانشجویان صحبت می کردم. دختر کلاس دهمی به من اشاره کرد و خیلی صریح گفت: «چقدر با رفتار و آموزش و تربیتت در مسائل دینی به خصوص حجاب به ما یاد دادی که بعد می آیی دختر؟» خانمی که پارسال نگذشت. امتحان داوطلبی امسال گذشت و حالا با اقوامش اومده، بخاطر حجاب دستگیرش میکنی و میبری مرکز و میخوای 30 دقیقه دیگه بهش یاد بدی؟! تو که تو 16 سال نتونستی اینو به ما یاد بدی چطوری با استرس در 30 دقیقه یاد میدی؟! وی افزود: این روش نقطه ضعف ما متولیان در امر حجاب است. رئیس مجلس گفت: به همین دلیل است که می گوییم شیوه حکومت باید کاملاً تغییر و نوسازی شود و دولت ما مردمی باشد. حالا او می خواهد در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و محیط زیستی باشد. اما نکته عجیب این است که مردم می توانند همه اینها را حل کنند و ما این همه دانشمند داریم، آیا آنها نمی توانند اقتصاد را حل کنند؟ آیا آنها نمی توانند مشکلات زندگی قبیله ای را در سیاست حل کنند؟ نمی توانند مشکلات اجتماعی را حل کنند؟ قالیباف در خصوص اتفاقات اخیر تصریح کرد: متولیان به جای ناراحتی عذرخواهی کردند چرا که عذرخواهی هم کار خوبی است. وقتی اشتباه می کنید عذرخواهی کنید. چرا عذرخواهی نکردیم؟ رئیس مجلس گفت: نقطه قوت جمهوری اسلامی و اعتقادات ما این است که مردم ما همدیگر، ایران، اسلام و انقلاب را در دل خود دوست دارند.

رضایت مردم باید تامین شود

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با اهمیت نقش مردم اظهار داشت: مهم ترین موضوعی که باید به آن پرداخته شود و ادامه خواهد یافت، مسئله مردم است. چون قانون اساسی می گوید مردم باید در سرنوشت خود تأثیر بگذارند و می بینیم که از اول انقلاب همیشه بحث مردم مطرح بوده و امام خمینی (ره) بر اهمیت اراده مردم تاکید داشتند. حسین کشفی به «آرمانملی» گفت: وقتی اتفاقاتی مانند اتفاقات ماه های گذشته در جامعه رخ می دهد، به این معناست که مردم به دنبال یک سری مطالبات هستند و از وضعیت موجود ناراضی هستند و برای خروج از این وضعیت باید اصلاحاتی انجام شود. بالاخره حکومت مردمی هم دولتی است که به حرف مردم گوش می دهد و فضایی ایجاد می کند که مردم از روندهای جاری جامعه ناراضی نباشند و بخواهند نارضایتی خود را اعلام کنند. وی افرود: باید دید مردم از آنچه اجرا می شود راضی هستند یا خیر؟ بنابراین باید زودتر به این موضوع پرداخته می شد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید