معلولان از مسئولان تقاضای حمایت معنوی دارند/ سود قالی بافی زنان هنرمند در جیب دلالان است.


ساعت: 18:30
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883625

مبینا اسدی گفت: هر فرش دستبافتی در نتیجه زحمات و رنج بسیاری از دختران و بانوان هنرمند آماده فروش است اما سود کلانی نصیب تاجران می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مبینا اسدی هنرمند نابینا که در زمینه قالی بافی فعالیت می کند به مناسبت روز بهزیستی در گفتگو با خبرنگار «تیتریک» گفت: از کودکی کاملا نابینا بودم اما هیچ گاه معلولیت را محدودیت نمی دانستم. .

وی ادامه داد: همیشه دوست داشتم کمی زحمات پدر و مادرم را جبران کنم به همین دلیل در کنار تحصیل به دنبال کار هم بودم.

اسدی افزود: در بهازیستی با معلم عزیزم راحله رحیمی آشنا شدم که در همان ابتدا قالی بافی را به نابینایان و ناشنوایان آموزش داد و بچه ها را دعوت به اشتغال کرد.

این هنرمند گفت: در کلاس ها شرکت می کردم و سعی می کردم خوب درس بخوانم و استاد بافندگی و لوازم فرش برای ما تهیه می کرد و در خانه فرش بافتم و پس از اتمام کار آن را به استاد تحویل دادم.

وی گفت: مربی پس از فروش به ما پول داد و اولین دستمزد شیرین ترین چیز زندگی ام بود، برای بردن به خانه مواد غذایی خریدم و این اتفاق باعث شد کارم را بیشتر کنم.

اسدی با بیان اینکه فرش ایرانی در دنیا معروف و در کشور ناشناخته است، ادامه داد: خارجی ها به کیفیت فرش ایرانی پی برده اند و استقبال زیادی از آن می کنند، اما متاسفانه بی توجهی به این هنر در کشور زیاد است.

این هنرمند با بیان اینکه فروشندگان فرش بیشترین سود را از هنر قالی بافی می برند، تصریح کرد: تولید از ابتدا تا انتها بر عهده هنرمند است و سود حاصل از فروش باید نصیب هنرمند شود اما در سایه بی مهری، دلالان فرش. از تولید فرش نهایت استفاده را ببرید.

وی با بیان اینکه دولت باید واسطه ها را در فروش محصولات صنایع دستی حذف کند، گفت: وقتی واسطه ها حذف شوند هنرمندان بیشترین سود را خواهند برد و این امر باید با حمایت محقق شود.

اسدی با تاکید بر اینکه قیمت نخ در کشور بسیار بالاست، افزود: هر بار که برای خرید نخ که یکی از مواد اولیه تولید فرش است به بازار مراجعه می کنیم، با قیمت های نجومی و نظارت بر این حوزه مواجه می شویم. باید به طوری که تولید کننده بتواند بدون نگرانی تولید کند.

این هنرمند تاکید کرد: کمک مالی به معلولان خیانت است چرا که معلول باید با آموزش تکنیک و مهارت خود را تامین کند و من با هنر قالی بافی طعم آن را چشیدم.

وی در پایان با بیان اینکه معلولان خواهان حمایت معنوی و نه مالی از سوی مسئولان هستند، گفت: زمانی که محصولات معلولان بدون واسطه به دست مصرف کنندگان برسد، سازنده بیشترین سود را به دست خواهد آورد و همین حمایت کافی است. ما

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید