از #سیسمونی گیت تا پروژه توسعه پایدار / فیلمنامه جلیلی برای قالی بافی

از #سیسمونی گیت تا پروژه توسعه پایدار / فیلمنامه جلیلی برای قالی بافی

روز جدید : یکی از مهم ترین تحلیل های حامیان کلیباف این است که رقبای وی که عمدتاً با جبهه پایداری مرتبط هستند، فیلمنامه ای را برای انتشار فیلمی از خانواده کلیباف در فرودگاه امام خمینی … صبا آذرپیک «من کی می کنم. فکر می کنید در ترکیه به آنها آزار می داد، این عکس را کی از آنها گرفته است؟

رسول سلیمی: نوزادی در راه با پدربزرگش به مشکل خورد. سفر دختر، همسر و داماد رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه با انتقادات تند افکار عمومی همراه بود. به استثنای الیاس کلیباف که از این موضوع دفاع کرد، تعدادی از دانشجویان، اصناف، کارگران، اساتید دانشگاه، روحانیون و نخبگان سیاسی از جمله منتقدان رئیس مجلس هستند. به گفته منتقدان، سفر به ترکیه در ماه مبارک رمضان برای آنچه خرید سیسمونی نامیده می شود، اشتباهی نابخشودنی است. در پاسخ به منتقدان انتقاد از سفر دختر کالیباف برای خرید سیستم لرزه نگاری، حامیان کالیباف او را حامی اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و مستضعفان می دانند و می گویند حساب کالیباف باید از دختر و پسرش جدا شود. mu. مثل جدا كردن حساب نوح از پسرش.

ضرورت سفر به ترکیه در ماه مبارک رمضان

الیاس کلیباف فرزند رئیس مجلس در واکنش به انتقادات خواهر و مادرش برای خرید دستگاه سیسمونی به ترکیه نرفت و رئیس مجلس نیز از این سفر بی اطلاع بود. احسان بداگی، فعال رسانه ای در پاسخ به این سوال نوشت: «بنابراین در نیمه ماه رمضان با یک زن باردار برای نفس کشیدن به ترکیه رفتند و به طور اتفاقی و به دلیل بیکاری برای خرید مواد سیسمونی به آنجا رفتند؟» «سخنگوی مجلس انقلاب نمی داند چرا همسرش در نیمه ماه رمضان به ترکیه رفته است. آیا انتظار دارید که او از مشکلات ما مطلع شود؟

رقبا برای حذف فرش طراحی می کنند

یکی از مهم ترین تحلیل های حامیان کلیباف این است که رقبای وی که عمدتاً با جبهه پایداری در ارتباط هستند، سناریویی برای انتشار فیلمی از خانواده کلیباف در فرودگاه امام خمینی (ره) طراحی کرده اند. این در حالی است که نق زاد که جدی ترین گزینه برای ثبات در ریاست مجلس است، از سوی هواداران کلیباف متهم شده است. سیدصادق حسینی، روزنامه نگار نوشت: ماجرای دروازه سیسمونی ناشی از رقابت در چارچوب اصولگرایی برای تضعیف کلیباف و انتقام گیری احتمالی از وی در موضوع حراست است. حالا همه فهمیدند که درد اصولگرایان و ساده زیستی مردم این و آن نیست. مشکل آنها قدرت و سود کل توده است».

محمد رهبری، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز نوشت: در این #سنجون بهتر است فقط نبرد کلیباف با تیم جلیلی/ پایداری را تماشا کنید. ماجرایی که به گفته خودش از صحنه سازی حامیان سعید جلیلی و جبهه پایداری خبر می دهد. در این میان برخی کاربران می گویند انتشار عکس های دختر کلیباف در ترکیه، انتشار عکس ها و اخبار مربوط به آن، نوعی توافق داخلی با کلیباف برای حذف سیاسی او بوده است.

صبا آذرپیک روزنامه نگار با انتشار عکسی از دختر کلیباف در ترکیه نوشت: به نظر شما چه کسی در ترکیه به آنها جفا می کرد که این عکس را از آنها گرفت؟ «آقای #گالیباف گویا تاریخ مصرف برخی از آنها تمام شده است!

در تأیید این ادعا، علی اکبر گلمی، دبیر سابق سیاسی سایت مشرق، گفت: ماجرای سفر خانواده آقای کلیباف به خارج از کشور و نحوه فعالیت رسانه‌ای مبتنی بر تجربه وی حاصل پروژه امنیت رسانه و ساده‌سازی آن است. ایده، اقدام و اجرا “برنامه را یک نفر ببینیم… به نظر می رسد تیم امنیتی مسئولیت ورود و خروج این خانواده را بر عهده داشته است…”

برخی فعالان سیاسی بر این باورند که پرونده سیسمونی گیت نه تنها نتیجه حمله جبهه پایداری و حامیان جلیلی علیه کلیباف برای برکناری وی از ریاست جمهوری است، بلکه مردم را در موقعیتی قرار می دهد که بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند. بی توجهی به اشتباه خانواده کلیباف در سفر به ترکیه که خشم طبقات انقلابی را برانگیخت، به اختلاف سیاسی رقبای مجلس شورای اسلامی خلاصه می شود. در همین راستا حسین نگشی، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، ادعاهایی مبنی بر اینکه ماجرای سفر دختر رئیس مجلس «درگیری سیاسی قالیباف و جبهه پایداری جلیلی» بوده را نادرست خواند.

خودکشی سیاسی خانواده کلیباف

گروهی از حامیان کلیباف این اقدام را یک خودکشی سیاسی توسط همسر و دخترش خواندند و از مهد بیکر کلیباف به دلیل ناتوانی در نظارت بر خانواده اش انتقاد کردند. علی اکبر گلمی، دبیر سابق سیاسی سایت مشرق در توییتی نوشت: «خانواده آقای کلیباف قطعا جنایتی مرتکب شده اند که از نظر منطق و فلسفه سیاسی غیر قابل توجیه است. آیا جامعه ای وجود ندارد و چنین خودکشی سیاسی بی رحمانه ای انجام می دهد؟ و چرا مخالفت عملی با این سفر وجود نداشت؟

خطای کودک یا پیروی فرزندان از پدر

محمدسعید احدیان مشاور رسانه ای کلیباف در توییتی با اشاره به اینکه سفر دختر کلیباف برای خرید دستگاه سیسمونی نوزاد اشتباهی بچه گانه بوده که نباید توسط پدرش ثبت شود، به تمام روزهای سخت اقتصادی مردم خندید. اما دلم برای چتر می سوزد که نماد آن همه خنده های وسط شده است.

سفر عادی یا خطای اخلاقی در شرایط تحریم

برخی از کاربران اقدامات کلیباف برای نمایش چهره محبوب خود را اشتباه دانستند. اقداماتی مانند سفر با هواپیمای معمولی به مناطق فقیرنشین یا کمک به فقرا. وحید اشعری، فعال رسانه ای می نویسد: «برای زایمان به اروپا می روند، برای درمان به انگلیس می روند، فرزندانشان را برای تحصیل به آمریکا می فرستند، برای خرید #سیسمونی به ترکیه می روند، می آیند راهپیمایی می کنند تا صحبت کنند. درباره اقتصاد گلم حسن اسلامی صدر، فعال مبارزه با فساد نوشت: «آنها همچنین ماجرای طلاق جرمی کوربن، رئیس سابق پارلمان و رهبر حزب کارگر انگلیس را گفتند که زندگی او با همسرش به طلاق انجامید. اصرار داشت فرزندانش به مدرسه خصوصی بروند.» یا مهدی حنالی زاده، مدرس دانشگاه، می نویسد: «تونی بلر، نخست وزیر اسبق بریتانیا، با واکنش شدید افکار عمومی و رسانه های بریتانیایی مواجه شد که پسرش را به جای مدرسه دولتی به یک مدرسه خصوصی فرستاد. آنقدر که او مجبور شد بابت این «رسوایی» عذرخواهی کند.

قالی بافی در چرخه پاداش عمل !؟

حمله سیاسی به دختران خانواده اولین بار توسط محمد باکر کلیباف در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶ برای حمله به دختر دانش آشتیانی وزیر دولت یازدهم مطرح شد. کلیباف در مناظره دوم گفته بود: حیف است دختر مدرسه ای چادری برای رفتن به مدرسه نداشته باشد اما دختر وزیر وارد شود. این قسمت از صحبت های کلیباف در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای دارد. کلیباف در همان مناظره گفت: «کلیباف در همان مناظره گفت: وزیر آموزش و پرورش از ایتالیا لباس بچه می آورد، مردم شما فکر می کنند اقتصاد ما خوب می شود، هرگز. محمد مبین، فعال رسانه ای می نویسد: الیاس کلیباف خیلی دیر فهمید: «بچه ها برای پدرشان مقصر نیستند».

جمعی از کاربران با نگاهی به اظهارات کلیباف مبنی بر لزوم اقتصاد مقاومتی و تحمل تحریم ها، ناامیدی حامیان دولت اصلی را مهم ترین ضربه به خانواده کلیباف دانستند. نیلوفر گدیری، روزنامه نگار نوشت: سخنگویان شعار فشار حداکثری شکست خوردند و ما در جنگ اقتصادی پیروز خواهیم شد و بدون برجام و FATF مقاومت می کنیم و کشور را اداره می کنیم. تراژدی زندگی ما یکی از آنهاست.»

خانواده آشفته کلیباف در رسانه ها

این اولین باری نبود که خانواده کلیباف تحت الشعاع انتقادات عمومی قرار می گرفت. رونمایی از اموال نجومی، دستگیری معاون کلیباف در تهران به اتهام فساد مالی، ابطال فساد تهران در جریان انتشار فایل صوتی فرمانده سابق سپاه و انتقاد از الیاس کلیباف به دلیل فعالیت های اقتصادی وی و همسر کلیباف. خیریه یاشار سلطانی که از این املاک نجومی رونمایی کرد، مجلس را در موقعیت رسیدگی به شهرداری تهران قرار داد، فساد هلدینگ یاس و مدیریت موسسه خیریه امام رضا(ع) توسط همسر کلیباف را توییت کرد.

این همان انتقادی است که امیرحسین ثابتی مجری شبکه افق نوشت: ) “همسرش هم موقعیت اجتماعی و حقوقی (مشاور شهردار) ایجاد کرد”.

رفتار دوگانه در مواجهه با فرزندان مسئولان

برخی کاربران با انتقاد از برخورد دوگانه ناظران با مسئولان نظام، نحوه سفر دختر علی لاریجانی به خارج از کشور برای درمان و تحصیل را با سفر دختر کلیباف به ترکیه برای خرید سیمونی مقایسه کردند و از وی انتقاد کردند. بهروز عزیزی، فعال رسانه ای نوشت: لاریجانی اشراف زاده است زیرا دخترش برای معالجه به خارج از کشور رفته است، اما آقای کلیباف که از ترکیه دانه کنجد می خرد، انقلابی است.

بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس جمهور از ترکیه

بسیاری از کاربران فضای مجازی و نخبگان سیاسی خواستار استعفای کالیباف شده اند. عباس عبدی نوشت: این خبر به قدری مهم و ویرانگر است که او باید از تمام سمت های خود استعفا دهد. بنابراین من پیشنهاد استعفا نمی دهم. فقط نمی دانم از این به بعد (کلیباف) چگونه به دوربین نگاه می کند و با 4 درصد مخالفت می کند، زیرا این یک خرید درجه یک ویژه ده ها هزار نفری است…» آیا مجلسی می شود یا خیر؟ روانشناسی دولتی به من می گوید که او می ماند زیرا این راهی برای تغییر نیست. اما در عین حال در دوران ریاست جمهوری با نسخه ضعیف آن مواجه خواهیم بود».

این کارشناسان سیاسی معتقدند جبهه پایداری به رهبری محمد باکر کلیباف نمی تواند به راحتی از لیست انتخابات مجلس عبور کند. بنابراین برکناری کالیباف پروژه ای غیرممکن است، اما تضعیف موقعیت وی در پارلمان و نابودی ویرانگر سرمایه اجتماعی وی در میان مردم، به ویژه طبقات انقلابی، پیامدهای دروازه سیمونی است. عده ای دیگر معتقدند در شرایطی که شاهد خیزش تندروها در مجلس هستیم و کلیباف تا حد زیادی با طرح حفاظت از فضای مجازی و مخالفت با مذاکره مخالفت کرده است، استعفای وی منجر به تندروها می شود. گروهی دیگر بر این باورند که تضادهای رفتاری مسئولان بر تمامی حوزه های اجتماعی و فردی ایرانیان تأثیر می گذارد. در همین راستا هشتگ استعفای کلیباف با عکس شهدای مدافع حرم و فیلم کلیباف با موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی توسط کاربران در توییتر منتشر شد و کاربران خواستار استعفای وی از ریاست مجلس شدند.

احترام به افرادی که در شرایط تحریم اقتصادی و افزایش روزانه قیمت ها از سوی مسئولانی چون کلیباف به صبر و بردباری تشویق می شوند، مهم است و طبیعی است که رفتار خانواده های کارکنانی که در ماه رمضان به ترکیه سفر می کنند، احساسات عمومی را جریحه دار کند. . این رفتار بد که طیفی از انتظارات برای استعفا و عذرخواهی کلیباف را در پی داشته است، احتمال رقابت سیاسی جبهه پایداری و حامیان سعید جلیلی با کلیباف برای ریاست جمهوری را زنده کرده است. موضوعی که افکار عمومی انتظار دارد نه به بهانه منافع عمومی مبدل شود و نه افکار عمومی را ابزاری قرار دهد، در بازی رقابت سیاسی گرفتار شده و حذف شده است. موضوعی که در نهایت به عهده مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید