پشم شتر بافی هنری اصیل و دستباف است که در خطر انقراض قرار دارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ کویر ظرفیت کامل دارد، از مناسب برای گردشگری گرفته تا تولید انرژی های نو! تا زمانی که به کویر خشک و بی روح نگاه نکنیم، اما فراتر از همه اینها، پرورش شتر و استفاده از پشم شتر ظرفیتی بی نظیر در منطقه کویری است.

تولیدات دست ساز پشم شتر مانند کلاه، روسری، زانوبند و کمربند هنر مردم دیاربکر است که می تواند به ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و صادرات و معرفی این محصول حتی به عرصه جهانی تبدیل شود.

فریده سادات شاهچراغ یکی از تولیدکنندگان پشم شتر ساکن روستای حسن آباد دامگان در گفتگو با خبرنگار مرات درباره سختی های کار خود گفت: فرآیند تبدیل پشم شتر به نخ سخت و پرهزینه است. و بسیار محصول شسته شده، ریسیده شده و از کرک و مو جدا می شود و همه این موارد باعث می شود تولید محصولات پشم شتر هزینه بالایی داشته باشد که به نوبه خود باعث افزایش قیمت این محصولات و کاهش تعداد مشتریان می شود.

شاهچراغ که چند سالی است در این حرفه فعالیت می کند درباره اشتغال زایی این هنر اصیل ایرانی گفت: متاسفانه این هنر پردرآمد رها شده و بیشتر افراد مسن آن را امتحان می کنند اما من جوان هستم و سعی می کنم این کار را انجام دهم. در اسرع وقت به جوانان روستا آموزش هنر خواهم داد.

این سازنده محصولات پشم شتر دست ساز در ادامه بیان کرد: به دلیل ناشناخته بودن این هنر و تعداد محدود سفارش هنوز کارگاهی ندارم و بدون هیچ وسیله ای با مادرم در منزل کار می کنم و البته امیدوارم تا با دانستن این محصول امکان پیشرفت برای ما فراهم خواهد شد. محقق خواهد شد.

وی در خصوص نحوه فروش و تحویل محصولات خود نیز اذعان داشت: به دلیل گرانی محصولات، بازار این محصول مشکل است و به صورت مجازی یا از طریق افرادی که برای تهیه محصول به مجتمع من مراجعه می کنند و یا تماس می گیرند، به فروش می رسد. من که به آنها بدهم، آن را می گیرم اما مرکز یا فروشگاه دائمی ندارم که بتوانم محصولاتم را بفروشم.

شاهچراغ ویژگی منحصر به فرد پشم شتر را رنگ طبیعی آن می داند که نیاز به رنگرزی خاصی ندارد و این مشکل کیفیت محصول و ثبات رنگ آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی که یکی از درمانگران شتر است به خواص درمانی پشم شتر اشاره کرد و گفت: پشم شتر نقش مهمی در گرم شدن بدن و درمان درد مفاصل و استخوان، سرماخوردگی معده و حتی آلزایمر دارد و فرآورده های مختلف آن دارای طرفداران آنها در فصل سرد

به گفته این تولیدکننده، پشم شتر به دلیل ارزش بالایی که دارد می تواند به صنعتی سودآور تبدیل شود که این امر مستلزم معرفی محصول و خواص آن و بازاریابی مناسب توسط مسئولانی مانند مدیران میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید