هنری که با عشق ادامه یافت/ نماد جهانی صندوقچه هنر اصیل نجاری کردستان

به گزارش راه دانا به نقل از کُردتودی، هنر نازک کاری یکی از پیشرفته ترین عرصه های صنایع دستی در کردستان است که از جایگاه و قدمت خاصی برخوردار است و در طول سالیان متمادی اساتید و هنرمندان مختلفی در این زمینه فعالیت داشته اند و باعث این امر شده اند. هنر اصلی و محبوب را فراموش نکنید.

یکی از هنرمندان این رشته حسام حیدری است که در سال 1352 در منطقه هورامان به دنیا آمد و از 12 سالگی وارد عرصه نجاری شد و در سال 1372 کار منبت کاری و نازک کاری حرفه ای را آغاز کرد. این هنرمند کرد 23 بار جایزه ملی کیفیت یونسکو را برای این سرزمین دریافت کرده است. آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگو با این هنرمند توانمند کرد است:

* آقای حیدری لطفا در مورد هنر خود توضیح دهید و اینکه چرا به این هنر نجاری می گویند؟

نازک کاری روشی برای ساخت آثار چوبی است که در این هنر چوب بر اساس طرح و نقش مورد نظر با استفاده از تکنیک های مختلف مرتبط با هنر در چوب و در برخی موارد با برش و برش قطعات نازک و کوچک از چوب در رنگ های مختلف و نصب می باشد. و جفت شدن با هم در پس زمینه، محصولات چوبی ظریف و نازک با دقت و زیبایی فوق العاده تولید می شوند. این هنر زیبا قدمتی بسیار دارد و همانطور که از آثار گذشتگان برمی آید این هنر یکی از هنرهای اصلی در ساخت بنا و در و پنجره به صورت کنده کاری و منبت بوده است.


56e6a15f 64e1 4cd9 9a1b a7c5e5bbee46 خبر خاکستری


* از چه ابزار و انواع چوبی برای تولید استفاده می کنید و خودتان چوب را تهیه می کنید یا سفارش می دهید؟

ابزارهایی مانند ابزار دستی، گونی، گیره، سوهان، میز تحریر و انواع چوب های منشأ زاگرس مانند گردو، گلابی، سنجد و غیره. این جنگل ها در منطقه کردستان قرار دارند و چوبگیر آنها را از چندین هزار درخت متمایز می کند و وقتی چوبگیر جنگل ها را قطع می کند و به ما تحویل می دهد باید آنها را با ضخامت های مختلف ببریم و برای مدت طولانی در سایه بگذاریم تا اینکه خشک می شوند و برای کار آماده می شوند.


2ba1d284 3894 4384 a49e 3ebaea2e4758 خبر خاکستری


* معمولا روی چه کالاهایی تمرکز می کنید و سفارش می دهید؟

محصولاتی مانند تخته شطرنج، جعبه جواهرات و … چون برند هستند.


* برای ارائه آثارتان چه اقداماتی انجام داده اید و استقبال از محصولات شما چگونه است؟

در نمایشگاه های متعددی در داخل و خارج از کشور از جمله شهرهای اربیل و سلیمانیه عراق، شیراز، تهران، تبریز، اراک، اصفهان، کرمانشاه، سنندج، مریوان، کرج و … شرکت کرده ام تا آثارم را به عنوان ارائه و ارائه کنم. و همچنین فرصت هایی مانند فضا. برای ارائه آثارم از مجازی استفاده کردم که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد.


cda47bda adc2 4a77 8047 0c74513bf0b8 خبر خاکستری


* لطفاً چه مقام هایی را از این طریق کسب کردید؟

خوشبختانه در چند سال اخیر با تلاش و عشق و پشتکار در این زمینه موفق به کسب 23 مهر اصالت ملی و یونسکو شده ام که شامل تخته نرد، خروج قرآن، قاشق چوبی، کیسه دوتایی، دوقلم می باشد. ، پیپ و این جعبه چوبی، سینی چوبی، جعبه جواهر، قنداق، عصای سه تکه، جعبه کارت ویزیت، ته سیگار و اهرم دنده است و گواهی اولین جشنواره بین المللی را نیز دریافت کردم. خانه خلاقیت ایران


* موفقیت را چگونه توصیف می کنید و دلیل موفقیت خود را در چه می بینید؟

یکی از مهم ترین دلایل موفقیت هر فرد موفقی داشتن انگیزه، پشتکار، اراده و ادامه راه بدون خستگی و تلاش مستمر است که برای رسیدن به هدفش باید در نظر داشته باشد; خوشبختانه با تلاشم در این زمینه توانستم محصولات خود را با بهترین کیفیت در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته و عرضه کنم.


aed6073f ee60 4545 898d 2a19dea0df19 خبر خاکستری


* چه توصیه ای برای علاقه مندان به این حوزه از نجاری دارید؟

نجاری یک هنر است، کسانی که می خواهند وارد این هنر شوند نیاز به آموزش و سپس کسب تجربه برای کسب مهارت دارند و می توانند با اعتماد به نفس، پشتکار و خلاقیت برای خود کسب و کاری راه بیندازند.


* و حرف آخر

کردستان یکی از مناطق مستعد تولید و عرضه صنایع دستی در کشور است و توانایی عرضه محصولات این استان را در بازارهای ملی و بین المللی دارد. امیدواریم با تلاش هنرمندان و حمایت مسئولین بتوانیم گام های محکم تری در این حرفه برای ارائه هنر ارزشمند کردستان به جهانیان برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید