گسترش منسوجات چینی در بازار، هنر اصیل مواج بافی رشد می کند

ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783412

احمد بامشاد گفت: با تولید اجناس ارزان قیمت چینی، پشم دستباف طرفداران خود را از دست داده است و اگر کسی وارد این اتاق شد ارزش دیدن را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد بامشاد در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ وی با اشاره به تاریخچه هنر مواج بافی گفت: موج بافی از جمله صنایعی است که در گذشته در مناطق کردنشین بافته می شد و یکی از ملزومات جهیزیه نیز بود اما به مرور زمان این هنر به فراموشی سپرده شد. و اکنون کمتر کسی را می توان یافت که پشم بافندگی کند.

وی با بیان اینکه پشم از پشم بافته می شود، افزود: ابتدا پشم را رنگ آمیزی می کنند و سپس با رنگ های طبیعی رنگرزی می کنند. در پشم بافی نیز از دستگاه مخصوص مواج بافی استفاده می شود که قبلاً از چوب ساخته می شد اما من برای خودم دستگاه فلزی قابل حمل درست کردم.

این هنرمند مجاهد با بیان علاقه خود به این هنر بیان کرد: از کودکی با مجاهدین آشنا شدم زیرا شغل اجدادی ما بوده و پدر و پدربزرگم نیز می بافند. همین امر باعث شد در هشت سالگی با پدرم کار کنم و این هنر را از او بیاموزم و اکنون پس از گذشت بیش از 60 سال، تنها من در قزوین موج بافی هستم و این هنر را نیز در سال 90 به ثبت رساندم. تحویل کشوری دادم

موج بافی یکی از مشاغل اصلی مردم در دوران باستان بوده است

بامشاد ادامه داد: در گذشته گیوه بافی یکی از کارهای اصلی مردم بود و با آن کسب درآمد می کردند. این هنر در کارگاه ها رونق گرفت و در هر کارگاه چند نفر برای بافتن آن کار می کردند، اما با گذشت زمان و با پیدایش منسوجات چینی و امواج مشابه، این هنر رونق گرفت و مردم و بافندگان به تدریج از آن دور شدند.

این هنرمند قزوینی افزود: چندین کارگاه پشم بافی در قزوین وجود داشت که اکنون همانطور که می بینید هیچ کدام در این بازار باقی نمانده است. حتي من چند سالي اين هنر را رها كردم، اما از بخش صنايع پيش من آمدند و مي خواستند به نام اين هنر اتاقي در قصر سعدالسلطنه بگيرند.

وی گفت: در نمایشگاه هایی که می رفتم دستگاه پشم بافی را با خودم می بردم و در آنجا موج می بافتم و همین باعث شد مردم روند کار را از نزدیک ببینند. علاوه بر این، در اتاقی که من دست تکان می‌دهم، افرادی هستند که برای تماشا می‌آیند و در بین آنها جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد که البته همه‌گیری تاج همه ما را مرفه و سخت‌تر کرده است.

پشم های دستبافت طرفداران کمی دارد

بامشاد گفت: همانطور که گفتم با تولید اجناس چینی که قیمت پایینی دارند، پشم دستباف طرفداران خود را از دست داده است و اگر کسی وارد این اتاق شد ارزش دیدن را دارد.

این هنرمند قزوینی تصریح کرد: در گذشته پشم را روی صندلی می انداختند یا از آن به عنوان قالیچه، پتو و چادر عشایری استفاده می کردند و به دختران خود جهیزیه می دادند، اما اکنون فقط پشم را به عنوان هدیه می خرند.

وی در پایان گفت: افرادی هستند که به این هنر علاقه دارند و فکر می کنند یادگیری آن آسان است، اما موج بافی هم ترفندی دارد و باید برای یادگیری آن تلاش کرد. من این هنر را به مردم آموزش دادم، اما چون بی حوصلگی آن را نیمه کاره رها کرد. در واقع با این هنر نمی توان پول درآورد و اگر فردی برای کسب درآمد بخواهد بافتنی بیاموزد، ناامید می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید