احیای هنر بوم بافی در دستان بانوی فعال کویر رخ داد.


ساعت: 09:21
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842743

این کارآفرین اصفهانی حدود 20 سال پیش جرقه ای دوباره در هنر بافندگی زد و پس از کسب تجربه از مادرش و همکاری همسرش مرتضی کوهی و دختر و پسرش، اکنون به عنوان بانویی توانمند در کویر و صحرا شناخته می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ این روزها صدای چرخ صنعت نساجی در حاشیه شهرهای بزرگ به وفور شنیده می شود. صدا نتیجه پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی با رنگ های شیمیایی مختلف خواهد بود.

اگر به هنر گوش کنیم صدای دلنشین بافتنی را از کوچه پس کوچه های شهری و روستایی کویر می شنویم که حاصل میخ های پرتوان زنان روستایی است.

خور و بیابانک از جمله شهرهایی است که در هوای مطبوع و آسمان پر ستاره خود جلوه های ویژه ای از هنرهای باستانی دارد. صدای بلند آواز و نام معروف هنر در سفر به گروه کر ما را به خانه ای برد که محل تلاقی هنر و توانایی ها بود.

زهرا علیهانی، بانوی کارآفرین حدود 20 سال پیش هنر بوم بافی را احیا کرد و پس از کسب تجربه از مادر و همکاری همسرش مرتضی کوهی و دختر و پسرش، اکنون به عنوان یک بانوی توانمند در کویر شناخته می شود. .

خانم علیهانی این هنر را از مادرش به یاد دارد و با بافتن و رنگرزی نخ های پنبه ای آشنایی خوبی دارد.

در سال 2001، درست زمانی که چشمان و توانایی های جسمی مادر هنرمندش رو به زوال بود و جوان دیگری باید کار را شروع می کرد، تصمیم گرفت تا بافتنی را احیا کند.

زهراخانم در سال 1386 از صفر تا 100 شغل در خانه کار کرد، از برداشت پنبه طبیعی از مزارع گرفته تا ریسندگی از مادر هشتاد ساله‌اش تا رنگرزی الیاف طبیعی با پوست انار، رنی و جفت و بافت. بوم که همگی در حیاط و زیرزمین منزل این بانوی کارآفرین ساخته شده است.


8c603af2 8dfc 4bf6 be64 9362d7207ecf خبر خاکستری

این هنرمند هنوز کارهای قدیمی خود را دوست داشت و با حفر چاله در زیرزمین خانه، پارچه می بافت.

بازار فروش پارچه های رنگی با طرح خلاقانه برای خانم علیخانی امنیت خوبی داشت.

از دید گردشگران خارجی و گردشگران داخلی، هنر کرباس بافی را نمی توان نادیده گرفت و باید در خرید هدایای منزل، بوم با نخ و پارچه آمیخته با هنر گنجانده شود.

به همین دلیل خرید پارچه های کرباس در کنار خرید خانواده هایی که شهر هور را برای تفریح ​​یک روزه یا چند ساعته انتخاب کرده اند، جلوه خوبی دارد.

محصولات کاربافی بسیار متنوع است، به عنوان مثال از رومیزی گرفته تا حوله و دستمال با رنگ های طبیعی و الیاف پنبه ای کاملا ارگانیک گرفته تا لباس های تابستانی کتان که چشم دوستداران صنایع دستی را به خود جلب کرد.

گزارش امروز خانمی بود که زمان برایش مهم بود و فکر می کرد کار در خانه در کنار ازدواج و تربیت فرزند ایده آل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید