ممنوعیت واردات منسوجات؛ مشکل اصلی صنعت نساجی/ بیش از یک میلیارد دلار منسوجات قاچاق وارد کشور می شود

ساعت: 12:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800628

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت؛

علی جدی مشکل اصلی صنعت نساجی را ممنوعیت واردات منسوجات عنوان کرد و گفت: برخی معتقدند ممنوعیت واردات منسوجات به نفع تولیدکننده است، اما به دلیل اینکه برای منسوجات قاچاق عوارضی پرداخت نمی شود، مشکل است. با این کالاها رقابت کنید.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی جدی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در شیروان درباره مشکلات پیش روی صنعت نساجی گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی از پتروشیمی ها بومی و برخی نیز به صورت بومی است. توسط صنعت نساجی که به دلیل تحریم ها با مشکلاتی مواجه است، امکان واردات آنها وجود دارد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی تولیدکنندگان در این حوزه پیشنهاد می کنند به دلیل اینکه برخی مواد اولیه و پارچه های خاص مورد نیاز این صنعت در کشور تولید نمی شود و واردات آنها ممنوع است، با مشکل مواجه می شویم. این سوال به طور قابل قبولی محدود شده است.

برخی از ماشین آلات صنعت نساجی فرسوده هستند

وی با اشاره به لزوم توجه به نوسازی ماشین آلات در صنعت نساجی، افزود: ماشین آلات مورد نیاز صنعت نساجی به ویژه ریسندگی و بافندگی وارداتی است و باید از اروپا، چین، کره و غیره وارد شود. اگرچه بخشی از صنعت نساجی نوسازی شده است، اما برخی از ماشین آلات نیز فرسوده هستند و باید برای نوسازی برنامه ریزی شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی ماشین آلات مورد نیاز خود را وارد می کنند اما برخی از خطوط همچنان فرسوده و نوسازی نشده اند و به همین دلیل دچار مشکل هستند.

مشکل اصلی صنعت نساجی ممنوعیت واردات منسوجات است

جدی مشکل اصلی صنعت نساجی را ممنوعیت واردات منسوجات عنوان کرد و تصریح کرد: این ممنوعیت منجر به قاچاق شده و برآورد می شود حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار منسوجات قاچاق وارد کشور شود.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: با توجه به اینکه منسوجات قاچاق عوارض گمرکی پرداخت نمی کنند، قیمت برای واردکننده کاهش می یابد تا کالاهای داخلی با کالاهای قاچاق رقابت کنند.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند ممنوعیت واردات منسوجات به نفع تولیدکننده است، اما به دلیل اینکه منسوجات قاچاق مشمول عوارض گمرکی نمی شوند، رقابت با این کالاها به دلیل کاهش قیمت ها دشوار است، افزود: 20 یا 30 منسوجات از جمله کالاهای قاچاق هستند. یا 40 درصد تعرفه واردات تا کالاهای داخلی بهتر بتوانند با منسوجات وارداتی رقابت کنند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس ادامه داد: اگر امکان رقابت منسوجات داخلی با کالاهای وارداتی وجود داشته باشد، تولیدکنندگان به راحتی می توانند نقدینگی لازم را برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه خود فراهم کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید