قاچاق ورودی و خروجی به 18 میلیارد دلار رسید/ ارز ترجیحی یکی از عوامل اصلی شکل گیری قاچاق معکوس در کشور است.


ساعت: 11:36
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838440

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارز ورودی و خروجی کشور برای قاچاق در سال های اخیر به حدود 18 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی معادی هرم آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارز ترجیحی در کشور ما یکی از عوامل اصلی شکل گیری مبارزه با قاچاق کالا در کشور است. اعطای ارز ترجیحی هنگام واردات مواد اولیه برای کالاهای اساسی در واقع منجر به پایین‌ترین قیمت عرضه کالاهای اساسی در کشور ما شد و با توجه به شرایطی که در کشورهای همسایه وجود دارد، متاسفانه این تفاوت قیمت کالاهای اساسی در کشور ما وجود دارد. و در خارج از کشور.. راه را برای برخی از عمده کالاهای قاچاق در کشورهای همسایه هموار کند.

وی افزود: از این رو با وجود تمهیدات فراوان و تلاش مضاعف همه دستگاه ها، این موضوع منجر به سرقت بخشی از سرمایه های مردم در این منطقه شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متأسفانه علیرغم همه اقدامات انجام شده، این بستر همچنان برای صادرات کالاهای اساسی به خارج از کشور مانند بطری روغن که در کشورمان با قیمت 13 هزار و 800 تن عرضه شد، وجود دارد. . در پاکستان به قیمت 150 هزار تن فروخته شد و دیدیم که برخی از نیازمندان تنها با فروش 10 لیتر نفت به خارج از کشور درآمد کسب می کنند.

وی گفت: اگر همه مرزها کنترل می شد، بار آنقدر زیاد می شد که باز هم برخی از این کالاها قاچاق می شد و باید گفت که توزیع ارز ترجیحی کار قاچاقچیان را تقویت کرده است.

مویدی خرم آبادی گفت: تا قبل از سال 90 حدود 25 میلیارد دلار قاچاق وارداتی داشتیم که اگر سیستم خوب تنظیم می شد، 12.5 دلار قاچاق می شد اما بعد از تحریم ها و تشدید آن در سال 97 بحث قاچاق معکوس مطرح شد. که حدود 5.5 میلیارد دلار است، بنابراین میزان قاچاق در داخل و خارج از کشور به حدود 17 تا 18 میلیارد دلار رسیده است.

وی در خصوص واردات پوشاک قاچاق در کشور گفت: در گذشته وابستگی نسبی به واردات پوشاک داشتیم اما در چند سال اخیر صنعت پوشاک در کشور به سطحی رسیده است که صادرات باعث افتخار است و این نشان می دهد که پیشرفت قابل توجهی داشته ایم، برای تولید شرکت ها نیز تلاش شده است و با اینکه حدود 2.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به ارزش 3 میلیارد دلار وارد می کردیم، اکنون با کمتر از یک میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد می کنیم.

معیدی هرم آبادی با اشاره به طرح ساماندهی مرزها گفت: این طرح اخیرا تصویب شده و مفاد آن در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد، بنابراین دیگر چیزی به نام مشکل قاچاق در جنوب کشور نخواهیم داشت که داشتیم. یعنی رویه هایی که گاهاً در گذشته برای تحریک قاچاق انجام می شد، در آینده ساماندهی و بر حسب نیاز کشور وارد می شود که نتیجه آن به نفع مرزبانان و ملوانان و صفر تا صد مکان یابی می شود. مرزنشینان

وی افزود: رئیس جمهور نیز دستور بسته بندی را داده و طرح آماده شده و در آینده نزدیک در دولت مطرح می شود و با توجه به نظر رئیس جمهور به مرزنشینان این طرح می تواند دستاورد خوبی برای مرزنشینان باشد. و با این طرح ها به حقوق خود می رسند: این یک طرح کارشناسی بسیار دقیق است و پایگاه های رسمی ما کنترل می شود، بنابراین مرزبانان بر اساس نیاز اعلام شده از سوی وزارت صمت از طریق این پایگاه ها کار خود را انجام می دهند.

معیدی هرم آبادی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده حدود 3 میلیارد دلار می توان به کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کرد که به زودی این رقم برای مرزهای غربی تعیین می شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: جهان امروز با شرایط جدیدی به ویژه در حوزه مواد غذایی مواجه است و فائو نیز این موضوع را اعلام کرده است.

وی افزود: موضوع تاج، خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین بر این مسائل تاثیر گذاشته است و در منطقه ما شرایط به گونه ای است که بخشی از سرمایه ما در حال غارت است. زمانی که گل رز 4200 جلدی در سال 97 وارد کشور شد، بلافاصله بحث افزایش قاچاق با وجود این ارز را مطرح کردیم. امروز در شرایطی قرار داریم که دنیا با وضعیت جدیدی مواجه است، بنابراین چاره ای جز فعالیت با اقتصاد بیمار نداریم و در غیر این صورت هر روز شاهد از دست رفتن سرمایه خواهیم بود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با وجود توزیع ارز ترجیحی، شاید حتی حدود 30 درصد از کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی به دست مردم نرسیده و یا در خارج از کشور توزیع شده و یا انبار شده و بخشی قاچاق است. بنابراین این بار برای حفظ سرمایه ملی و ارائه خدمات بهتر، باید ارز ترجیحی را در اسرع وقت حذف کنیم و در عین حال نظارت ها را تقویت کنیم.

وی افزود: سامانه های مبارزه با قاچاق کالا در اولویت های کارخانه بوده و امروز این سامانه ها بستر بسیار مناسبی را برای رصد کالاها فراهم کرده اند و امروز نتیجه اقدامات این کارخانه در بحث سامانه ها مشخص است و می تواند ابزاری برای انتشار باشد. از کالا.”

معیدی هرم آبادی که در برنامه تلویزیونی (خط اول) حضور داشت، گفت: در بحث صادرات آرد از کشور میزان آن حداقل است اما در بحث صادرات روغن این میزان بیشتر بود.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید