غبار فراموشی از هنرهای فراموش شده; حذف می شود/ خامه دوزی هنری ماندگار از ایران باستان است

خامه دوزی یا سفید دوزی روی الیاف و پارچه های خاص مورد استفاده زنان با ذوق سیستانی است، این هنر هنری از خانواده سوزن دوزی است که از نقوش خاص و اصیل محلی شکل گرفته و به اشکال هندسی و صورت های خارق العاده بافته می شود. هشت پر، مربع، مثلث و غیره گل ها روی پارچه های کتان می نشینند.

خامه دوزی شباهت زیادی به هنر سوزن دوزی زنان بلوچ دارد اما تنها تفاوت آنها استفاده از نخ ابریشم سفید در هنر خامه دوزی است.

ایرج نصیرآبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: چخماق دوزی یکی از هنرهای اصیل و زیبای سیستان است که گلدوزی روی پارچه کرم یا ابریشم نریخته در سیستان بسیار قدیمی است و قدمت آن به قدمت می رسد. تا سال در سال 1373 با برنامه ریزی اداره میراث فرهنگی نیمروز حامدوزی در راه مرمت قرار گرفت و در سال 1378 به ثبت ملی رسید.

وی افزود: هنر خامه دوزی، نقش ستاره، نقوش هندسی، انواع گره، خطوط منحنی، خامه دوزی، نرگس، انواع نقش های دم ماهی و تخمه خربزه از جمله نقوش رایج در این هنر است. آنها را روی پارچه می دوزند.

رئیس اداره میراث هامون ادامه داد: خامه دوزی از هنرهای منسوخ به شمار می رفت اما با کمک اداره میراث، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در سال های اخیر با برگزاری دوره های متعدد و آموزش بانوان سیستانی احیا شده است.

وی تصریح کرد: خامه دوزی بیشتر در تزیین لباس به ویژه دور یقه، لباس ورزشی، پیش بند، جانماز، دستمال، رومیزی، آستین زنانه و مردانه استفاده می شود.

نصیرآبادی با اشاره به اشتغال بیش از 300 نفر در این حرفه گفت: در شهرستان نیمروز 2 کارآفرین برتر وجود دارد که برای حدود 150 نفر شغل ایجاد کرده اند.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به صنعتگران اذعان داشت: به همه صنعتگران روستایی و شهری تسهیلات داده می شود و در حوزه تسهیل گری هر ساله تعدادی از این افراد برای دریافت وام با سود کم وارد بانک های عامل می شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه آموزش می تواند مقدمه ای برای توسعه باشد و مهارت آموزی باعث ایجاد اشتغال می شود، گفت: استقبال مردم از فراگیری این هنر بسیار خوب است و دوره های آموزشی برای همه مردم در حال برگزاری است. اما صدور گواهینامه برای افراد 15 سال به بالا انجام می شود هر ساله سه دوره آموزشی سه ماهه برگزار می شود.

نصیرآبادی گفت: امروز تعداد کارآموزانی که از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیمروز گواهینامه مهارت دریافت کرده اند به 430 نفر رسیده است و با افزایش کارآموزان، کارگاه ها و مغازه های تولیدی راه اندازی شده روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر 185 هنرمند موفق به اخذ پروانه تولید و 8 مغازه سوزن دوزی خامه دوزی راه اندازی و افتتاح شده است.

وی ادامه داد: تاکنون 9 نفر برای بیمه به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان معرفی شده اند اما نیاز به حمایت و معرفی افراد بیشتری برای بهره مندی از این حرفه وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید