هنرهای نمایشی با اصالت روح جامعه را پویا و ماندگار می کند/ نبود روتختی مناسب باعث ایجاد شکاف عمیق بین مردم و تئاتر می شود.


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817971

تئاتر هنری ناب و تأثیرگذار در جوامع بشری است و از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است، به نوعی با استفاده از تمام عناصر هنر برای نشان دادن تمامیت خود در راستای اهداف خود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر ما ؛ تئاتر پدیده ای است که حد و مرز نمی شناسد و هر اندیشمندی که آن را چشیده باشد نه یک دل که مجذوب صد دل می شود، هنری برانگیزاننده که جان می گیرد. عمیق ترین جنبه های آن را در نظر می گیرد و هر فردی که تحت فشار این هنر باشد و آن را درک کند، تعریف خاصی برای زندگی خود خواهد داشت.

هنر تئاتر پیچیدگی انسان را به چالش می کشد، او روانکاو و جامعه شناس متخصصی است که فلسفه را همراهی می کند و اندیشه انسان را دگرگون می کند و سرانجام «فرهنگ» از دل آن بیرون می زند.

کشورهای در حال توسعه آگاه هستند که مردم به طور جادویی واقعیت ها و پیچیدگی های زندگی خود را روی صحنه حس می کنند و تأثیر عمیقی بر آنها می گذارند. از این رو پایه های آموزشی و فرهنگی خود را با تاکید بر تئاتر گذاشتند و هر روز فراتر از دیروز، تئاتر را توسعه دادند و اشکال جدیدی از این هنر ناب را ارائه کردند.

فیلسوفان، روانشناسان، جامعه شناسان و روشنفکران تعاریف بسیاری از این هنر دارند و تئاتر همواره به عنوان تأثیرگذارترین پدیده در بطن جامعه خود برای روشنگری به کمک مردم آمده است، یکی از زیباترین نماهای این هنر را می توان بیانیه این هنرمند لهستانی در سال 2015 به مناسبت روز جهانی تئاتر سخنرانی کرد.

چند سالی است که هفتم فروردین ماه به عنوان روز هنرهای نمایشی ایران در ایران نامگذاری شده است و هر ساله بیانیه ای از سوی یک هنرمند به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی منتشر می شود.

ارسلان محبی; رئیس حوزه هنری سیستان و بلوچستان با 10 سال سابقه تئاتر و فیلمنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری در سریال های شبکه استانی تاکنون در سریال «پوست پیاز، ابروهای باز و پشت» و تعداد زیادی از تلویزیون به ایفای نقش پرداخته است. فیلم کوتاه گروه سفیران عشق در انجمن موسیقی و ترانه استان فعال است.

رئیس اداره تئاتر منطقه در گفت و گو با خبرنگار ما با تبریک روز جهانی تئاتر هنرمندان باهوش گفت: تئاتر هنر در جوامع بشری پاک و تاثیرگذار است و برای خدمت به همه ارکان هنر از معنا و جایگاه ویژه ای برخوردار است. باید یکپارچگی خود را مطابق با اهدافش نشان دهد.

وی افزود: هنری که به تعبیر دنیایی که با تغییر و فناوری همراه است، اصالت وجودی خود را حفظ می کند و روابط انسانی خود را با انتقال محتوا و معنا، تأثیری متفاوت و ماندگار بر عواطف و روابط اجتماعی می گذارد.

رئیس واحد تئاتر حوزه هنری با اشاره به وضعیت تئاتر در استان گفت: هنرهای نمایشی به دلیل اهمیتی که دارد جایگاه خاصی در استان ندارد و چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. بسیاری از گروه‌های تئاتر در سیستان و بلوچستان یک یا دو اجرا در ماه یا حتی یک اجرا در سال اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: گروه های نمایشی با وجود تعداد زیاد، اجرا ندارند و دلیل آن کمبود بودجه است. جامعه می تواند به حاشیه رانده شود.

محبی گفت: سابقه شروع اجراهای هنری در استان به دوران قبل از انقلاب برمی گردد و در آن زمان در اجراها بیشتر به معضلات اجتماعی و مردم توجه می شد اما امروز فرصت کار فراهم شده است.

وی ادامه داد: هر ارگ با توجه به مضامین و مناسبت های تقویم اعم از حفاظت مقدس، مدافعان حرم، شهدا و جامعه در قالب جشنواره ها اجرا می شود و بیشتر مضامین اجراها درد جامعه نیست. . آنها آن را دوست دارند.

رئیس حوزه هنری استان با اشاره به زیرساخت های مناسب برای اجرای نمایش در استان گفت: در زاهدان زیرساخت های موجود در زابل، چابهار و ایرانشهر ضعیف است.

به گفته وی؛ استان ما بیش از آنکه به زیرساخت نیاز داشته باشد، نیازمند تربیت هنرمند متعهد است.

محبی با بیان اینکه تئاتر در استان ما نسبت به استان کمتر مورد استقبال قرار گرفت، گفت: در واقع جامعه بستر مناسبی برای استقبال از تئاتر ندارد. جامعه مشکلاتی دارد که تئاتر نمی تواند گوشه ای از سبد خانوار باشد.

وی ادامه داد: بخشی از دلیل عدم استقبال مردم از تئاتر، محتوای ضعیف اجراهاست. محتوای درست به دل مردم و مردم تولید نمی شود و بیشتر نمایش ها به سفارش مسئولان و انتخاب مخاطبان است.

رئیس واحد نمایش گفت: فضای مجازی آثار مثبت و منفی بر تئاتر دارد; فضای مجازی در جذب مخاطب و اجراهای تبلیغاتی نقطه قوتی دارد اما با اجرای برنامه های کوتاه اینستاگرامی بر ذائقه مردم نیز تاثیر منفی می گذارد.

وی افزود: طی دو سال اخیر و گسترش تئاتر تاج در استان دستخوش تحولات اساسی شده و علیرغم کم مخاطبان کاهش یافته و سال گذشته 70 هنرجو از زابل، زهک، شیرآباد، زاهدان و مرادآباد چابهار تحت آموزش قرار گرفتند. “

محبی خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار نمایش صحنه ای; دو خرچنگ نجات، یک بازیگر در دادگاه، گلزاچم، یک کودک درون و چهار نمایش خیابانی. بدون شاهد اینجا و آنجا راننده با مقصر برخورد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید